Juristhjälp

nyttnick

Trådstartare
Finns det någonstans jag kan vända mig för relativt billig rådgivning i familjerätt? Jag har inte mycket pengar, men behöver hjälp att reda ut min situation. Jag vill helst slippa hamna i tingsrätten och tänker att information -korrekt sådan - är bästa sättet att komma vidare.

Ring till familjerätten i din kommun, finns hos socialtjänsten. De brukar kunna rådgöra i familjerättsliga frågor, och kan de inte hjälpa dig med just ditt problem kan de förhoppningsvis hänvisa dig vidare.

Ok, jag ska kolla. Sist, för fyra år sedan, så kunde de inte hjälpa till. Liten kommun som då inte hade någon med familjerättskompetens. De tog in socionomer från sina andra avdelningar och det slutade i pannkaka.

Kyrkan eller facket? Jag vet att en väninna till mig fick hjälp via kyrkan, jag vet inte om det var nån fond eller om de hade en jurist.

Finns det någonstans jag kan vända mig för relativt billig rådgivning i familjerätt? Jag har inte mycket pengar, men behöver hjälp att reda ut min situation. Jag vill helst slippa hamna i tingsrätten och tänker att information -korrekt sådan - är bästa sättet att komma vidare.
Vissa kommuner och bibliotek har gratis advokatjour. Man får då träffa en advokat i 15 minuter och få lite initial info om det man har bekymmer med och vad man bör göra. Kan vara en bra start i alla fall.

Om du finns i närheten av Stockholm kan du PM:a mig så kan jag ge dig mer information om vart du kan vända dig!

Vissa kommuner och bibliotek har gratis advokatjour. Man får då träffa en advokat i 15 minuter och få lite initial info om det man har bekymmer med och vad man bör göra. Kan vara en bra start i alla fall.

Om du finns i närheten av Stockholm kan du PM:a mig så kan jag ge dig mer information om vart du kan vända dig!

Tack! Jag hittade en sida med den informationen när jag var ute och googlade, men det är ingen kommun i närheten av mig som har den tjänsten. Närmaste var i Göteborg, men det är en bra bit ifrån mig. Stockholm också tyvärr, även om jag åker dit regelbundet.

Jag har i alla fall fått tag på en jurist som jag ska prata med imorgon så får vi se vart det bär. Jag hoppas fortfarande att det ska lösa sig så att det räcker med samarbetssamtal, men jag tror inte att det kommer att ske frivilligt. Sker det inte frivilligt så ser jag inte heller vad samarbetssamtalet ska leda till, för då finns ju ingen önskan om att lösa något.

Och jag var i kontakt med familjerätten här, men de kunde inte hjälpa till med information. Kvinnojour finns inte här, men i grannkommunen.

Liknande trådar

Övr. Barn Jag vet att vi pratade om det här för ett år sedan, och vi har fortfarande inte skaffat någon hemstädning. Det är av flera skäl men en...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 301
Senast: Blyger
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 775
Senast: Anonymisten
·
Kropp & Själ Hjälp, min blåsa har börjat styra mitt liv. Skulle behöva råd/tips/delade erfarenheter, tack. Har alltid haft en relativt liten blåsa...
Svar
11
· Visningar
678
Senast: Glimra
·
Kropp & Själ Kanske ger jag mig ut på farligt vatten nu, men, då får det väl vara så, då. Jag har en längre tid varit sjukskriven på grund av...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 561
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar