Kaffebryggare

Moccamaster gör dessutom inte bra kaffe :o. Har haft en sån (med termoskanna) och det enda bra med den var att den var snygg. Kaffet smakade sådär och kannan höll värmen dåligt. Har en vanlig termos jag häller över det som inte dricks upp på morgonen i istället.

Pressobryggare har jag två av och där gäller det att man även har en vattenkokare där man kan ställa in temperaturen för att man ska lyckas få riktigt gott kaffe. Man får dessutom inte vara stressad. Har bränt mig ordentligt ett par gånger när jag försökt trycka ner filtret för fort och vattnet istället sprutat uppåt på min hand.

Jag gillar kaffe... märks det? :angel:;)

@Angel Jag har vanlig Moccamaster med glaskanna, på jobb hade vi med termos. Tycker termos kan ändra smaken rätt bra.
Har termosresemuggar och tycker att smaken (särskilt om locket är stängt) kan förändras.

@Angel Jag har vanlig Moccamaster med glaskanna, på jobb hade vi med termos. Tycker termos kan ändra smaken rätt bra.
Har termosresemuggar och tycker att smaken (särskilt om locket är stängt) kan förändras.
Plåttermosar påverkar helt klart smaken mest. Jag har även en med insida av glas som jag tycker gör mindre påverkan. Dock så är ju kaffet alltid godast när det är nybryggt.

Moccamaster helt klart men bara till en person som dricker en kopp på fm och en på em känns sådär.

Ja det förstår jag. Vi dricker rätt mycket kaffe men tycker ändå att ca 2000 är lite för mycket för en kaffebryggare.. Hade en Melitta aroma signature innan, den var också bra men gav upp efter några år bara..

Tack för all info hörrni! Jag vet inte om jag blivit mycket klokare än men det är intressant att läsa!

Jag gillar zoegas skånerost, den passade bra med vattnet där vi bodde innan.
Nu får vi väl se vad vi provar oss fram till.

På jobbet har vi Gevalia, jag är inte överdrivet imponerad.

Min vattenkokare är super, ställbar temperatur.
Det kanske inte vore fel med press ändå. Den tar dessutom lite plats. Hmm.. Får väl se om jag hittar någon stor och fin kanna :D

Ok, nu har jag googlat lite. Tydligen ska man inte ha en större presskanna än att man dricker upp allt så att säga.
I och med att jag oftast gör två (eller fyra, beror på hur stort kaffemackapären räknar med) koppar kanske vi ska köpa en liten presskanna ändå. Och en termos så får man pressa kaffe i omgångar när det kommer folk. Eller kanske en stor och en liten kanna. Fast då har vi två manicker som ska ha plats i köket.. Hmm..
Gillar ju att det är helt plastfritt.

Kokkaffe, är det enkelt att göra en-två koppar? Jag avskyr sump i mitt kaffe, och min erfarenhet av kokkaffe är att det gärna blir sumpigt.

En Pebo går nog bort, verkar inte gå att göra bara en kopp. Och jag behöver bara en kopp på morgonen innan jobbet.

Ok, nu har jag googlat lite. Tydligen ska man inte ha en större presskanna än att man dricker upp allt så att säga.
I och med att jag oftast gör två (eller fyra, beror på hur stort kaffemackapären räknar med) koppar kanske vi ska köpa en liten presskanna ändå. Och en termos så får man pressa kaffe i omgångar när det kommer folk. Eller kanske en stor och en liten kanna. Fast då har vi två manicker som ska ha plats i köket.. Hmm..

Kokkaffe, är det enkelt att göra en-två koppar? Jag avskyr sump i mitt kaffe, och min erfarenhet av kokkaffe är att det gärna blir sumpigt.

En Pebo går nog bort, verkar inte gå att göra bara en kopp. Och jag behöver bara en kopp på morgonen innan jobbet.
Det vore inte möjligt att ha en (större) perkulator/bryggare för när det kommer mer folk och en (mindre) press för när ni gör kaffe för bara er själva? Annars funkar det väl att göra 2-10/12 koppar i de flesta bryggare, så det borde väl vara det optimala om du bara vill ha en "apparat".

Det vore inte möjligt att ha en (större) perkulator/bryggare för när det kommer mer folk och en (mindre) press för när ni gör kaffe för bara er själva? Annars funkar det väl att göra 2-10/12 koppar i de flesta bryggare, så det borde väl vara det optimala om du bara vill ha en "apparat".

Ja, jag vill helst bara ha en pryl till kaffet. Med en bryggare får vi det.
Var lite inne på samma spår som du, köpa en liten presskanna och ha en perkolator i ett skåp för gästerna. SÅ ofta har vi inte folk över (ok, vi har typ aldrig folk hemma.. Asociala tråkmånsar).

Mitt största problem med bryggare är att de ofta är i plast och jag har fått för mig att jag inte vill ha plast. Eller så lite plast som möjligt i varje fall. Och jag ogillar rostfritt, det ser typ alltid smutsigt ut.

Har gjort en liten lista med krav på en bryggare:
- Inte för plastig
- Inte rostfri
- Auto-off

Det var nog allt.

Man måste vänta tills kaffet klarnat om man inte vill ha sump. Annars får man ta tesilen om man har bråttom.

Nu har jag nog hittat en bryggare jag vill ha. En wilfa Classic, i orange. Den var rätt läcker! Och den har alla funktioner man kan tänkas behöva. Jag ska fundera lite på det men det lutar åt att det blir en sån.
Att det skulle vara så svårt att köpa kaffebryggare :D

Får dåliga vibbar av det :o Hade en otrevlig släkting som alltid bjöd på kokkaffe, associerar kaffet med hen.. Men samma där, kanske kan vänja mig av med det.

Vi kikade på en sån på elgiganten idag, men maken vill inte ha termoskanna. Fråga mig inte varför.. Han vägrar.

Ledordet i mitt kaffebryggande är enkelt. Ju färre moment desto bättre.
Jag har en melittatratt som jag sätter i en fin ganska tjock handdrejad kanna. Funkar kanon för vardagsbryggning av 1-3 muggar, men tar lång tid om man ska brygga till många...

Jag har en melittatratt som jag sätter i en fin ganska tjock handdrejad kanna. Funkar kanon för vardagsbryggning av 1-3 muggar, men tar lång tid om man ska brygga till många...

Ja, vi hade en pour over innan. Den gick sönder när flyttlådorna i förrådet välte :(
Funderar på om vi skulle köpa en ny men det lutar nog åt bryggare istället ändå. Eller en presskanna så länge.

Fördelen med tratt är att den tar minimalt med plats när den inte används.

Ja, vi hade en pour over innan. Den gick sönder när flyttlådorna i förrådet välte :(
Funderar på om vi skulle köpa en ny men det lutar nog åt bryggare istället ändå. Eller en presskanna så länge.

Fördelen med tratt är att den tar minimalt med plats när den inte används.
Finns för typ 29:- om man står ut med plast, några tior till om man vill ha keramik eller glas. Funkar ju med såna där återanvändbara filter också, så slipper man tratten!

Liknande trådar

Hemmet Jag håller på att bli galen på riktigt nu! Har en stor gammal murad vedspis med (avstängd/bortkopplad) bakugn. Den har funkat felfritt i...
Svar
0
· Visningar
185
Senast: tott
·
Utrustning Såg igår att de ridstövlar jag använder i hoppsadeln har gått sönder. Har ett par andra som jag tycker mycket om men som är för små, så...
2
Svar
23
· Visningar
935
Senast: Ajda
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 027
Senast: Sasse
·
Skola & Jobb Började nytt jobb för 2 veckor sedan. Ingen överlämning har funnits eller upplärning utav arbetsuppgifter, utan jag får springa och ta...
2
Svar
37
· Visningar
4 683
Senast: Soapbubble
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Höstföräldrar 2023
  • Kalla hamburgare
  • Västeråsträffstråden