Kakel, glasskiva eller annat vid diskbänk?

tott

Trådstartare
Funderar vidare på mitt blivande nya kök...
Funderar på att ha tapet med glasskiva på väggen bakom diskbänken.

Vad har ni? Erfarenheter? Tips och råd, tack! ...och bilder.

Vi var helt säkra på att vi skulle ha tapet bakom skiva. Eller en gammal karta över ön vi bor på som vi hittade. Men så hittade jag en mosaik som jag bara var tvungen att köpa. Köket är väldigt "grått" så jag ville absolut ha något färgglatt.
Nu har den inte kommit upp vid diskbänken ännu, men såhär ser den ut vid skåpet. Den går i alla möjliga färger.

10011245_596817540450090_586798980_n.jpg

Fördelen med glasskiva är att du inte har en massa skarvar som är hopplösa att hålla rena. Inget som fettet kan suga sig in i. bara enkelt att torka av och det ser skinande rent ut.

... och nackdelen är att varenda fingeravtryck syns om du inte väljer en väldigt mönstrad/kamouflerande tapet bakom.

Jag har glasskiva i mitt kök. De förra ägarna renoverade köket och satte in det och även om jag inte alls gillar tapeten så har jag inte orkat byta. Det är lätt att hålla rent, har inga problem med fingeravtryck (hur ofta pillar man på stänkskyddet?) och att byta tapet bakom är inget stort ingrepp om man skulle tröttna på mönstret.
SFD0853C074B43A46BCA361FBEAC8DE5AEC_800x_zps7aa52f38.jpg

Hade jag däremot gjort om köket helt efter eget tycke så hade jag tagit bänkskiva och stänkskydd i sten, tycker det är absolut snyggast.

Har glasskiva med tapet under. Väldigt lätt att hålla ren, torkar i princip aldrig av den.

Hade ingen bättre bil, denna är från från färdigställandefasen

p1040222_46305164.jpg

Försökte sälja in glasskiva med tapet bakom till min - i inredningssammanhang - sämre hälft, men det gick inte. Då försökte jag sälja in ett färgglatt kakel/mosaik men det gick inte heller så det blev det vitt kakel... :meh:

Det är lite svårt att fånga på bild, men det är liksom lite "vågigt", så det lever lite mer än vanligt platt kakel, men det är inte så pass mycket struktur att det blir jobbigt att hålla rent.

10422961_477704875704531_77195962583890941_n.jpg

(Så nu försöker jag få in färg varthelst jag kan i vårt kök, är särskilt nöjd med den orangegula pallen!)

Försökte sälja in glasskiva med tapet bakom till min - i inredningssammanhang - sämre hälft, men det gick inte. Då försökte jag sälja in ett färgglatt kakel/mosaik men det gick inte heller så det blev det vitt kakel... :meh:

Det är lite svårt att fånga på bild, men det är liksom lite "vågigt", så det lever lite mer än vanligt platt kakel, men det är inte så pass mycket struktur att det blir jobbigt att hålla rent.

10422961_477704875704531_77195962583890941_n.jpg

(Så nu försöker jag få in färg varthelst jag kan i vårt kök, är särskilt nöjd med den orangegula pallen!)

Jag har köpt mina lila grejer på nätet. Kolla Morphy Richards de har en massa färgglada grejer.

http://www.zavvi.com/elysium.search?search=morphy richards accent

eller

http://www.pricerunner.se/cl/461/Koekstillbehoer?search=morphy+richards+

Senast ändrad:
Jag kastar mig också in i tråden,har ingen aning om vad jag ska sätta på väggen än,köket är vitt och tapeterna vita med svarta bladslingor,tror golvet ska få bli svart eller mörkt gråbetsad laminat/trä .
Den där mosaiken högre upp i tråden var läcker.

Jag kastar mig också in i tråden,har ingen aning om vad jag ska sätta på väggen än,köket är vitt och tapeterna vita med svarta bladslingor,tror golvet ska få bli svart eller mörkt gråbetsad laminat/trä .
Den där mosaiken högre upp i tråden var läcker.

Den som jag la ut?
Jag höll på att googla livet ur mig innan jag hittade en mosaik som jag gillar.
Jag tipsar om en tysk sida som heter mosafil.de dom har så jäkla mycket snyggt och inte så särskilt dyrt heller. Det enda kruxet är att de inte skeppar till Sverige, men har man bara en polare i Tyskalandet så kan de skeppa dit så får vännen skicka med DHL. Så gjorde jag

Vi har vanligt vitt kakel 15x15 cm. Vi hottade upp och moderniserade vårt gamla 50-talskök så vi ville ha något som passade stilen.

Bild från vårt kök:
67895BA1-1A7D-4050-B7DE-ECCF4EE4FE44.jpg

Kompisar till oss hade glasskiva som stänkskydd i sin förra lägenhet. Utan tapet bakom. Snyggt och praktiskt. Tills en dag då glasskivan plötsligt bara sprack :eek: Det blev en dyr historia!

Den som jag la ut?
Jag höll på att googla livet ur mig innan jag hittade en mosaik som jag gillar.
Jag tipsar om en tysk sida som heter mosafil.de dom har så jäkla mycket snyggt och inte så särskilt dyrt heller. Det enda kruxet är att de inte skeppar till Sverige, men har man bara en polare i Tyskalandet så kan de skeppa dit så får vännen skicka med DHL. Så gjorde jag

Kan man hyra din vän?? Har även hittat en glasskjutdörr i samma land men dom skickar inte heller. Och jag VILL ha den (mellan kök o hall)

Vi har en glasskiva, utan tapett bakom. Passar bra i varat kök (vit högblankt med mörkgra stenplatta) och är väldigt praktiskt

Liknande trådar

Hemmet Någon med erfarenhet av att lämna ett hushåll med stor familj för att istället leva i ensamhushåll? Vad finns det för fallgropar som är...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
6 709
Senast: Sassy
·
Hemmet Jag håller på att bli galen på riktigt nu! Har en stor gammal murad vedspis med (avstängd/bortkopplad) bakugn. Den har funkat felfritt i...
Svar
0
· Visningar
185
Senast: tott
·
Hemmet 3e tråden relaterad till hemmet och vi har inte ens flyttat in... 😅 men den här är lite generell också. Jo, jag läste nyligen (jag...
Svar
1
· Visningar
471
Senast: Tilly_85
·
Hemmet Vi ska renovera två badrum, ett som är befintligt idag och ett som ”inte finns”, det är en toalett idag som ska byggas ut så det ryms...
4 5 6
Svar
114
· Visningar
7 167
Senast: BernT
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Selenbrist