Känner mig så skyldig

Martina_m

Trådstartare
Troligtvis har min häst fått in en fullträff på min kompis hästs bakben igår.
Insidan på bakbenet var täckt av torkat blod, ungefär 10 cm under knät och neråt.
Efter tvätt konstaterade vi att det bara var ett sår, inte fler, ca 3-4 cm långt och rejält svullet vid såret, ingen annan stans. Men hästen haltade rejält. Detta upptäckte vi igår kväll. Idag körde min vän honom till djursjukhuset. De är där nu, men vet inte hur det har gått.

Jag känner mig så himla skyldig. :o
Vad gör man? Jag som vän? Hur reagerar ni? Känner mig väldigt dum och hjälplös på nåt vis.
Hur kan man hjälpa?
Jag vet ju att det är sånt som händer och att det inte är mitt fel men känslan kan jag inte påverka.
 
Sv: Känner mig så skyldig

Det är ju som du säger - shit happens. Men visst känner man ett ansvar för vad ens djur har gjort. Men å andra sidan är väl din kompis också medveten om detta när hon släpper sin häst i en hage med andra, så på så sätt har hon också ett ansvar. Det finns väl inget att göra åt det. Hoppas hon har försäkring i alla fall och att det "bara" är ett köttsår.
 
Sv: Känner mig så skyldig

Enligt tråden "sto betäcker annat sto" på hästhantering, så är det du som är skyldig, och stå för minst halva kostnaden.

Helt galet.
 
Sv: Känner mig så skyldig

Väljer man att släppa ihop sin häst med andra hästar får man också ta konsekvenserna av det. Djur är djur, vi kan inte styra över vad de gör. Olyckor händer.

Det behöver inte vara så att din häst har sparkat din kompis häst, den kan ha skadat sig på något annat. Hade du kunnat göra något för att förhindra skadan?
Om inte tycker jag att du ska försöka släppa detta. Har din kompis varit på dig och försökt få dig skyldig? I så fall tycker jag att du ska fråga henne hur hon tänkte när hon släppte ihop sin häst med din och om du har gjort något som gjort att olyckan hänt.
 
Sv: Känner mig så skyldig

Tack och lov är min vän en bra hästmänniska. Hon anklagar inte alls, snarare tvärt om. Jag anklagar mig själv/min häst och hon menar att det inte är någons fel och sånt här alltid kan hända.

Jag hade inte kunnat göra något för att förhindra det. Mer än att låta honom gå själv. Min häst är egentligen ingen som sparkas, hans bits hellre, men om den andra hästen ifrågasätter så ger sig inte min, utan står på sig. Och då kan det blir sparkar. Än så länge är det ingen som bestämt över min häst. Och det vet min vän. Det har varit väldigt lugnt mellan dem, så vi blev verkligen förvånade över vad som hänt.

Men det känns ändå kasst. Och jag vill trösta på något sätt.
 
Sv: Känner mig så skyldig

Beror lite på situationen.
Min häst blev illa sparkad under ett ihopsläpp med
En ny häst. Som enligt ägaren aldrig sparkat eller visat
Tendens för det tidigare. Självklart litade vi + stallägaren
På detta. Vi tänkte här att en spark ok det kan hända. Men någon
Vecka senare sparkade den av benet på en häst i hagen.
Och vände alltid rumpan mot oss som kom med hö. Vittnen
Alla gånger. Med allt runt detta meddelande jag att jag tyckte
De skulle betala självrisken. Hela stallet höll med mig. Men blev
Helt utfryst av dom i stället tills de var tvugna att flytta för stallägaren
Visade sig senare att denna häst sparkat mycket tidigare.

Tidigare har några av mina hästar också blivit sparkade men
Helt annan situation. Har aldrig krävt självrisken då.
 
Sv: Känner mig så skyldig

Jag har varit den på "andra sidan",och jag skulle aldrig i min vildaste fantasi tänka tanken på att anklaga den andra hästens ägare! Nu fick jag två rejäla sår/muskelskador på bara en månads mellanrum,kändes som det vart skyttetrafik till veterinären. Bökigt var det men dräneringsslangen som skulle hållas ren,och hästen var bara 2 år då dessutom så han var ju knappast resvan eller så...

Efter andra skadan så beslutade jag mig för att han skulle få gå själv ett tag tills det kom nån annan häst som han kanske passade bättre att gå med,men efetr två veckor hade han tröttnat och smet in till grannhästarna hela tiden. Dom var nyinflyttade och tanken var att dom skulle ha fri tillgång på vintern så vi hade inte tänkt att dom skulle släppas ihop,för min blir väldigt snabbt smal,och jag ville ha koll på ett ungefär hur mycket han åt,men det löste sig ju självt som sagt,och efter att ha plockat ut han ur deras hage några dagar på raken så fick han stå kvar. Vintern löste vi med att ge dom portionerat så pass mycket som dom fick i sig nästan i stället,låg alltid några strån kvar,men eftersom vi hade vägt in det i säckar innan så visste vi ju på ett ungefär hur mycket dom åt.

Det har funkat jättebra,och han springer och busar för fullt med kompisen som inte är så många år äldre,sen ett äldre sto som håller koll på pojkspolingarna och visar tydligt när hon tycker det blir för mycket! :p Jag har aldrig sett henne sparkat åt dom,utan hon bits mer vilket också känns lite tryggare!

Visst så är jag orolig att hitta han trasig igen,kanske ännu värre än vad vi har haft hitills,men inte tillräckligt mycket (längre) för att han ska få lov att gå själv och ha ett tråkigt hästliv.

Jag vet 2 hästar som brutit ben,och den ena slog omull sig vid utsläpp när hon brallade,hon var först ut och då ensam i hagen,den andra gick själv hela tiden och måste ha halkat eller något även hon. Så det kan ju hända när som helst.

Och skulle det vara så illa att något är brutet så är det liksom ingens fel, och åtminstonde inte DITT! Olyckor händer tyvär,och man kan inte göra så mycket åt det,som sagt så är det inte ens säkert att hästen håller sig hel,trots att den går ensam i hagen.

Jag tror nog dessutom att du anklagar dig själv mer än vad din vän anklagar dig,så försök att släppa det,prata med henne om det känns bättre att du känner dig skyldig,och hon kommer nog bara bekräfta det vi alla sagt,att det INTE är ditt fel. :)

Hoppas det går bra med hästen!
 
Senast ändrad:
Sv: Känner mig så skyldig

Skönt att din vän är klok!

Om ingen såg vad som hänt så vet ju inget vad som orsakat det hela. Den andra hästen kan t ex ha trängt in din som då försökte sparka sig fri. När det har gått några dagar hoppas jag att dina skuldkänslor kommer at släppa och att du kan se att olyckor lätt händer och att det inte var någons fel.
 
Sv: Känner mig så skyldig

Har inte din häst varit i bråk många gångar?? Till viss del skulle du kunna bli ersättningsskyldig eftersom du vetat att din häst inte är snäll mot andra och inte ger sig. Men det gäller bara om den andra hästägaren inte vetat om hur din häst är, eller om han tex skulle brutit sig in i en annans hage. Det låter som om hon med full vetskap låtit sin häst gå med din, så nej, då är det inte ditt fel att hennes häst blivit skadad.

Den andra ägaren har accepterat att risken finns att hennes häst blir sparkad, det är underförstått eftersom alla vet att det händer.

I ett stall jag stod i tidigare fick en häst benet avsparkat, gick att se på långt håll att det var brutit tvärt av. Ingen ersättning krävdes men ägaren av den attackerande hästen gjorde sig av med den (vilket alla tyckte var bra...).
 
Sv: Känner mig så skyldig

Min häst var bråkig när han var klapphingst (vi visste inte om det). Eller rättare sagt han lät inte de andra vara, det var min som fick stryk.
Men de senaste åren (han kastrerades 2009) har han gått med andra hästar, och han bestämmer, ingen sätter sig på honom. Däremot vallar han gärna, men han är ingen bråkstake. Han börjar inte en fajt (väldigt sällan iaf), men han går absolut inte heller undan om den andra hästen ifrågasätter honom.
Han är alltså ingen bråkstake, men väldigt hög i rang. Eller högst i rang rättare sagt.

Nu är det så olyckligt att min väns häst ska opereras på tis. Fraktur på gaffelbenet (tror jag att hon sa), men att det är en enkel operation. Men det kommer ju att ta tid innan han kan ridas ordentligt igen. Men om ca 4 mån bör han vara igång igen.

Jag har läst runt här på buke och nu ringt till mitt försäkringsbolag. Jag vet inte alls hur det där fungerar. Men min vän kommer troligtvis aldrig att skylla på mig och kräva skadestånd. Men jag vill hjälpa henne ekonomiskt i detta.
Hennes försäkringsbolag kommer att stå för kostnaderna. Men kan jag av mitt försäkringsbolag kunna ge henne ett skadestånd? Eller är det då mitt försäkringsbolag som kommer stå för kostnaderna för veterinärvården?? Eller vad handlar det om? Eller ska jag bara erbjuda mig att iaf betala hälften och inte blanda in mitt försäkringsbolag?

Tips gärna!! :cry:
 
Sv: Känner mig så skyldig

Man ska ju alltid tänka på att olyckor KAN hända om man släpper ihop hästar med varandra. Man bör ju ha detta i åtanke att det kan drabba ens egen häst eller att ens häst skadar den andres. Så man vet vad man ger sig in i när man släpper ihop.

MEN ni verkar ha en god & bra vänskap. Ni kan säkert lösa detta på ett bra sätt. Vad gäller att ha dåligt samvete......det tycker jag är sunt. Om fler tänkte på sina medmänniskor & hade lite dåligt samvete någon gång så kanske världen vore lite bättre. ;)
 
Sv: Känner mig så skyldig

*kl*

Som hästägare är väl detta smällar man får räkna med om man inte vill ha hästar ensamma? Men även då kan de ju lyckas med allt möjligt å skada sig illa.

Jag är i en sån situation nu, min häst blev sparkad när vi släppte in en ny häst i flocken, sen om de nu verkligen va den kan man ju aldrig veta men troligt då de va dom två som gjorde upp, och han har nu varit skadad sen mitten av maj... =/
Men som sagt, Olyckor händer, de är stora djur och sparken behöver inte alls varit särskilt hård, bara träffat olyckligt! Men det är trist att stå med skadad häst.
 
Sv: Känner mig så skyldig

I tråden CK nämner har jag gjort ett inlägg (nr 18). I det inlägget finns en länk till en gammal tråd där jag berättar om vad som hände när mitt sto sparkade ett annat sto.
Jag var helt överens med den andre hästägaren om hopsläppet, båda hästarna var försäkrade och vi skötte hopsläppet helt enligt konstens alla regler. Tyvärr blev det andra stoet ordentligt skadad, hon fick först sys, men då såret inte läkte blev hon opererad på djursjukhus. Till råga på allt fick hon sedan infektion i såret. Visst var hon försäkrad, men när taket på försäkringen uppnåtts hade ägaren utgifter på ytterligare 25 000 kronor. bl a fick hon pantsätta sina ägodelar för att öht kunna överleva.
Jag mådde väldigt dåligt under de tiden, och det var en lättnad när mitt försäkringsbolag betalade ut pengarna.
 
Sv: Känner mig så skyldig

Okej, förstår. Kom bara ihåg att du skrivit trådar om att han var bråkig.

Kontakta ditt bolag och fråga, rent juridisk har ju din häst gjort skada på annans egendom (häst), så det är inte otänkbart att de kan gå in.
 
Sv: Känner mig så skyldig

Vilken otroligt gullig kompis du är, såna som du borde det finnas fler av. :)
 
Sv: Känner mig så skyldig

Jag skulle inte beskylla någon annan om min häst skadade sig pga av bråk med någon annan häst.

Hästar är hästar, och måste få vara! De mår bäst i flock, och ja, olyckor kan ske, den risken finns alltid!

Det kan även ske vid ridning, lastning etc. Jag kan inte bädda in min häst i bomull, utan den måste få vara häst, och den måste tåla att användas.

Sluta ha dåligt samvete!

Det är hästägarens försäkring som täcker in ev skador, ytterst få har försäkrat så att det täcker in skador som hästen orsakar tredje part.
 
Sv: Känner mig så skyldig

Min häst var bråkig när han var klapphingst (vi visste inte om det). Eller rättare sagt han lät inte de andra vara, det var min som fick stryk.
Men de senaste åren (han kastrerades 2009) har han gått med andra hästar, och han bestämmer, ingen sätter sig på honom. Däremot vallar han gärna, men han är ingen bråkstake. Han börjar inte en fajt (väldigt sällan iaf), men han går absolut inte heller undan om den andra hästen ifrågasätter honom.
Han är alltså ingen bråkstake, men väldigt hög i rang. Eller högst i rang rättare sagt.

Nu är det så olyckligt att min väns häst ska opereras på tis. Fraktur på gaffelbenet (tror jag att hon sa), men att det är en enkel operation. Men det kommer ju att ta tid innan han kan ridas ordentligt igen. Men om ca 4 mån bör han vara igång igen.

Jag har läst runt här på buke och nu ringt till mitt försäkringsbolag. Jag vet inte alls hur det där fungerar. Men min vän kommer troligtvis aldrig att skylla på mig och kräva skadestånd. Men jag vill hjälpa henne ekonomiskt i detta.
Hennes försäkringsbolag kommer att stå för kostnaderna. Men kan jag av mitt försäkringsbolag kunna ge henne ett skadestånd? Eller är det då mitt försäkringsbolag som kommer stå för kostnaderna för veterinärvården?? Eller vad handlar det om? Eller ska jag bara erbjuda mig att iaf betala hälften och inte blanda in mitt försäkringsbolag?

Tips gärna!! :cry:


Läs mina inlägg i tråden "sto betäcker annat sto".
Har du ansvarsförsäkring i din hemförsäkring kan den gå in och ersätta din väns självrisk och de 20% på totalsumman.
I mitt fall krävde dock inte försäkringsbolagen bevis på om det verkligen var min häst som gjort skadan, men ditt kanske gör så inte säkert att de ersätter.
Jag hänvisade till lagen som också finns kopierad i tråden jag svarat i.
 
Sv: Känner mig så skyldig

+ kokkorn
Det är dessa trådarna som jag läst (eller småskummat, var på jobbet :o), men läste igenom dem nu igen. Mkt bra! Så tack för tipsen!

Immer, fick du ersättning från ditt försäkringsbolag, för både självrisken + 20%, kanske tom medicin mm, alltså allt som den andra hästägaren behövt lägga ut? Eller för halva utgiften (har för mig att jag läste det någon stans)?

Jag funderar ju även om det finns mer, liksom som ersättning för att hon "blir utan" användbar häst i antal månader? De är ju lite så jag känner oxå, nu får hon ju inte rida och träna som hon älskar! Visst, hon får låna min häst, men det är ju aldrig detsamma som att ha sin egna.

Men bara en snabb tanke, jag bör alltså försöka få ersättning för detta av min hemförsäkring, tror jag har 1500 i självrisk. Och om den då ersätter hennes självrisk (2600) + 15%. Tror operationen skulle gå på ca 20.000 kr. Så borde ju det vara bättre än att jag betalar hälften utan att blanda in mitt försäkringsbolag?
 
Sv: Känner mig så skyldig

*kl*
Tack alla för svaren! Det känns ändå skönt att höra det ni säger!:) Att det är något man som hästägare alltid måste ha i åtanke. Och så är det ju. Och det har verkligen min vän, hon anklagar mig som sagt inte, hon är hur gullig som helst, och tar det nästan bättre än vad jag gör.

Jag hade ju inte anklagat henne om det varit tvärt om, att det var min häst som var skadad. Men det är ju bara den där känslan, det känns verkligen som mitt fel att hon inte kan rida och träna på ett bra tag nu.

Men jag ska göra så gott jag kan för henne iaf, och försöka hjälpa henne ekonomiskt (med eller utan hjälp från försäkringsbolag). Och hon får rida min häst ibland för att minska ridabstinensen.
 
Sv: Känner mig så skyldig

Hade nog tänkt och känt som du, även om det definitivt inte är någons fel alls :)
 

Liknande trådar

Hästvård Min lilla pålle kom in med det här såret ikväll. Sitter högt upp på insidan av bakbenet, och hon var inte jättepigg på att låta oss...
Svar
17
· Visningar
1 233
Senast: Myzan87
·
Hästvård Hästen stod för 13 dagar sedan i hagen med ett gäng väldigt ytliga skrapsår på över- och underarmen, lymfangit ner till knät, lite feber...
Svar
8
· Visningar
1 945
Senast: Bluefish
·
Hästvård Hejsan! Natten till igår fick min ena häst tas bort akut pga troligtvis akut tarmvred. Är i chock & kan inte sluta gråta. Det hela...
2
Svar
21
· Visningar
5 414
Hästvård Igår upptäckte jag att min ponny hade ett litet (max en halv centimeter långt) sår på insidan av kotan, det såg fint ut och var inte...
Svar
1
· Visningar
753
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp