Kåda över hela halsen/manen

G

Gauti

Ja, Gauti har lyckats hitta något så fint som KÅDA att rulla sig i :mad: Både halsen och manen är väldigt kladdiga och vet ej hur jag ska få bort detta??!! är det bara att vänta så att det nöts bort med tiden, det sitter som berg!!

Sv: Kåda över hela halsen/manen

Vanlig olja brukar lösa upp kåda! Min tax fick kåda på ryggen, då gned jag in med matolja, lät det sitta några minuter sedan tog jag en tät kam och kammade bort kådan. Allt försvann! //Linda

Kan tyvärr inte svara på din fråga, men dock;

Haha, de ska alltid hitta något "roligt" att göra eller rulla sig i:crazy::rofl:

Det värsta är ändå såna där "kardborre-bollar" när de sätter sig i man/pannlugg/svans. En av våra hästar hade hela pannluggen proppfull. Det såg så sjukt roligt ut! En enda superstor tuss var det kvar av hans annars fina pannlugg :rofl:

Kan tyvärr inte svara på din fråga, men dock;

Haha, de ska alltid hitta något "roligt" att göra eller rulla sig i:crazy::rofl:

Ja haha alltid!! Det är bara Gauti i hagen som har hittat denna underbara :angel: kåda också. Så typiskt!

Det värsta är ändå såna där "kardborre-bollar" när de sätter sig i man/pannlugg/svans. En av våra hästar hade hela pannluggen proppfull. Det såg så sjukt roligt ut! En enda superstor tuss var det kvar av hans annars fina pannlugg :rofl:

Haha, ja sånna vet jag om! Red igenom ett kardborre ställe förra sommaren, både jag och Gauti var full av dom! Skitsvåra att få bort ju, dom sitter som berg!

Vanlig olja brukar lösa upp kåda! Min tax fick kåda på ryggen, då gned jag in med matolja, lät det sitta några minuter sedan tog jag en tät kam och kammade bort kådan. Allt försvann! //Linda

:idea: Då ska jag absolut prova det. Han ser inte så fin ut nu, ser väldigt skitig ut :smirk: Man vill ju åtminstone inte ha en häst full i kåda :)

Jag tog vanligt mjukt smör och gned in. Lät det verka en halvtimma sen så sköljde och gnuggade jag bort med varmt vatten. Borta!!

Jag tog vanligt mjukt smör och gned in. Lät det verka en halvtimma sen så sköljde och gnuggade jag bort med varmt vatten. Borta!!

Ja, bra med tips! :) Måste få bort det, för det är mycket, mycket kåda på ett stort parti :smirk: Luktar illa gör det ju också!

Våra lyckas alltid hitta karborrana i hagen så att pannluggen och svansen är helt fulla, men det hjälper att spruta fullt med pälsglans på och sedan borsta ut.

Jag har hört att man kan tvätta kåda med tallsåpa.

Provade olja idag och en kam :) fick bort mycket, men inte allt. orkade dock inte ta allt idag, det är så kladdigt och mycket :smirk: Men bort ska det :D

Liknande trådar

Hästvård Köpte hästen i slutet av Oktober, då hade hon ganska mycket vinterpäls redan så vet inte hur det var då, men upptäckte efter en period...
Svar
5
· Visningar
1 055
Senast: Cactus
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Min luciadag i "korthet"... 12.15 (skulle vara 12.05 och jag hade suttit i foajén sedan 11.55) stod chauffören och bultade på porten...
Svar
0
· Visningar
292
Senast: IngelaH
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu vet jag inte var jag ska placera det här, inte hör det hemma i dejtingtråden då det inte är dejting, kanske i störningstråden...
Svar
2
· Visningar
382
Senast: Tuvstarr
·
Hundträning Så, jag har aldrig lämnat mina hundar ensamma i bilen förutom en enda gång på 5-10 minuter. Jag vet ju inte hur dom var när jag var...
Svar
16
· Visningar
1 197
Senast: Lillefrun
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Unghästfasoner?