I år är första julen med barn (jag ynglade av mig i januari i år, så i år har vi en nästan-ettåring med), så det blir ju helt klart lite annorlunda mot tidigare år!
Jag är skilsmässobarn och äter jullunch med pappas sida av släkten och är med mamma, storebror, mormor och morfar på kvällen. Hos pappa köper vi inga julklappar till varandra alls sedan jag blev vuxen (ensambarn på pappas sida och yngsta barnet i släkten), vi vuxna gör det inte i år heller (hoppas jag, jag har i alla fall inte köpt något till någon av dem

) men lillskiten lär få julklappar.
Hos mamma brukar vi köra en variant av julklappsleken fast med böcker (alla köper med sig två böcker var som vi spelar om), förutom det har vi inte köpt någonting på flera år. En utmärkt tradition tycker jag, men i år kommer min storebror vara hos sin pappa på kvällen så då blir det bara jag, mamma och bebisen (förutom att mormor och morfar kommer och äter med oss) och eftersom vi ändå köpt julklappar till barnet båda två så sade vi att då kan vi köpa någonting till varandra också (bok-julklappsleken blir ju lite meningslös när vi bara är två som deltar

). Så jag har köpt en stavmixer/elvisp från Smeg till mamma, hon fick en espressomaskin från samma serie i födelsedagspresent i år som hon älskade, och har själv köpt vattenkokaren efter det, så det kändes som en bra grej som jag vet att hon kommer uppskatta. Har svårt att köpa "bara för att köpa", så hade jag inte haft några idéer på något vettigt att köpa till henne så har jag protesterat mot att vi skulle köpa till varandra.
Kort sagt har jag alltså köpt till mitt barn och till min mamma, inget mer