Julklappar till andras barn

BusBarro

Trådstartare
Hej!

Jag har letat men inte hittat efter en liknande tråd.

Jag undrar vad ni alla har för åsikt om hur mycket som är rimligt/logiskt att lägga i pengar på julklappar till andras barn?
Framförallt inom släkten?

Beror det också på hur många barn man har att köpa till?

Vad tycker ni?? :)

MVH Frida

Våra barn har 7 kusiner alla i åldrarna upp tom 6år och de får för max 300kr vardera. Vi har bestämt det tillsammans alla föräldrar, skönt tycker vi.

Hej!

Jag undrar vad ni alla har för åsikt om hur mycket som är rimligt/logiskt att lägga i pengar på julklappar till andras barn?

MVH Frida

Det är bara min bror som har barn runt omkring mig. Han har ett barn. Vi har tre (två bonusbarn och ett "eget" för mig). Tidigare har vi köpt presenter för 2000 kr till varandra och nu har vi bestämt oss för att bara köpa till barnen. Detta gjorde att vi köpte för 2000 kr till min brorsdotter och dom för 2000/3 till våra barn. Vette tusan om det blev så bra såhär i efterhand (vi firade jul förra helgen). Än så länge är dom små för små för att fatta och vi bidrog med större grejer till brorsdotterns rum som inte öppnades på firandet, så det blev ändå ganska jämställt men jag tror att vi får tänka över det och hitta på något som blir mer rättvist till nästkommande år.

Vi har inte bestämt något tillsammans men barnens kusiner och bonuskusiner får för ca 300kr var. Brukar kännas lagom. På makens sida har barnen en riktigt kusin och två bonus och på min sida finns två riktiga kusiner.

Hej!

MVH Frida

Jag tycker det beror på hur många man har att köpa till, vilka ekonomiska förutsättningar man har, hur nära relation man har, om man firar jul ihop och hur gamla barnen är.

Vi har få barn i släkten utöver våra egna, förra julen var det två och nu är det tre. Vi gav då till det av barnen vi firade ihop med, en treåring, och gav då en sak i trehundrakronorsklassen. Vi kommer fira tillsammans med samma familj i år och då har vi kommit överens om att inte köpa julklappar till varandras barn (eller varandra :p). Ser man till vad våra barn får från släkten så får de av morbröder/farbröder vi firar ihop med för uppskattningsvis 200-350/barn, från en mor/farförälder för något mer än så, och för kanske 1000-2500/barn från andra mor/farföräldrakonstellationen. Jämförelsevis brukar vi själva lägga runt 1000-1500 per barn.

Jag tycker det beror på hur många man har att köpa till, vilka ekonomiska förutsättningar man har, hur nära relation man har, om man firar jul ihop och hur gamla barnen är.

Vi har få barn i släkten utöver våra egna, förra julen var det två och nu är det tre. Vi gav då till det av barnen vi firade ihop med, en treåring, och gav då en sak i trehundrakronorsklassen. Vi kommer fira tillsammans med samma familj i år och då har vi kommit överens om att inte köpa julklappar till varandras barn (eller varandra :p). Ser man till vad våra barn får från släkten så får de av morbröder/farbröder vi firar ihop med för uppskattningsvis 200-350/barn, från en mor/farförälder för något mer än så, och för kanske 1000-2500/barn från andra mor/farföräldrakonstellationen. Jämförelsevis brukar vi själva lägga runt 1000-1500 per barn.

Som en annan jämförelse brukar vi försöka hålla presenterna vid kompiskalas i prisklassen 75-125 kr, möjligtvis något mer till den närmaste kompisen.

Vi köper till de barn vi ska fira jul med och brukar köpa nåt litet för 200-300 kr per barn. Jag tycker inte att det behöver vara så dyrt. Hittar man nåt som passar ett barn riktigt bra behöver det inte ens kosta så mycket.

Liknande trådar

Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 928
Övr. Barn Som rubriken lyder: vad får ditt/dina barn i julklapp av dig/er i år? Brasklapp: Vill man så får man gärna berätta hur man resonerar...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 146
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 767
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Jag startade en liknande tråd för ett par år sedan, men nu hittar jag den inte och frågeställningarna är dessutom lite annorlunda så jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 042
Senast: gammalek
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar