jour vet...

Rebecka83

Trådstartare
kom just in från stallet o har haft jourvet här...
han hade en hovböld för två veckor sen som precis blivit bra o jag har börjat att smått skritta honom...

då e han blockhalt när jag tar in honom i kväll men verkar pigg o glad annars o de e den andra hoven.... men efter en timme har han så ont att han bara ligger o stöt andas o har lite feber... ringer jourvet o hon tror på hovböld så jag ringer hovis o han kan inte komma fören i morron vid 5... suck...

Emson blir bara sämre och har JÄTTE ont... o ska bara stå me huvudet i famnen... så jag ringer jourvet o hon ska komma ut o titta... när hon kommer, tror ni inte att han känner att hon e ganska försiktig o testar henne med en gång... :smirk: även om han har jätte ont... suck... hon får minsan inte hålla hans hov så de får jag göra.... försöker tillomed trilskas med mig... känner honom så bra att jag vet när han jävlas... :crazy:

så hon utesluter fång (har han haft för 4år sen) o tror på hovböld... dock e han inte varm i hovarna... så hon ger smärtlindring... o så får vi se i morron då va hovis hittar... men att få två hovbölder i olika hovar inom två veckor???? :eek:
 
Sv: jour vet...

nån??? behöver några ord känner jag... allt blir liksom värre när man e trött också....
 
Sv: jour vet...

tack tack... va tycker ni.. ska jag ha honom inne i morron??? man brukar inte gilla de o stå o sparka i dörren då... ut i hagen eller??? hovbölden lär väl inte bli värre av de??
 
Sv: jour vet...

Hej!
Om hästen är blockhalt så skulle inte jag ta ut den innan hovslagaren tittat om det är en hovböld.

Är den så halt så är det ju ingen höjdare att den är i hagen.

Om det nu inte är en hovböld så finns ju risken att det förvärras om du tar ut den i hagen.

Vad sa veterinären?
Svullen, varm eller annat syn eller kännbart?

Min ponny blev förut helt plötsligt blockhalt, låg ner och hade väldigt ont. Vår jourvet trodde också på hovböld då, ,men någon sådan hittade inte hovis.

Han var inte svullen eller varm, det visade sig vara en kotledsvrickning. Fick en kur mer finadyne och sedan en med butta då han ej blev bra efter den första kuren. Det tog ungefär 5 månader innan han var bra.

Hoppas att det "bara" är en hovböld och att din häst snart blir bättre.
 
Sv: jour vet...

han e inte svullen eller varm vare sig i benet eller hoven... han fick ju smärstillande i går kväll o ska just till stallet o kolla honom igen nu...
 
Sv: jour vet...

Om det skulle vara en kotledsvrickning eller annan skada som förvärras vid belastning, så ska du kanske inte släppa hästen i hage om den har fått smärtstillande. Då känner den ju inte av hur ont den har och belastar då sin skada mer än den borde och kan bli sämre. En häst på smärtstillande ska man ta det försiktigt med, även fast jag rekommenderar aktiv rehabilitering dvs. ej boxvila, utan att man får röra på sig. Men det ska vara lagom mycket och det är det du som får bedöma när hästen pga smärtstillande inte kan göra det själv.

//Z
 
Sv: jour vet...

mmm... han står i box nu o kommer nog att få göra de idag... vill fortfarande inte stöda på benet men verkar piggare o gladare så där allmänt... febern e borta också....
 
Sv: jour vet...

När skulle vet komma igen? Så ni får undersökt hästen ordentligt. Verkar ju inte riktigt bra det här. När kommer hovis ut och fixar hovbölden?
Vill hästen inte stå på benet alls, så kan du ju inte göra så mycket, men annars är det jättebra om du promenerar med honom, gärna många gånger per dag och låter honom beta i koppel osv. Men just nu låter det bara som en hovis behöver komma ut och verka upp bölden om det nu finns någon. Om inte, så behöver nog vet komma ut igen och undersöka vart felet sitter.
 
Sv: jour vet...

hovis kommer klockan fem i kväll... (måste på jobb i dag, chefen godkänner nog inte hemma med sjuk häst) men åker hem på lunchen o kollar honom... nej han stöder inte alls på benet...
 
Sv: jour vet...

Ajdå, vi får väl "hoppas" det är hovböld så du vet vad det är. Du får uppdatera ikväll hur det har gått.
 
Sv: jour vet...

Om inte hovis hittar något så tycker jag att du ska boka en tid för röntgen.... Frakturer kan vara luriga för det är inte alltid dom får puls eller visar värme och svullnad.. Vill inte skrämma upp dig..så förlåt om jag gjort det! Förhoppningsvis är det bara en hovböld eller en vrickad kota.
 
Sv: jour vet...

Rebecka83 skrev:
men att få två hovbölder i olika hovar inom två veckor???? :eek:

Min kompis häst fick en hovböld för ett par år sedan, den blev uppskuren av vet. och gipsad. Hovis kommer veckan efter och ska sko pållen, då hittar han två bölder till i två andra hovar:eek:

Dock hade hon inte besvärats av dem..
 
Sv: jour vet...

de låter inge trevligt det där...
men du får säga sedan hur det gick med din häst!
lycka till!!
 
Sv: jour vet...

nu har hovslagare och veterinär varit här o skurit upp och skott med sula... hittade ingen direkt hovböld men troligtvis e de ändå... han stödde mycket bättre på det bara dom fick hål o lite blod kom ut.... så vi får se om de blir bättre...
 
Sv: jour vet...

Har han puls i hoven? Om han inte gillar att stå inne, gör en fålla åt honom ute om ni inte redan har en. Bara det är jämnt underlag och inte stenigt så blir det inte värre om det nu är en hovböld. Men oftast när hästen är rejält halt och inge varm eller svullen så sitter det nästan alltid i hoven.
 
Sv: jour vet...

Hoppsan, missade ditt sista svar. Jaa men då är det nog hovböld...brukar bli mycket bättre när trycket lättar lite.
 
Sv: jour vet...

han har fått vara ute några timmar nu o han verkar pigg o glad... haltar nog rejält än men stöder bättre på hoven nu.... han e inne o vilar över natten så får vi se hur det beter sig i morron...

*uppdaterar efter morgonmatning*
 
Sv: jour vet...

hästen blir inte bättre... eller nog lite bättre men e halt o svullen än... så nu bär det av till täby kliniken på torsdag... GUUUUUD vilket jobb att få allt fixat när man ska ta sig med hästen från denhär ön.... men får hoppas allt blir bra nu.... :(
 

Liknande trådar

Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 085
Senast: Habina
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 808
Senast: Bee
·
Hästvård Hjälp mig spekulera 🧐 6 januari haltar vår ponny höger fram, misstänkt vrickning. Vi utesluter hovböld, bokar tid på klinik. Tyvärr...
2
Svar
39
· Visningar
6 576
Senast: Ajda
·
Hästvård Hej på er, I väntan på att veterinären ska ringa upp så lägger jag upp en tråd här i hopp om att någon kan ge mig lite råd. Bakgrund...
Svar
4
· Visningar
1 035
Senast: netschjen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp