Julbak och julgodis

Åhhh det är mycket.

Förhoppningsvis slå ihop pepparkaksdeg ikväll.
Wineenougat
2-3 sorters fudge
Chokladgodis
Kanske chokladbollsgranar
Är nog en del till
Just ja, chokladbollsgranar har jag också tänkt på! Både köpt grön gelfärg och kokos (igår handlade jag men hann tydligen glömma av det 🤣)

Skulle så gärna göra trillingnötter, är mycket lätt, men tja, återigen något jag inte ska äta. Så frustrerande.

Salt lakritskola klar! Bäst att börja med det jag inte äter själv 😂
Messenger_creation_8879A9E8-FCBD-4EAB-AC2C-0962E1512658.webp

Ja, jag blev så less förra året på att försöka skära/klippa kolan och sen slå in varje bit i bakplåtspapper så i år blev det firar 😅 hittade på Ica, lite större än knäckformar men mindre än bakformar.
Jag tycker också det är ett sådant elände! Ska absolut hålla utkik efter sådana formar och göra samma!

Jag brukar inte julbaka men i veckan har jag och mamma tittat igenom mormors receptpärm (vilken fin handstil hon hade :heart). Så vi ska baka Sommarkaka med kardemumma (som alltid fanns på jul 😅) och Holmtorps kanelkaka
Jag som gillar kardemumma blev genast nyfiken, vill du dela med dig av receptet?

Jag som gillar kardemumma blev genast nyfiken, vill du dela med dig av receptet?
Väldigt simpel!

75 gram smält, svalnat margarin
4,5 dl vetemjöl
1,5 tsk mald kardemumma (mormor har strukit och skrivit 2 tsk bredvid 😉)
3 tsk bakpulver
1,5 dl socker
1 ägg
2 dl filmjölk

Fyllning:
3 msk halvsmält smör
0,75-1 dl hackad sötmandel
1,5 msk vaniljsocker

Garnering:
Pärlsocker
Hackad mandel
(Hela kakan ska vara täckt)

200 grader ganska långt ner i ugnen tills torr, ca. 30 min
Blanda torra ingredienser. Tillsätt smör, ägg och filmjölk.
Blanda fyllningen.
Hälften av degen i smörad form (1,5 liters form), bred på fyllning och täck sedan med resterande av degen.
Jämna till ytan och strö över garnering

Ja, jag blev så less förra året på att försöka skära/klippa kolan och sen slå in varje bit i bakplåtspapper så i år blev det formar 😅 hittade på Ica, lite större än knäckformar men mindre än bakformar.

Åh! Har i det senaste köpt formar för ischoklad för jag tycker knäckformarna välter så lätt

Använd inte formarna jag tipsade om till kola 💩 det går tydligen inte att lossa dom från pappret, oavsett om kolan är kokt till 125 grader eller 132 grader 🤦🏼‍♀️ jag trodde det var handhavande fel på första satsen, men nej, sats nr två som fick koka längre sitter fast också men där går pappret sönder istället för att kolan följer med pappret 🤯

Bakar lite allt möjligt men bounty med saffran (recept.se) som jag gjorde nyss blev jättegoda! Lär äta alla själv... la havssalt på!

Just nu bakar jag brigadeiro :)

Liknande trådar

Mat Hej, jag hoppas detta ligger under rätt rubrik (mat). :) Varje år har min familj tävling kring jul om vem som gör den godaste...
Svar
19
· Visningar
547
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka