Journaler mellan landsting

Cattis_E

Trådstartare
Det här med journaler.
Om man byter sjukvårdsområde på grund av flytt så vill ju vårdcentralen att man själv begär ut sin journal från den gamla vårdcentralen och lämnar till dem...

Men om man har flera vårdinstanser? Om man vill att de ska se journaler från flera mottagningar?
Måste man kontakta varje mottagning för att få en samlad journal att lämna in då?
Det verkar oerhört krångligt i så fall :/

Någon som vet om det finns något sätt att få hela sin sammanhållna journal skickad till det nya sjukvårdsområdet? Jag vill ju att alla vårdinstanser här ska kunna se också. man kan ju hamna på akuten en dag om man har otur ;) Var vänder man sig enklast för det?
Tänk om alla kunde ha journalerna elektroniskt, vad smidigt det vore då...

Jag har flyttat och min nya vårdinrättning har skickat efter allting, jag har inte behövt ta ut journalen själv eller bett någon om att skicka vidare. Nu har jag inte mer än 2 st vårdinrättningar plus tandläkare då.

Här verkar det fungera lite hur som helst .Min mamma har cancer och har varit på 3 olika inrättningar och tydligen så vet ingen vad dom andra gör för dom kan inte gå in och läsa deras journaler enligt läkarna då vi pratat med dom .Fick mina skickade till min vc efter sedan jag varit på privat sjukhus .

Det här med journaler.
Om man byter sjukvårdsområde på grund av flytt så vill ju vårdcentralen att man själv begär ut sin journal från den gamla vårdcentralen och lämnar till dem...

Men om man har flera vårdinstanser? Om man vill att de ska se journaler från flera mottagningar?
Måste man kontakta varje mottagning för att få en samlad journal att lämna in då?
Det verkar oerhört krångligt i så fall :/

Någon som vet om det finns något sätt att få hela sin sammanhållna journal skickad till det nya sjukvårdsområdet? Jag vill ju att alla vårdinstanser här ska kunna se också. man kan ju hamna på akuten en dag om man har otur ;) Var vänder man sig enklast för det?
Tänk om alla kunde ha journalerna elektroniskt, vad smidigt det vore då...

Det "ska" inte gå att få hela samlat skickat. Varje enhet får bara skicka sin egen journal, inte den som kommer från andra enheter. Inte kopior från andra enheter heller.

Att man ber "patienten" att kontakta och begära skickning är för att det underlättar administrationen för alla. Om du inte själv kontaktar och ber dem skicka, måste du skriva på fullmakt. Det borde räcka med en fullmakt som sedan kopieras upp, men det är inte självklart. Och så förstås måste du åstadkomma en lista på vilka enheter du vårdats inom.

De flesta har journalerna elektroniskt men de flesta har inte "kommunicerande system" vilket innebär att de inte kan skickas elektroniskt ändå.
I mitt landsting får vi inte använda e-mail för patientuppgifter eftersom brandväggar och sekretess är för dåliga (det kan i vissa fall ställa till en del, eftersom det finns myndigheter varifrån vi behöver handlingar, och de myndigheterna skickar handlingarna via mail - och vi får inte nyttja den enda kanalen de är villiga att använda).

Men suck. Patienters säkerhet i all ära. Tur att jag bara har två vårdinrättningar av betydelse och båda de journalerna bör samlas hos vc nu då.
Hoppas alla landsting kör elektroniskt snart. Då kan man ju printa den själv.
Hoppas för allt i världen att det räcker med mail/samtal då. Lite väl krångligt att behöva åka dit..

Men suck. Patienters säkerhet i all ära. Tur att jag bara har två vårdinrättningar av betydelse och båda de journalerna bör samlas hos vc nu då.
Hoppas alla landsting kör elektroniskt snart. Då kan man ju printa den själv.
Hoppas för allt i världen att det räcker med mail/samtal då. Lite väl krångligt att behöva åka dit..

Tja, det är ju olika vilka delar av journalen som läggs ut via 1177 i olika landsting...

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 136
Senast: Blyger
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 064
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 108
Senast: lundsbo
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har alltid trott att livet aldrig står stilla, att det alltid rör på sig varesig man vill det eller ej. Men nu verkar mitt liv ha...
Svar
13
· Visningar
2 583
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama