Julig efterrätt

emlem

Trådstartare
Ska på julknytis hos brorsan på julafton och ombads att fixa efterrätten. Är sugen på att testa något nytt, någon som har några bra recept/förslag.

Får ej innehålla
Kanel
pepparkakskryddor
lakrits

Har gjort det några gånger och visst är det gott men tror det blir för matigt och det är inte riktigt vad jag söker men något annat med saffran vore kul

synd att du inte vill ha pepparkaks kryddor annars så är pepparkaks choklad kladd kaka väldigt gott :), annorlunda då det både smakar som vanlig chokladkaka men också som mjuk pepparkaks smet :p.

Jag funderar på att servera saffransglass (finns lite olika märken om man inte orkar göra egen, vilket jag inte orkar) med hallonsås och granatäpple idag. Som lite adventsaktig efterrätt. Kan kanske vara något?

Det har jag inte testat, gimmi gimmi :love:

Botten:
Eftersom jag avskyr botten gjord på digestivekex gör jag en botten av smuldeg. 100 g smör, 2 msk socker, en nypa salt och 3 dl mjöl+havregryn. Jag tar mer havregryn än mjöl och har bla använt havremjöl och teffmjöl med bra resultat. Smält smöret och blanda med resten av ingredienserna.Tryck ut i en form och grädda tills den börjar få lite färg i 200 grader. Använder man en stor form gör jag bara lite mer deg.

Fyllning:
500 g färskost, det går bra att blanda Kesella, Philadelphia och/eller annan färskost. Det enda är att de ska inte alla vara lightvarianter (några delar light går bra) och att ca hälften bör vara av Philadelphia-typ.
1 dl socker (gärna råsocker, farinsocker eller muscovado beroende på smaksättningen i övrigt).
3 ägg
1 paket saffran (0,5g)
En skvätt konjak (kan hoppas över).

Vispa ihop allt, häll i formen och grädda i 150 grader i ca 35-40 min.

Andra smaksättningar:
*Lite riven bittermandel och Amaretto
*Vaniljstång (då kan man smaksätta bottnen med kanel och lägga på fintärnade äppelbitar innan man slår på fyllningen).
*Pepparkakskryddor
*Kakao eller riven choklad. Gärna lite rom också

IMG_20160930_131255.jpg

IMG_20160930_131632.jpg

Saffranscupcakes?

11248079_10153032568694064_2314597863804164895_n.jpg

Saffransglass blir extra god med en skvätt whisky i.
Bäst hittills har det varit med 16yo Isle of Jura. :)

Botten:
Eftersom jag avskyr botten gjord på digestivekex gör jag en botten av smuldeg. 100 g smör, 2 msk socker, en nypa salt och 3 dl mjöl+havregryn. Jag tar mer havregryn än mjöl och har bla använt havremjöl och teffmjöl med bra resultat. Smält smöret och blanda med resten av ingredienserna.Tryck ut i en form och grädda tills den börjar få lite färg i 200 grader. Använder man en stor form gör jag bara lite mer deg.

Fyllning:
500 g färskost, det går bra att blanda Kesella, Philadelphia och/eller annan färskost. Det enda är att de ska inte alla vara lightvarianter (några delar light går bra) och att ca hälften bör vara av Philadelphia-typ.
1 dl socker (gärna råsocker, farinsocker eller muscovado beroende på smaksättningen i övrigt).
3 ägg
1 paket saffran (0,5g)
En skvätt konjak (kan hoppas över).

Vispa ihop allt, häll i formen och grädda i 150 grader i ca 35-40 min.

Andra smaksättningar:
*Lite riven bittermandel och Amaretto
*Vaniljstång (då kan man smaksätta bottnen med kanel och lägga på fintärnade äppelbitar innan man slår på fyllningen).
*Pepparkakskryddor
*Kakao eller riven choklad. Gärna lite rom också
Hur mycket pepparkakskryddor ska det vara i? Gräddar du i vanlig pajform?

Åååhhhh :love::love::love: Hur gör man den??
Det är ett hopkok av olika recept som jag dels har höftat på, dels inte har tillgängligt just nu.
Men muffins är ett standardrecept, till vilket jag adderat saffran. Sedan har jag tagit ur mitten av inkromet och lagt mjukrörd mandelmassa. Den spritsade frostingen är en Swiss Marigue Butter Cream (googla! :) ) till vilken jag satt saffran, samt en nypa havssalt plus bourbonvaniljextrakt.

Det är ett hopkok av olika recept som jag dels har höftat på, dels inte har tillgängligt just nu.
Men muffins är ett standardrecept, till vilket jag adderat saffran. Sedan har jag tagit ur mitten av inkromet och lagt mjukrörd mandelmassa. Den spritsade frostingen är en Swiss Marigue Butter Cream (googla! :) ) till vilken jag satt saffran, samt en nypa havssalt plus bourbonvaniljextrakt.
Det va glassen jag syftade på :o:o:)

Liknande trådar

Mat Det verkar som att det blir middag hemma hos oss på julafton och jag är inte så speciellt förtjust i traditionellt julbord. Det är gott...
2 3
Svar
54
· Visningar
4 057
Senast: Voeux
·
Hundhälsa Vår äldre hund (grönis) på 9 år som är väldigt kräsen i maten tycker att vår valps foder (Dogge professional puppy) är jättegott, han...
Svar
1
· Visningar
511
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
75 923
Senast: Jeps
·
Hundhälsa Äldsta tikens mage har varit ett problem i många år. Vi har varit på utredningar hos flertalet olika veterinärer, även sådan som ska...
2
Svar
20
· Visningar
2 028
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar