Juridiskt bindande eller inte ?

Sv: Juridiskt bindande eller inte ?

Visst försöker du slingra dig undan det ansvar du tagit på dig. Som jag redan sagt, har man tagit f-n i båten är det bara att ro.
I sak, så undrar även jag varför du inte fullföljer köpet, när hästen tydligen motsvarar allt du vill ha?
"Galningen" kommer antagligen att terrorisera dig oavsett (fr a efter dom här inläggen) men det går att slippa ifrån sådant.

Om det inte är som det verkar, dvs att du inte har resurser att köpa hästen, så fullfölj köpet och njut av hästen!

LIA

Jo, men information om hästen har även undanhållits...(röntgenbilder som plötsligt har dykt upp och visat andra saker än det som sagts mm) och även om det inte är "stora" saker så är jag tveksam till vad ägaren mer har "glömt" säga...Nej, jag har redan bestämt mig..och syftet med tråden var inte varför jag inte vill ha hästen, utan vilka möjligheter jag hade i mitt avtal.

Men bevaka sin investering - det får man antingen göra inom ramarna för det avtal man slutit eller på egen bekostnad. Så som alla predikat för TS pacta sunt servanda.

Jag vet inte varför du tjafsar med mig om detta?
Om jag lämnat ut en häst på prov inför köp, med villkoret att om köpet inte fullföljs så ska "fv" stå för kostnaderna under tre månader samt visa hästen för spekulanter, så förväntar jag mig att "fv" följer avtalet, det innebär också att hästen ska återlämnas i samma skick som den var, dvs inte avställd sedan tre månader.

Om jag sedan förstod att "fv" ville försöka krångla sig ur avtalet samt helst inte vilja varken rida hästen eller visa den. Då skulle jag anse att avtalet riskerar att brytas, samt vidta åtgärder för att avtalet ska hållas och att jag får tillbaka hästen i full kondition.

Man hör varje dag om i vilket dåligt skick hästar kommer tillbaka från fodervärdar, trots att det finns ett avtal om att den ska återlämnas i samma skick elelr bättre. Men vad gör det när fv bara lämnar av hästen och rycker på axlarna? Och hur drabbar det mig ekonomiskt, att behöva träna upp hästen igen innan man kan sälja den?
Pga detta skulle jag ta saken i egna händer och försöka lösa situationen på bästa sätt för alla parter.

För hand eller inte, det som KAN bli en process är vad individerna menade inte om det är bäck, blyerts eller laserskrivare. Ett handskrivet avtal är lika bindande som ett i blyerts ellr i bläckskrivare bara bägge har skrivit på.

Reg.dat: 2007-11-22

--------------------------------------------------------------------------------

Jag har ett köpekontrakt på en häst där jag lagt handpenning och det finns ett datum för slutbetalning. Då jag inte längre är intresserad av att köpa denna häst så kommer jag inte göra slutbetalningen och därmed är min handpenning förverkad och hästen tillfaller ägaren. Helt ok så långt

TS har väl inget fv kontrakt? Detta förefaller vara ett köpekontrakt som hon önskar bryta?

Liknande trådar

J
Hästmänniskan Det funderade jag över idag. För ofta skriver man ju in att om köparen ångrar sig och inte köper hästen så tillfaller handpenningen...
Svar
15
· Visningar
9 135
Senast: Tussinussen
·
Hästmänniskan För ett år sedan lånade jag ut min unghäst på foder och för ev. senare köp. Fodervärden började lite smått med inridning och fortsatte... 2 3
Svar
42
· Visningar
4 231
Senast: lakrits
·
K
Hästmänniskan Jag har haft en annons ute på ett sto och för ca 3 veckor sedan så hittade jag underbara köpare som bor i närheten av mig. Både jag och... 2 3
Svar
59
· Visningar
4 756
Senast: fejko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka