Julklappshjälp till kusinbarn!

Wysiwyg

Trådstartare
Mina kusinbarn är två engelsktalande barn i åldrarna 6 och 10 år. Tidigare har jag köpt böcker på engelska, typ Elsa Beskow, Pettson & Findus och Mamma Mu. Jag gör mitt bästa för att vara en trist auntie med bara bokgåvor ;), tycker det är skitkul att ge bort sådant jag själv gillade att läsa som liten.

Nu känns det dock som att den tiden är förbi men vad kan jag köpa för lämpliga böcker till dem? Gärna av svenska rätt vanliga författare så att jag kan få tag i dem.

Tack på förhand :)

Mina kusinbarn är två engelsktalande barn i åldrarna 6 och 10 år. Tidigare har jag köpt böcker på engelska, typ Elsa Beskow, Pettson & Findus och Mamma Mu. Jag gör mitt bästa för att vara en trist auntie med bara bokgåvor ;), tycker det är skitkul att ge bort sådant jag själv gillade att läsa som liten.

Nu känns det dock som att den tiden är förbi men vad kan jag köpa för lämpliga böcker till dem? Gärna av svenska rätt vanliga författare så att jag kan få tag i dem.

Mio min Mio

Astrid Lindgren såklart!

Narniaböckerna om de inte har läst dem. :)

Jag tänkte först på dem också men jag tror de har läst dem!

Astrid Lindgren såklart!

Kan man köpa bilderbok (till den yngre) eller bör det vara läsbok? Vet inte riktigt om Astrid Lindgren är "okej" för den äldre? Kanske för den yngre :)

För 10-åringen antar jag? Den är inte för läskig då? Jag vet inte riktigt hur gammal man är i den åldern haha :p

Är inte Mio min Mio skräck för just tioåringar. Den är ju helt underbar, jag läste den själv första gången (dvs ej högläst -underbart läskig) men minns inte hur gammal jag var, kan inte varit mycket mer än 9-10 tror jag? Men på Adlibris osv brukar nog rimlig ålder stå.

(När jag funderade på Emil i Lönneberga för 4 åringen såg det ut som att rekommenderad ålder låg runt 9 år. Låter lite gammalt men jag väntar ändå ett par år. Men det kanske alltså är en bok som båda barnen kanske kunde uppskatta samtidigt.)

När det gäller sexåringen och bilder beror det nog på barnet, min fyraåring måste inte ha bild varje sida för att lyssna på en saga, men känns lite liten för en bok/saga som inte läses ut direkt på kvällen.

Den här vill jag passa på att rekommendera till ngn 14 åring (så om ett par år kanske), samtidigt verkar den inte kommit ut på engelska https://www.adlibris.com/se/bok/ondvinter-9789127118478 (jag har alltså läst den själv, utan barn, bara för att den var trevlig.)

Kan man köpa bilderbok (till den yngre) eller bör det vara läsbok? Vet inte riktigt om Astrid Lindgren är "okej" för den äldre? Kanske för den yngre :)

Lasbok gar val bra till den yngre? Bor de i England eller Sverige? Tror inte jag nagonsin har traffat en engelsk sexaring (som gar i skola i England) som INTE kan lasa relativt obehindrat. Mina laser Harry Potter....

Jag hade nog kopt Mio min Mio eller Ronja till 10-aringen, och kanske Lotta eller Barnen i Bullerbyn eller Emil till 6-aringen. Eller kanske Alfons till den yngre, fast det borjar kanske bli lite pa gransen?

Liknande trådar

Övr. Hund Min hund fyller sju år i mars. Han är en blandras mellan 75% Jack russel och 25% Dansk-svensk gårdshund. Han är en fantastiskt snäll och...
Svar
11
· Visningar
6 086
Senast: paradiset
·
Övr. Hund Nu börjar jag bli desperat här.... Det är så att jag och hunden, whippet på 11mån, flyttade in hos min mamma och mina 2 småsyskon för...
2 3
Svar
42
· Visningar
7 354
Senast: pumah
·
G
Småbarn Detta gäller ett 5 årigt barn i en familj som jag inte känner, är bekant med pappans syster. Föräldrarna till barnet bor ihop, mamman...
Svar
4
· Visningar
1 524
Senast: Rosett
·
Småbarn Om ni lägger bort alla politiska värdegrunder och bara lyssnar inåt, tror ni då att kvinnor rent biologiskt är mer lämpade att ta hand...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 031
Senast: Jozze
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Promenadskor vinter