Kaffebrödbaksakuten

Morotskaka är underbart gott! Jag vet inte hur Leilas recept ser ut, det kanske redan finns med. Men oavsett så missa för allt i världen inte att riva ner skal från en lime i glasyren - det blir om möjligt ännu bättre!

Det är lime i :D

Och både ingefära, kanel & kardemumma i själva kaksmeten. Så jäkla god!
 
Som sagt, jag avgudar Roy Fares. Hemligheten med bra jäsdeg är fördegen (jag tog upp det med vår lokala fd bagerska som jag känner privat och hon höll helt och hållet med :D). Här är hans saffransbullerecept (jag formar dem som lusseblobbar pga att jag vill ha maximalt med russin och pärlsocker per portion :laugh:): https://www.koket.se/mitt-kok/roy-fares/saffransbullar-med-fordeg/

En annan sak jag gillar att göra är cheesecake men jag avskyr digestivebotten så jag gör helt enkelt en smuldeg som jag trycker ut i formen och förgräddar. Det blir jättebra och om man tex smaksätter cheescaken med äpplen kan man ha i kanel i smuldegen och om man gör blåbärscheesecake blir det gott med kardemumma i smuldegen.
Vårt f d lokala kulturcafe´ hade en underbar banancheesecake. Stor sorg de gånger den var slut vid våra besök..
Tyvärr har jag aldrig hittat något recept på den. Och undrar fortfarande vad det var för botten på den, mörkbrun.....
 
Vårt f d lokala kulturcafe´ hade en underbar banancheesecake. Stor sorg de gånger den var slut vid våra besök..
Tyvärr har jag aldrig hittat något recept på den. Och undrar fortfarande vad det var för botten på den, mörkbrun.....
Har du testat att googla "banana cheesecake"? Då får man en massa träffar - kanske något liknande :) ?
 
Det här blev något saffransrödsblobbigt med kvarg, men utan russin. Då jag har ett par i släkten som inte äter russin. Kanel och socker i stället, som vanliga bullar.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Min story: Jag kraschade på mitt sommarjobb efter mitt sista år på gymnasiet. Betygspressen hade haft mig på högvarv i tre år och pga av...
2
Svar
20
· Visningar
4 519
Senast: Ramona
·
Gravid - 1år Är gravid, och pappan till barnet vill absolut att jag ska göra kejsarsnitt. Fick så bra hjälp här när jag skrev för ett tag sedan- kan...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
18 374
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig varit intresserad av att baka. Däremot, att äta bröd - det har varit ett livsintresse. Som nyskild tänkte jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 695
Senast: honung
·
Relationer Med risk för att detta blir väldigt långt, så ber jag redan nu om ursäkt. Jag har för några veckor sedan brutit med min särbo. Det gick...
Svar
18
· Visningar
2 885
Senast: Monstermom
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Glasögon
  • Parfym
  • Huslån vilken bank?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp