Juckande hund. Tillåta eller inte?

ginnies

Trådstartare
Min "oönskade" valp har när jag varit med bara träffat tikar för att leka med.
När han då försöker jucka på dem får han stryk, och därefter fungerar leken hur bra som helst.

Men nu har grannen kommit hem från en längre resa med sin kastrat.
Igår träffades de och min gjorde inget annat än juckade.:crazy:
Och den hunden sa inte till.

Känns inte riktigt bra att de ska träffas och "leka" och min bara juckar.
Och eftersom jag är ny hundägare, undrar jag,kan man säga till att han inte ska jucka?
Kastratens ägare menar på att man inte säger till, har hon rätt?

Valpen jag har är lydig så med största sannolikhet fungerar det om jag säger nej, men..... hur gör ni?

Sv: Juckande hund. Tillåta eller inte?

Min äldre hanhund juckade som besatt på grannens lånehund hela tiden! Vi lyfte bort honom varje gång han hoppade upp. Vet inte vad det berodde på, han har aldrig gjort så förr, men trevligt är det då inte.

Hm, hörde någon gång att hundar juckar på varandra för att visa sig starkare, alltså mer ranghöga..

Kan det vara att han försöker hävda sig?
Inget svar på din fråga kanske men.. :p

Slutade er hund då? Eller fortsatte han direkt ändå?

Ett problem om jag nu enligt er på buke ska säga till är att den andre hunden finns på samma plats.
Om jag säger nej, och tar bort min från den, alltså kastraten, då blir den bassad också?

Senast ändrad:

Jag vet inte.
Men när jag fick honom juckade han en del, men det har jag inte gjort något åt. Det har i princip försvunnit av mycket aktivitet.
Han är alltså för trött inne för att hålla på att jucka.:rofl:

Nä, han hoppade upp så fort han fick chansen igen. Kåte jäkel. Tror vi hade en löptik i närheten då. Den andre hunden visade undergivenhet på en gång hur tydligte som helst, ändå skulle han upp där och klättra.

Juckning är ett dominasbeetende, som jag ser som oönskat.
Jag skulle aldrig tillåta hunden att jucka på en människa, så varför låta den göra det på en hund?
Just det faktum att det är en kastrat kan få hunden att vilja hävda sig, eftersom en del hundar kan reagera lite konstigt (har jag märkt som själv har en kastrat) på dem.

Aha, ett svar i min anda.

Jag tycker också att det är konstigt om tikar kan säga till men att jag inte skulle kunna ingripa vid sådant beteende.
Kastratens ägare menar att det är bara att nonchalera, det innebär att såfort han träffar en hanhund får hon duscha bort klet.Och kastraten får agera uppblåsbar Barbara.

Ska tillägga att min vovve inte försöker jucka på mig.Det hade jag aldrig tillåtet.:mad:

Till saken hör att grannen haft hund hela sitt liv, jag inte alls, jag har lite svårt att motivera mitt beslut att säga till om jag inte har lite kött på benen.

Helt onödigt att tåla sådant. Hunden ska inte behöva dominera, det är du som står högst.
Kämpar den andra hunden dessutom inte emot när din juckar så vet den redan sin plats. När din hund träffar tikar som säger till så förstår den att den ska sluta, och när inte hunden säger ifrån får du som ägare göra det.

Jag tycker att ägaren till kastraten ska be hanhundägaren att tillrättavisa sin hund, alternativt att h*n tillrättavisar.

Alltså, skulle jag ha en kastrat som alla andra hundar jämt ville jucka på, skulle jag själv ta bort dom från min hund om inte deras ägare ville göra det.

Jag gör så med allt jag inte gillar faktiskt. Vill jag att en annan hund taggar ner med MIN hund, så schasar jag bort den. Vill jag att en hund slutar jucka, säger jag åt den. Osv osv.

Jag bestämmer trots allt över min hund, både vad andra får göra mot den, och vad den får göra mot andra.

Min hane är väldigt förtjust i alla sorters tikar, och kan bli lite jobbig ibland om det finns löptikar i närheten osv. Men han FÅR inte jucka på tikarna ändå. Vissa säger ifrån själv, men många gör faktiskt inte det, så då får jag gå in och tillrättavisa. Han träffar inte så många hanar numera, eftersom han är enormt dominant och inte accepterar någon uppstudsighet från andra hanar. Valpar/unghundar lägger sig ju direkt för honom, men andra vuxna kan vilja bråka då och det riskerar jag såklart inte.

Uno får inte hålla på jucka på andra hundar. Då blir matte arg.

Vet faktiskt ingen som tillåter det.

nej det är ett beteende jag inte tillåter, nu när jag köpt valp är det många hanhundar som vill klättra upp men jag tar bort dem innan dem hinner, dels vill jag inte riskera skador på en betydligt mindre valp och sen är det inget beteende jag önskar. Min valp lägger sig ner och blir enbart rädd. Och den dagen han blir könsmogen är det samma regler;)
Så visst går det få bort, det är ju din hund och du sätter gränserna:)

Så visst går det få bort, det är ju din hund och du sätter gränserna:)

Jag blev lite misstänksam när den andre hundens ägare inte brydde sig, därav tråden.

Men nu har vi varit där, och min valp fick inte jucka. Jag sa till direkt, alltså till den andre hundens ägare, sedan pratade vi inte mer om det.

Varje gång han försökte sa jag till, avbröt honom om det behövdes, men det gick inte över. Hade jag inte heller räknat med efter en gång men jag är nöjd att han lyssnade så bra som han gjorde ändå.

Det vore ju bra om det gick att få det fungera, då har jag en lekkompis till honom nästan alldeles utanför knuten.:D Han måste ju få träffa lite andra vovvar, och inte bara katterna.

Tack för tipsen.

Nej det är inte trevligt med juckande hundar i största allmänhet, så lär honom att låta bli.
Min värsta hundupplevelse var just en sån. Stor rottweilerhane 2 år som uppfödaren fått tillbaka pga att ägaren inte klarade av honom. Där satt jag på en stol vid bordet, in kommer hanen orolig å uppstressad. Vankar omkring en stund, jag ignorerar honom hela tiden. Helt plötsligt, grabbar han tag i mig, vänder runt mig på stolen (jag sitter fortfarande ner) så vi kommer ansikte mot ansikte å börjar jucka på mig. Så vansinnigt stark, jag kom inte loss, otrevligt å ha honom flåsande i ansiktet oxå. Till slut, fick uppfödaren bort honom, men det tog en stund.

Om din hud är valp så behöver det inte alls betyda att han förstår vad han håller på med, alltså kan den jucka utan att alls förstå syftet med det hela (extremt vanligt inom vissa raser under uppväxt tiden). Så det kan mkt väl försvinna med åldern. Jag skulle inte banna hunden men sjklart förhindra den.
Vet många valpar som under barndommen juckat på vuxna, vissa vuxna hundar har blivi flygförbannade och sagt ifrån, andra har inte brytt sig... Tills den dagen då hunden vuxit upp lite, nått könsmognad mm då har det blivit en rejäl åthutning!

Så det finns eg två svar från min sida, valpen växer säkert ur det men förhindra för det kan även bli en dålig vana med tiden.

Lycka till :)

Om juckandet är ett dominansbeteende, varför låter då ledarhunden bli juckad av dom som är lägre. oavsett om det är hane eller hona.
Jag har själv fyra hundar, två okastrerade och två kastrater. Den äldsta hunden (okastrerad hane) är riktigt dominant men låter sig juckas av ALLA medans han aldrig i livet får jucka dom som är lägre. Hur kommer det sig?

Och den andra okastrerade hanen börjar jucka alla så fort han bajsat som om det vore världens skönaste sak...

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
1 026
Senast: inverterad
·
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
840
Senast: ryujaneiro
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
3 360
Senast: Acto
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 455
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka