Juvertumör. Prognos?

Meibla

Trådstartare
Ixi har en liten liten juvertumör som ska plockas bort den 16e.
Ni som har koll, hur stor risk är det att de kommer tillbaka om den är godartad resp elak?
Och framförallt, om det bara finns en pytteliten vid juvret nu. Finns det någon risk för att det kan ha spridits till andra delar av kroppen?

Senast ändrad:
Ixi har en liten liten juvertumör som ska plockas bort den 16e.
Ni som har koll, hur stor risk är det att de kommer tillbaka om den är godartad resp elak?

Jag vet inte om det finns nyare forskning nu, men när min förra hund fick juvertumörer så sades det att ungefär 50% av tumörerna är elakartade. Risken för återfall beror helt och hållet på tumörtyp. Min tik hade carcinom, vilket är den absolut vanligaste typen av tumör. Risken för återfall är, om jag förstår saken rätt, större om man bara avlägsnar tumören och inte hela juverraden där tumörerna sitter. Det beror också på om det har hunnit sprida sig till lymfkörtlarna. Det senare beror på om tumören är in situ eller invasiv, dvs. om den har tagit sig igenom tumörens basalmembran eller inte.

Min hund fick sin första tumör vid 10 års ålder. Man tog då bort de juver som var associerade till det juver där tumören satt. Cancern var inte invasiv. Hon fick dock en tumör även på den andra sidan av juvren och hela juverraden togs bort. Några år senare fick hon några nybildningar där den sista tumören hade suttit och hon fick även senare metastaser i lymfkörtlarna. Hon fick av orelaterade saker somna in som 16-åring.

Tack @Philosophia ! Nu blev det lite klarare.
Om jag förstod veternären rätt så tar han bara bort själva tumören och juvret som den sitter vid.
Röntgade de din hund innan första tumören togs bort för att se om det hade spridit sig?

Det som @Philosophia skrivit så fint stämmer.
Innan vi har provsvar på analysen av knölen som ska opereras bort är det omöjligt att uttala sig mer ingående än så.
Det viktigaste är att man har fria marginaler från tumören, dvs att den tagits bort i sin helhet. Det går dock aldrig att säga med 100% säkerhet att så är fallet, då patologen tittar på olika snitt från tumören i mikroskop, inte hela tumören då detta är omöjligt.

En lungröntgen bör definitivt göras inför OP, men även om den ser fin ut går det inte att utesluta spridning då spridning dels kan vara på mikroskopnivå men också för att en vanlig slätröntgen inte kan upptäcka metastaser som är under 5 mm i storlek. Lungorna är dock det organ som nästan alltid drabbas först av metastaser (förutom närliggande lymfknuta) så därför ska det utföras röntgen innan beslut im OP tas.

Att en knöl är liten säger dessvärre absolut ingenting om hur god- eller elakartad den är.

Det som @Philosophia skrivit så fint stämmer.
Innan vi har provsvar på analysen av knölen som ska opereras bort är det omöjligt att uttala sig mer ingående än så.
Det viktigaste är att man har fria marginaler från tumören, dvs att den tagits bort i sin helhet. Det går dock aldrig att säga med 100% säkerhet att så är fallet, då patologen tittar på olika snitt från tumören i mikroskop, inte hela tumören då detta är omöjligt.

En lungröntgen bör definitivt göras inför OP, men även om den ser fin ut går det inte att utesluta spridning då spridning dels kan vara på mikroskopnivå men också för att en vanlig slätröntgen inte kan upptäcka metastaser som är under 5 mm i storlek. Lungorna är dock det organ som nästan alltid drabbas först av metastaser (förutom närliggande lymfknuta) så därför ska det utföras röntgen innan beslut im OP tas.

Att en knöl är liten säger dessvärre absolut ingenting om hur god- eller elakartad den är.
Tack!
Jag tror jag måste ringa och prata med min veterinär. Han har inte nämnt nånting om röntgen, men det kanske görs "automatiskt".
Enda han sa var att han skulle ta bort tumören och juvret. Sen var det inte så mkt mer.
Om det skulle spridit sig till närliggande lymfknutor, kan man upptäcka det själv då?
Hennes tumör sitter vid det sista bakre juvret, och senaste veckan har hon blivit "hängig"/slapp på motsatta sidan. Kan det ha något samband? Känner inga knölar där dock, förutom vad jag antar är vanliga mjölkkörtlar?

Slänger in bilden här med, kanske är lite lättare då.
IMG_20160530_092131_zpsanwloeml.jpg

Tack!
Jag tror jag måste ringa och prata med min veterinär. Han har inte nämnt nånting om röntgen, men det kanske görs "automatiskt".
Enda han sa var att han skulle ta bort tumören och juvret. Sen var det inte så mkt mer.
Om det skulle spridit sig till närliggande lymfknutor, kan man upptäcka det själv då?
Hennes tumör sitter vid det sista bakre juvret, och senaste veckan har hon blivit "hängig"/slapp på motsatta sidan. Kan det ha något samband? Känner inga knölar där dock, förutom vad jag antar är vanliga mjölkkörtlar?

Eventuellt kan man känna att lymfknutan som sitter i ljumsken är svullen, men den kan vara svår att hitta om man är oerfaren.

Hoppas du har rätt :) Ixi har aldrig haft valpar, dock så löper hon nu, så kanske har med det att göra då :) Med tanke på hur mkt fel/problem den här hunden har haft så har jag börjat tro det värsta om allt man hittar på henne :S

Jag har haft två tikar som fått juvertumörer (mor och dotter). Den äldre hade två små ärtor i juvret som jag höll lite koll på. När hon var 9 år så började den ena växa snabbt och blev även inflammerad. Den blev stor som ett plommon och opererades bort tillsammans med den ärtstora tumören samt de två juver som de satt i. Jag valde att inte få tumörerna analyserade eftersom svaret ändå inte hade spelat någo roll. Tiken levde tills hon var över 15 år och fick tas bort pga trolig stroke. Hon fick aldrig tillbaka minsta knöl någonstans.
Den yngre tiken fick vid ca 9 års ålder några små knölar i juvret och även om de växte så växte de väldigt långsamt. De togs aldrig bort och tiken levde tills hon var 12,5 år och fick tas bort pga åldersrelaterad sjukdom. Det fanns då inga tecken på cancer någonstans i kroppen.

Även jag har haft tik med knöl i juvret. Halva juverraden plockades bort i samband med op. Det visade sig vara en godartad cysta och hunden levde tills hon blev drygt 15 år.

Jag vet inte om det finns nyare forskning nu, men när min förra hund fick juvertumörer så sades det att ungefär 50% av tumörerna är elakartade. Risken för återfall beror helt och hållet på tumörtyp. Min tik hade carcinom, vilket är den absolut vanligaste typen av tumör. Risken för återfall är, om jag förstår saken rätt, större om man bara avlägsnar tumören och inte hela juverraden där tumörerna sitter. Det beror också på om det har hunnit sprida sig till lymfkörtlarna. Det senare beror på om tumören är in situ eller invasiv, dvs. om den har tagit sig igenom tumörens basalmembran eller inte.

Min hund fick sin första tumör vid 10 års ålder. Man tog då bort de juver som var associerade till det juver där tumören satt. Cancern var inte invasiv. Hon fick dock en tumör även på den andra sidan av juvren och hela juverraden togs bort. Några år senare fick hon några nybildningar där den sista tumören hade suttit och hon fick även senare metastaser i lymfkörtlarna. Hon fick av orelaterade saker somna in som 16-åring.

---------

Hur länge hade din hund tumörerna och hur stort område var de på? Blev hon påverkad av dessa??

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har en liten tik som har haft ett helt gäng juvertumörer. Hon är opererad 3 gånger för det, hon blir väldigt påverkad av dessa...
2
Svar
28
· Visningar
2 834
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 811
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Jag letar ny hundras och jag har tagit upp frågor kring raser förr men det jag vill veta är vad som menas med vissa saker. Var går...
Svar
17
· Visningar
1 132
Senast: Nota
·
Hundträning Jag funderar lite på att skaffa brukshund om 2-3 år. Ligger en bit bort i tiden pga privatliv och jobb etc. Har dels lite funderingar...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
4 033
Senast: TantAgda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar