Juridisk fråga om ägande av häst

Asa_S

Trådstartare
Har funderat på en sak på sistone. Jag köpte en ponny för flera år sedan, bara för att sedan upptäcka att den var registrerad hos shetlandsponnyförbundet på en helt annan person än den jag köpt den av. Till en obudgeterat hög kostnad kunde detta rättas till och är alltså inga problem längre.

Men för ett tag sedan började jag fundera över det här med äganderätt. Om jag har ett kvitto på en häst jag köpt och som jag har i min besittning kan väl inte ägandeskapet bestridas rent juridiskt? Och om inte ägandeskapet kan bestridas, vad har då avelsförbundet för rätt att vägra lämna ut handlingarna?

Är det någon som kan bena ut detta?

Sv: Juridisk fråga om ägande av häst

Jag har för mig att köpehandlingen/kvittot är det enda ägarbevis som är juridiskt giltigt. Sen vet jag inte hur det är om du har köpt en häst av ngn som då inte står som ägare till hästen, om man som köpare är skyldig att kontrollera detta innan köp på ngt sätt. Knivigt.

Det kan ju också vara så att den du köpte hästen kanske inte har gjort något ägarbyte hos shetlandsponnyförbundet.

När jag råkat för liknade saker så har det gått bra att styrka sitt ägande med kvitto/köpehandling och fått ändrat ägarför hållandet på det sättet. Hos det avelsföreningar som jag behövt göra det hos, Angloarab och ASVH.

För rent juridiskt så är det just köpedokumentet som styr ägandet och inte registeringen hos rasföreningen. Men efter som det handlar om föreningar så kan de ha inskrivet i sina stadgar att de bara får lämna ut dokument till registrerade ägare. Men då handlar det om helt andra saker som styrs av föreningen.

Det är så jag har föreställt mig också. Men det innebär ju att jag har köpt en häst med väldigt begränsad användbarhet om jag inte får med passet vid köp. I mitt fall hade jag sluppit en massa kostnader om vi struntat i att få det rätt och bara upprättat ett kvitto och jag övertagit passet direkt i handen. Eftersom vi ville få det rätt tog det två år och slutade med att jag fick betala för alla ägarbyten som inträffat sedan den senast registrerade ägaren, som köpte honom som föl. Med pass men utan ägarregistration hade jag kunnat tävla ponnyn, men med kvitto och utan pass (det låg ju hos föreningen i två år) kunde jag inte göra det.

Denna ponny hade ju pass och var registrerad, en korsningsponny med okänd härst utan pass kunde registreras bara på kvitto när passlagen trädde in, antar att det var enda sättet att göra det på då.

En förening kan ju ha egna bestämmelser, ja. Frågan är ändå om de kan vägra lämna ut en sådan viktig del som passet, i och med att det är lag på att hästen ska ha det? Risken är väl att man måste stämma rasföreningen för att få reda på det, gissar att det inte finns något prejudikat på detta...

Ingen mer som har något att bidra med? Frågar alla här inne efter nr på hästen när de ska kolla på häst och kollar upp före med resp förbund att det är ägaren som säljer?

Hästpasset är i första hand till för att säkerställa kvaliteten på hästen som livsmedel (hästpass ingick i EU´s kampanj "från jord till bord"), så det borde gå att fixa till ett pass oavsett vad shettissälskapet har för registrerad ägare.

Det där får shettisfolket se till att fixa helt enkelt, annars får du hota dom med europadomstolen eller något sådant.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela... 2 3
Svar
57
· Visningar
11 859

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka