Kakariki som ruvar ( ingen annons )

K

klarasol

Hej nu har äntligen min lilla hona börjat att ruva på sina ägg . Hanen är en riktig gentleman men jag har lite frågor som jag hoppas ni kan hjälpa mig med . Med tanke på att jag aldrig hållt på med fågeluppfödning så kanske det är dumma frågor men viktiga för mig :
Behöver man uppfödningsbevis och i så fall hur fixar man det ?
Behöver dom ringmärkas och hur och vem gör det ?
Vad tror ni att man kan ta betalt för dom ?
Överlever alla ungarna ?
Hoppas på många och trevliga svar

Sv: Kakariki som ruvar ( ingen annons )

De rödpannnade kakarikis jag köpt har kostat ca 400 kr av pivat uppfödare. Hur många som överlever beror på föräldrarna och dig.

tack för ditt svar . men jag fattar inte riktigt ringmärker föreningen eller man går till en vetrinär o vad menas med cites-a krav

tack för ditt svar . men jag fattar inte riktigt ringmärker föreningen eller man går till en vetrinär o vad menas med cites-a krav

Du får ringar från föreningen och märker själv. (köper)

Jo, så här är det. Rödpannade kakarikis är så hotade i naturen att man belagt dem med det strängaste artskydd som finns, nämligen Cites A/Appendix 1. Sådana djur är det olagligt att köpa eller sälja om de inte medföljs av just sitt specifika citesintyg. (som går att binda till djuret via fast fotring eller chip.) Du får heller inte annonsera om att köpa eller sälja (tex fågelungar) utan att begära tillstånd från länsstyrelsen för varje enskilt tillfälle.

Rödpannad kakariki är DOCK i Sverige undantagen från denna regel om den åtföljs av svenskt uppfödningsbevis, OCH är ringmärkt med fast fotring.

Har fågeln inte detta går det inte att ordna när den blir äldre, utan då blir den en fågel utan cites-intyg. Olaglig att köpa och sälja, går möjlligen att skänka bort.

För att detta inte ska hända med dina fåglar måste de ringas och få uppfödningsbevis. Alternativ 2 är att prata med djurskyddsmyndigheten/jordbruksverket om cites intyg, men detta blir troligtvis dyrare, och kanske svårt om föräldrarna inte har sina citesintyg?

Saxat från annonsida för fåglar: (papegoja.se)

1. Skyddade djurarter som är CITES 1 klassade får ej annonseras utan tillstånd.
Gäller det Cites1 kakariki skall stå att den är svenskfödd samt ringnummer för att tillstånd ej skall erfodras vid sälj.
Vid köp skall det stå att den skall vara svenskfödd och ringmärkt.
CITES ANNONSER skall innehålla tillståndsnr (citesnr), ringnummer, annonsörens fasta telefonnr (saknas detta godtas registrerat mobilnr) samt fungerande mailadress.
OBS! Hybrider korsade på cites-1 fågel räknas som sites-1 och kräver tillstånd. Om man inte kan bevisa att det är mer än 4:e generationen.
OBS! SE ÄVEN LÄNGST NER PÅ SIDAN
OBS! ENDAST ANNONSÖRER BOSATTA I SVERIGE FÅR ANNONSERA CITES-1 FÅGLAR TELENR OCH MAIL SKALL GÅ TILL SVENSKT ABBONEMANG/INNEHAVARE.
--------------------------------------------------------------------------------
2. Oseriösa annonser tages bort, är det CITES 1 djur blir det anmälan.
Endast Köp, säjes, skänkes och bytesannonser tillåtna. Efterlysningar efter personer uppfödare fåglar man tidigare ägt m.m. hänvisas till forumet.

Så här tex kan det se ut när man utannonserar Citesdjur:

Säljes | 2006-10-17 (15:14)
Pris: 13000
Citesnummer: 50198-05, 50918-05
Art / produktnamn: Rödryggad Ara
Latinskt namn (obligatoriskt gultofsade kakaduor): Propyrrhura Maracana
Ringnummer obligatoriskt alla cites-1 samt alla gultofsade kakaduor: s121127, s101411
Ett par Rödryggade aror säljes, hane + hona.
Födda vår och sommaren 2005.
Säljes endast tillsammans, då de är uppvuxna ihop. Är ej släkt med varandra, dna-test + uppfödarbevis finns på båda, svenskfödda, ringmärkta med slutna ringar.
Helst voljärboende.

hej tack för svaren . Jag tror att jag fattar : måste bli medlem i en förening som jag sen köper ringar av o får ett cites bevis från . Rätt eller ?
Vad krävs för att man ska få ett cites bevis ? Tack än en gång . Har du kakarikki själv
:bump:

Hej.
Jag tror att det är svårt att få ett citesbevis om inte föräldrarna har det.
Ponera att någon ville smuggla fåglar (det är därför citesbevisen finns), då skulle de ju kunna ringa och säga att tex deras kakariki saknade cites, och att de ville ha ett nytt, och vips blir deras smugglade fågel laglig.

Vad jag tycker du ska satsa på är att kontakta en fågelförening nära dig, för att få hjälp att ordna uppfödningsbevis och att ringmärka ungarna när de är små. Då behöver de ju inte ha några citespapper eftersom svenskfödda, ringmärkta kakarikis är undantagna denna regel.

Jag har haft kakarikis, men har nu en engelsk undulat och en meyers papegoja.

hej jag har tagit i kontakt med en förening så jag ska bli medlem . Vad är det för papegoja ? hur är den o så .? Vet du om mamman behöver någon särskild mat när hon födder upp ungarna . Ursäkta alla frågor . Men det är min första gång med fåglar . Kram

Abeni är en meyers (Poicephalus meyeri).
http://home.swipnet.se/kalles_papegojor/meyers.htm

(Abbe är därifrån)

Hon är en rätt smart och otroligt envis, icketalande fågel. Hon är väldigt fäst vid mig, vaksam mot främlingar, och livrädd för påsar och prassel. Hon är självklart oklippt och bor i en bur på 100 x 70 x 170, och hennes favoritmat är chips om man får välja själv.

Din hona ska såklart ha bra mat när hon får småungar. En bra diet i grunden är det viktigaste. Här hemma äter vi Hagen tropican pellets och frön som grund, och till det massa olika frukter och grönsaker, pasta, ris, ost, keso, havregrynsgröt mm. Ibland lite extra äggfoder som näringstillskott. Du kan se till att hon har tex ett sepiaskal för kalk också.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 623
Senast: Enya
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har under våren följt en webbkamera över ett havsörnsbo. Jag har aldrig tidigare känt någon lockelse av att följa såna webbkameror...
Svar
2
· Visningar
1 215
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ Och man egentligen mest känner sig fånig? Egentligen har det här väl hållt på av och till sedan några år tillbaka men mest de senaste...
Svar
3
· Visningar
3 185
Senast: Meggan
·
Hundhälsa Hej! Måste få skriva av mig.. Att göra en lång historia lite kortare så skulle min kompis hjälpa till och rehabilitera en "nervös" hund...
Svar
15
· Visningar
2 077
Senast: Sissa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Ta bort tandsten med ultraljud
  • Kattbilder #10