Jultomtens vara eller icke vara!

Sv: Jultomtens vara eller icke vara!

Eller fira jul med folk som beter sig som vuxna och inte som bortskämda barnungar...

Fantastisk berättelse!

Jag kan inte hjälpa att jag fortfarande tror på stalltomten, ett väsen som hjälper mig i vardagen, men som ibland flyttar runt mina grejor så jag inte hittar det jag behöver;)

Vi behöver magi i livet tror jag

Tackar:)

Haha precis så ja, hur förklarar man annars att saker kan vara puts väck ena stunden, fast man är SÄKER på att man lagt dom på ett ställe, och sen plötsligt så ligger dom där igen!

Håller helt med, vi behöver magi, speciellt barnen!!

Vad skönt det är att inte fira jul alls...

Nu får du inte ta illa upp, men FY VAD TRÅKIGT det låter! Ingen Jul?

Själv älskar jag Julen och allt som hör till, det är helt klart min favorit-högtid.

Men som nån klok människa sagt, alla sätt är bra!

Efter att ha hört om vad du berättat så skulle jag själv vara ytterst angelägen om att stämma i bäcken. Eller rättare sagt, jag skulle vara ytterst angelägen om att min SAMBO stämde i bäcken hos sina föräldrar och redan från början gjorde klart att umgänget främst måste ske på era premisser.
De får gärna "tycka" men de måste vara redo att anpassa sig efter er. Det är ni som är familj nu.
Sedan måste självklrt respekten finnas även från ert håll men det tror jag redan att det gör (kanske i lite för stor grad...;)).

Ja, det var lite därför jag ville kolla vad ni tyckte om saken ;) Min sambo stämmer absolut om jag ber honom, det är mer jag som är lite mjäkig. Jag vill liksom att det skall vara bra stämning och så, och vill inte vara en sån som låser ut hans föräldrar, speciellt när de bara har honom - resten av familjen bor i Frankrike och Österrike och alla möjliga länder :D Så det är liksom bara min sambo och hans föräldrar här. Jag vill helst inte ta 'allvarliga samtalet' , för så stora problem är det ju inte, det är faktiskt mest deras motvilja att umgås på något sätt utom på deras villkor. De kan komma hit och umgås och leka med Elina hur länge som helst, men vi får inte bjuda på middag, då skall de genast hem. Lite så är det.

Ja, suck. Jag får väl ta stora jultomtepratet ikväll med sambon så får vi se hur vi gör (fast det är inte aktuellt förrän nästa år :D )

För det första så bör ju inte svärföräldrarna ha någon "tomtetalan" och för det andra, låt du barnet/barnen tro på tomten. Som tidigare skrivits så behövs magin och fantasin, är väl betydligt grymmare att frånta ett barn det än att "lura" dem att det finns en tomte. Och tomten blir ju vad man gör honom till, han är ju en fantasi. ;)

Tråkigt med vuxna som förlorar sitt barnasinne, vi ska nog tro på tomten lite till mans, det mår vi alla bra av. :D

Älskade tomten när jag var barn och min farbror var alltid tomte varje jul. Han var en underbar människa som verkligen hade barnasinnet kvar och kunde trollbinda oss i sin tomteroll. :laugh: Han gick verkligen in för sin tomtning med liv och lust. Och trots att jag visste när jag blev större att det var han som var tomten, så glömdes det bort i tomtemagin, något som jag unnar alla barn att få uppleva.

Och jag tror faktiskt att om han levde och kunde tomta än i dag så skulle jag för ett kort ögonblick tro på tomten igen. ;)

Kicki :laugh:

Till saken hör dessutom att de VÄGRAR fira jul med någon annan än sambon+mig+Elina. Vi försökte att vi skulle vara hos oss och att min mamma skulle komma också, men då var det tvärstopp. Då skulle svärisarna minsann fira hemma med katterna. Så nu blir det vi och svärisarna hemma hos oss. Puh.

Att du finner dig i sånt här!? De håller ju på med värsta sandlådefasonerna, huga, "mota Olle i grind" illa kvickt.

Kicki :laugh:

*kl*

Vi hade aldrig någon riktig tomte. Däremot så dök det på ett mystiskt sätt upp en låda med paket i källaren helt plötsligt. Min för förklarade det hela med att Tomten var hundrädd och inte vågade komma in. :D Lagom mystiskt utan att kännas konstigt.

Nu får du inte ta illa upp, men FY VAD TRÅKIGT det låter! Ingen Jul?

Själv älskar jag Julen och allt som hör till, det är helt klart min favorit-högtid.

Det är inte alls tråkigt, skönt att slippa all stress.

I min familj firar vi Chanuka med ljuständning och presenter, åtta dagar i rad. Utan hysteri innan :)

Får man presenter alla 8 dagarna då, eller bara en dag? :)

Grana bara nyfiken :)

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 965
Senast: Anonymisten
·
Hundavel & Ras Jag är hundlös för tillfället och det är så galet tomt. Saknar en fjutt att dela livet med, helt enkelt. Just nu är det tyvärr inte...
2 3
Svar
55
· Visningar
4 381
Senast: Myrten
·
  • Artikel Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 509
Senast: Pratsch
·
Relationer En känsla som kommit sig smygandes på, som jag egentligen inte kan rationalisera. Men. Jag ser verkligen inte fram emot julen i år. Vi...
Svar
18
· Visningar
2 575
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Mata småfåglarna
  • Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023