Julbak för nybörjare

stjarnhimmel

Trådstartare
Ok jag erkänner. Jag är ingen större fena på bakning... Men jag skulle vilja lära mig. Visst en sockerkaka eller kladdkaka kan jag väl få till men inget mer avancerat.
Nu är det dock dax för det årliga julfikat med vännerna och det är min tur att ordna.
Så.... Vad kan man hitta på för enklare saker att baka? Med lite känsla av jul..

Ok jag erkänner. Jag är ingen större fena på bakning... Men jag skulle vilja lära mig. Visst en sockerkaka eller kladdkaka kan jag väl få till men inget mer avancerat.
Nu är det dock dax för det årliga julfikat med vännerna och det är min tur att ordna.
Så.... Vad kan man hitta på för enklare saker att baka? Med lite känsla av jul..
Mjuk pepparkaka? Är enklare och snabbare än vanliga pepparkaka :). Annars så finns det ju färdig deg för pepparkakor.

Lussekatter kan göras enklare genom att bara göra dem till bullar, mindre pill och man kan fuska lite med knådningen för att minska risken med att ha för mycket mjöl i.

Saffransbiscotti :love:

Vanliga pepparkakor är också lätt att baka (men tar lite tid med utbakningen och gräddningen).

Mjuk pepparkaka? Är enklare och snabbare än vanliga pepparkaka :). Annars så finns det ju färdig deg för pepparkakor.

Lussekatter kan göras enklare genom att bara göra dem till bullar, mindre pill och man kan fuska lite med knådningen för att minska risken med att ha för mycket mjöl i.

mjuk pepparkaka kanske kan vara ngt... Det kanske är inte är så svårt..

Drömrulltårta med saffran i smeten och apelsin/klementin i smörkrämen. Jätteenkelt och underbart. :love:

Lycka till att tyda det här :D

recept_saffransrulltarta_50c4f42d9606ee3accd4c3cd.jpg

Så här såg mina första ut, jag har använt receptet flera gånger sedan dess:
saffransrulltara_50c4f38ee087c36ec3ef6109.jpg

Om du gillar marsipan och nougat så har jag världens enklaste godis här också:

dsc_0437_50d5ac48e087c35ccfbf3cd1.jpg

1. Köp ett paket nougat och två paket mandelmassa (eller marsipan i rolig färg, med rolig smak).
  2. Dela marsipankorvarna i två delar, knåda ut en platt, rektangulär deg.
  3. Skär en bit av nougaten, rulla den till en korv.
  4. Rulla in nougaten i marsipanen.
  5. Pynta med choklad om orkar.
  6. Skär i slantar.
  7. Ät.

Eller nej, det här är världens enklaste:

Köp 2-300 gram av choklad du gillar och så mycket polkagrisar du har lust att äta.
Smält chokladen i vattenbad och mortla polkagrisarna så att det blir smulor.
Blanda choklad och polkagrisar (spara lite som strössel!) och häll ut på bakplåtspapper, lagret ska vara ungefär 2-3 mm tjockt.
Strössla över polkagrissmulorna som blev över.
Stoppa in i frysen en snabbis så att det stelnar, bryt sedan i bitar och ät tills du dör.

Och ja, det går med vilket hårt godis som helst. Werthers eller turkisk peppar är att rekommendera :)

Mjuk pepparkaka är i grunden samma som sockerkaka, bara att du har i lite kanel och kardemumma i smeten också. Superlätt att göra. :)

Eller nej, det här är världens enklaste:

Köp 2-300 gram av choklad du gillar och så mycket polkagrisar du har lust att äta.
Smält chokladen i vattenbad och mortla polkagrisarna så att det blir smulor.
Blanda choklad och polkagrisar (spara lite som strössel!) och häll ut på bakplåtspapper, lagret ska vara ungefär 2-3 mm tjockt.
Strössla över polkagrissmulorna som blev över.
Stoppa in i frysen en snabbis så att det stelnar, bryt sedan i bitar och ät tills du dör.

Och ja, det går med vilket hårt godis som helst. Werthers eller turkisk peppar är att rekommendera :)
Oh gud... det där lät FARLIGT GOTT! om nom nom nom :love:

Koka kola tyckte jag var klart enklast och det mest lyckade när jag julbakade 4-5 olika sorters bakverk. Saffranskola med rostad kokos hade jag googlat om jag var du!

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 340
Senast: lundsbo
·
Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
19 667
Senast: TinyWiny
·
Kropp & Själ Halloj, Jag blev sjukskriven direkt efter gymnasiet och fick sen med tiden aktivitetsersättning. När jag fyllde 30 år så fick man ju...
Svar
11
· Visningar
2 667
Senast: Lillefrun
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Även om livet är lite brokigt för tillfället så känns det faktiskt på ett sätt som att jag har börjat hamna i en allt större balans...
Svar
0
· Visningar
1 277
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Världscupen 2024/2025
  • Olja till häst ?