Juverinflammation

malinsky

Trådstartare
Fröken har drabbats av juverinflammation, (ena sidan) . Det är 1 år sedan hon sinade men hon har tydligen konstant lite mjölk kvar i juvret.

Vid nästa fölning, kan det bli ngt knas iom detta? Kan en till inflammation uppstå lättare nu när hon har fått en? Är detta vanligt och vad kan det komma utav?

Sv: Juverinflammation

Är du säker på att det är juverinflammation *inte för att vara besserwisser*.
Mitt sto har också varit gall detta året men har ändå lite vätska i juvret som ser lite halvfyllt ut. Hon var skendräktig under hösten, men någon inflammation hjar det aldrgi varit av det.

Men för att svara på din fråga: Juverinflammation kan definitvit vara negativt för stoet! I många fall blir mjökproduktionen/sammansättningen påverkad för resten av hennes liv. Hade ett sto en gång som haft juverinflammation, och alla hennes föl därefter såg ut som något katten släpat in, dåligt i hull och tfsiga i pälsen, så dom fick alltid ersättning direkt.
Däremot vet jag inte huruvida det är vanligt med "återfall"?

HalyBailey skrev:
Är du säker på att det är juverinflammation *inte för att vara besserwisser*.
Mitt sto har också varit gall detta året men har ändå lite vätska i juvret som ser lite halvfyllt ut. Hon var skendräktig under hösten, men någon inflammation hjar det aldrgi varit av det.

Men för att svara på din fråga: Juverinflammation kan definitvit vara negativt för stoet! I många fall blir mjökproduktionen/sammansättningen påverkad för resten av hennes liv. Hade ett sto en gång som haft juverinflammation, och alla hennes föl därefter såg ut som något katten släpat in, dåligt i hull och tfsiga i pälsen, så dom fick alltid ersättning direkt.
Däremot vet jag inte huruvida det är vanligt med "återfall"?

Ja, tyvärr :( Enl vet så är det inflammation, men odling har tagits för att se vilken sort det är.. (vilka bacillusker) Hon äter nu penicillin. Åsså har hon ont stackarn.

Hmmm, det låter ju icke bra att mjölkprod blir påverkad.. skit också! :mad:

Mitt gamla sto fick juver inflammation 8 år efter sista fölningen. Så det verkar som det inte alltid är förknippad med digivning.

Jag trodde inte att de kunde få det så.

Hon var ochså jättesjuk med mycket hög feber, men blev bättre direkt efter penicillinet.

Hennes ena juversida är större och knöligare efter detta.

Det är 3 år sen.

Jag kan bara svara för hur det är på kossor, men... det är nog inte så stor skillnad.

Efter en kraftig juverinflammation, så kan 2 saker hända.(fortfarande kossor!) antingen sinar den spenen, så att hon blir 3 spent, eller oxå går den ner i produktion, men fortsätter att producera mjölk. Den brukar då inte producera mer än ca hälften av vad den gjorde innan juverinflammationen. Dom andra 3 juverdelarna ökar dock sin produktion lite för att kompensera, men produktionen minskar.

Sedan blir det lite intressant. Under sinperioden, som på kossor är ca 2 mån så kan det här läka bort. Dvs produktionen ökar i den skadade spenen efter sinläggningen. Dom kan tom börja producera mjölk i den spene som hela förra mjölkningsperioden var sin.

Så, kroppens självläkande kraft är stor.
Jag tycker alltså inte att du ska ge upp hoppet helt. sedan är det ju så att ju yngre djur dessto bättre läkningskraft. Och är man uppmärksam på problemet, så brukar man kunna häva en ev juverinflammation tidigt. Och vara beredd på att börja fodra fölungen tidigt, med fölpellets eller mjölkersättning.

Jag vet alltså INTE säkert om man bara kan föra över min kokunskaper till hästar på detta viset, men .... Så funkar det med kor i allafall. ;)

Lycka till!
Häls. Embla

Mitt förra hblsto hade en rejäl juverinflammation något år efter sitt första föl. Hon fick två föl till senare och jag kunde inte märka någon skillnad i mjölkproduktionen - juvret var i alla fall symmetriskt och fölungarna fick vad de behövde... (att märren sen såg ut som ett spjälstaket om jag inte gav HINKVIS med kraftfoder utöver betet, är en helt annan historia... :p)

Ok, tack alla för svaren. Det kan alltså bli precis hur som helst mao, bara att hålla tummarna att det går bra ändå. Jag är ialla fall beredd på att få skaffa ersättning eller liknande om prod har blivit nedsatt, jättebra att veta. (fast det är ju ett tag dit om man säger så, hon är ju inte betäckt än :angel: )

Fler får gärna berätta om sina erfarenheter :)

"han som sa´t han la´t" :o

Nu ikväll har min pålla sparkat sönder staketet in till hingsten så tråden hänger 40cm från backen (tack och lov att hingsten har mkt stor respekt för elstaket) sträckt sitt bakben så det är varmt och svullet samt skaffat sig en duktig juverinflammation i höger halva.
"varför inte behandla hela kroppen..." när man ändå håller på :smirk:

Det andra stoet står på sin sida tråden med halsen ur led och pinkar så vackert för att tala om för hingsten hur vacker hon är. :D

Men mitt knepiga sto har inte haft föl sedan 2003 och är inte dräktig nu heller. Någon som har en teori varför det helt plötsligt blossat upp? Hon har inte brunstat i år ännu. :confused:

Precis vad jag undrar också!
Mitt sto har haft juverinflammation nu i vinter, ej dräktig, aldrig haft föl... :crazy:
Ska nu betäcka henne i år, och funderar då över detta..
Inflammationen blossade upp på vä sida med en jättesvullnad, släpade bakbenen efter sig och var uppdragen så "stressranden" eller vad den kallas syntes. Ingen feber dock. Bara så och hängig. Fick pencillin 10 dgr och butta 5 dgr. Innan kuren var slut så gick svullnaden i vä sida ner, och hon blev svullen i hö istället, inte lika mycket dock. Nionde pencillindagen fick hon pencillinchock och eftersom hon fortf var svullen i hö så fick hon hippotrim i tre dagar istället. Sedan avvaktade vi enl vet och hon började äta duktigt igen (hade ätit lite dåligt redan innan det blossade upp, och verkat loj sen vaccinationen några veckor tidigare), och verkade må bra. Hö sida av juvret är fortfarande "bubbligt", och det är bulligt framför båda sidor. Ibland kommer det lite klar vätska ur hö spene.
Det är nu ca 2 1/2-3 månader sedan.

Någon som har vart med om liknande, eller kan ge något svar??
:confused:

Glömde, vets teori var att hon fått nån rispa på juvret i somras när det skedde en olycka och sedan när hon fick vacc i dec kan det ha börjat komma fram för att bli juverinfl några veckor senare..?

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 600
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 809
Senast: Lavinia
·
Hästvård Min häst fick efter skoning (ca 30 min), flera konstiga symptom! Efter att hovslagaren var klar, ville han se att häst var ok, vilket...
Svar
11
· Visningar
2 312
Senast: mily
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 800
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka