Juridikfråga

Jozze

Trådstartare
Okej, här kommer bakgrundsscenariot: Två personer är gifta med varandra och har en fastighet tillsammans, säg en gård. Paret får barn. När barnen är vuxna och ska ta över gården skriver den äldre generationen papper på att den övertagande generationens eventuella respektive inte ska få ta del av fastigheten och barnen skriver under.

Nu är min fråga: är ett sådant dokument giltigt? Om barnen gifter sig utan äktenskapsförord och sedan skiljer sig, går det här andra dokumentet in och räddar kvar fastigheten?

Det borde väl räknas som enskild egendom och ingår då inte i en eventuell bodelning.

Ja det borde alltså vara giltigt.

Ja, givaren kan skriva in att gåvan ska vara enskild egendom. Frågan är om det inte bör registreras? Och jag är inte fullt informerad om just fast egendom som i det här fallet. Men det verkar ha funkat för Korven,

Kontrollera med familjejurist, det finns de som har gratis rådgivning en kortare stund. Eller googla lite på enskild egendom äktenskapsbalken samt gåva enskild egendom.

Det borde väl räknas som enskild egendom och ingår då inte i en eventuell bodelning.

Ja, givaren kan skriva in att gåvan ska vara enskild egendom. Frågan är om det inte bör registreras? Och jag är inte fullt informerad om just fast egendom som i det här fallet. Men det verkar ha funkat för Korven.
Aha, det tänkte jag inte på att det då registreras som enskild egendom och det var inte så personen som berättade om det uttryckte sig heller. Nu kom mina gamla JIKEN-kunskaper försiktigt tillbaka.

Räcker och räcker...

För mig som förälder känns det säkrare att själv göra ett dokument om enskild egendom än att lita på att avkomman skriver äktenskapsförord.

Skillnaden är ju att enskild egendom är mitt förordnande. Äktenskapsförordet ligger utom min kontroll.
Men en gåva ger man väl för att ge, inte för att ha kontroll över. Om ditt barn är ogift och du skriver över ditt hus på hen för att själv flytta till en bekväm lägenhet på ålderns höst, räcker det då inte att tala om att du vill att hen skriver äktenskapsförord vid eventuellt giftermål för att säkra tillgångarna och sedan lita på att hen gör ett val utifrån sina premisser?

Om avkomman däremot redan är gift och man inte vill att respektiven ska kunna ta del av gåvan förstår jag det bättre. Men som i förebyggande liksom..?

Enskild egendom kan skrivas på två sätt. Antingen att det kan upphävas eller inte. Dessutom kan ju enskild egendom ges bort som gåva, det tror jag inte man kan skriva som villkor från den första givaren. Vilket alltså innebär att avkomman kan ge bort hälften till sin sambo/make/maka.

Men en gåva ger man väl för att ge, inte för att ha kontroll över. Om ditt barn är ogift och du skriver över ditt hus på hen för att själv flytta till en bekväm lägenhet på ålderns höst, räcker det då inte att tala om att du vill att hen skriver äktenskapsförord vid eventuellt giftermål för att säkra tillgångarna och sedan lita på att hen gör ett val utifrån sina premisser?

Om avkomman däremot redan är gift och man inte vill att respektiven ska kunna ta del av gåvan förstår jag det bättre. Men som i förebyggande liksom..?
Fast med gåvoförbehållet slipper man kanske ett äktenskapsförord, ibland kan det vara skönt för mottagaren att det redan är ordnat så att säga.

Okej, här kommer bakgrundsscenariot: Två personer är gifta med varandra och har en fastighet tillsammans, säg en gård. Paret får barn. När barnen är vuxna och ska ta över gården skriver den äldre generationen papper på att den övertagande generationens eventuella respektive inte ska få ta del av fastigheten och barnen skriver under.

Nu är min fråga: är ett sådant dokument giltigt? Om barnen gifter sig utan äktenskapsförord och sedan skiljer sig, går det här andra dokumentet in och räddar kvar fastigheten?

Har man fått en gåva med krav om att det ska vara enskild egendom så är detta gällande.7kap 2§ 2p ÄktB

Enskild egendom kan skrivas på två sätt. Antingen att det kan upphävas eller inte. Dessutom kan ju enskild egendom ges bort som gåva, det tror jag inte man kan skriva som villkor från den första givaren. Vilket alltså innebär att avkomman kan ge bort hälften till sin sambo/make/maka.
Jag tror det skulle kunna funka, i princip kan man skriva vilka villkor som helst (med några undantag).

Spiller det över även på nästa generation när gåvogivarnas barnbarn tar över gården?

Varför räcker det inte med äktenskapsförord?
Nej, då måste föräldrarna till barnbarnen testamentera fastigheten med krav om enskild egendom. 7kap 2§ 3p ÄktB

Vad det gäller äktenskapsförord så är det som @tanten skriver utanför gåvogivarens kontroll. Vill man t ex att en fastighet ska stanna inom släkten så bör man ge/ testamentera den med krav om enskild egendom.

Vill man inte att enskild egendom ges bort eller liknande kan man skriva in ett förbehåll i gåvobrevet/ testamentet om att mottagaren inte får förfoga fritt över den enskilda egendomen.

Fast med gåvoförbehållet slipper man kanske ett äktenskapsförord, ibland kan det vara skönt för mottagaren att det redan är ordnat så att säga.
Det skulle ju iofs kunna vara en bra anledning, om man tycker att äktenskapsförord känns som en jobbig grej att ta upp med sin blivande make/a.

Vill man inte att enskild egendom ges bort eller liknande kan man skriva in ett förbehåll i gåvobrevet/ testamentet om att mottagaren inte får förfoga fritt över den enskilda egendomen.
Kan mottagaren då heller inte sälja, till antingen sin partner eller någon utomstående?

Det skulle ju iofs kunna vara en bra anledning, om man tycker att äktenskapsförord känns som en jobbig grej att ta upp med sin blivande make/a.
Eller hur!

Jag hade nog helst fått mina tillgångar som enskild egendom. Det hade sparat gnäll och strider vid skilsmässan. Allt exet ägde var enskild egendom.

Dessutom är man kär och galen i början av en relation. Jag hade aldrig kunnat förutse att min relation skulle ta den vägen som den tog.

Och faktiskt. Det jag äger är mitt. Bara mitt. Jag vill att det ska bli avkommans. Bara hens.
Jag vill förbehålla mig rätten att besluta över min egendom. Samt att det ska vara avkomman som bestämmer över det i framtiden, ingen annan.

Kan mottagaren då heller inte sälja, till antingen sin partner eller någon utomstående?
Finns det ett förbehåll om att gåvotagaren inte får överlåta egendomen får den inte säljas till någon om inte givaren går med på det och villkoren ändras. Man kan då troligen heller inte belåna fastigheten men å andra sidan kan den inte heller utmätas (NJA 1993 s. 529).

.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Nu skriver jag som det är. Jag behöver input och jag vill/kan inte berätta detta för någon i min närhet. En triggervarning kanske är på...
Svar
7
· Visningar
1 133
Senast: soom
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 593
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 180
Senast: lundsbo
·
Småbarn När jag var yngre läste jag en bok som handlade om att få svart bälte i vardagseffektivitet. På den tiden var jag intresserad av sånt...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
10 609
Senast: Voeux
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV