Sv: Juverinflammation
Jag kan bara svara för hur det är på kossor, men... det är nog inte så stor skillnad.
Efter en kraftig juverinflammation, så kan 2 saker hända.(fortfarande kossor!) antingen sinar den spenen, så att hon blir 3 spent, eller oxå går den ner i produktion, men fortsätter att producera mjölk. Den brukar då inte producera mer än ca hälften av vad den gjorde innan juverinflammationen. Dom andra 3 juverdelarna ökar dock sin produktion lite för att kompensera, men produktionen minskar.
Sedan blir det lite intressant. Under sinperioden, som på kossor är ca 2 mån så kan det här läka bort. Dvs produktionen ökar i den skadade spenen efter sinläggningen. Dom kan tom börja producera mjölk i den spene som hela förra mjölkningsperioden var sin.
Så, kroppens självläkande kraft är stor.
Jag tycker alltså inte att du ska ge upp hoppet helt. sedan är det ju så att ju yngre djur dessto bättre läkningskraft. Och är man uppmärksam på problemet, så brukar man kunna häva en ev juverinflammation tidigt. Och vara beredd på att börja fodra fölungen tidigt, med fölpellets eller mjölkersättning.
Jag vet alltså INTE säkert om man bara kan föra över min kokunskaper till hästar på detta viset, men .... Så funkar det med kor i allafall.
Lycka till!
Häls. Embla