jour vet...

Sv: jour vet...

Har en häst som blev akut halt under en ridtur i vintras.
Ingen feber, ingen svullnad och ingen värme men blockhalt.
Detta visade sig vara en spricka i kotbenet....
Om jag var du skulle jag ha hästen inne i box med stödbandage på det dåliga benet för att undvika att eventuella skelettskador förvärras.

Håller tummarna!
 
Sv: jour vet...

Nu e pållen rötgad o ingen fraktur eller något såndant... skönt... men han har ju hovbensrotation ( visste sen tidigare pga. fång) och hovbroskförbening... ganska mycket på höger fram... (visse också sen tidigare då de tom. syns från utsidan).... hittade nog en böld på röntgen i den sjuka hoven, men inte där han varit öm... så de e lite mystisk.... men han har dock blivit mycket bättre de senaste dagarna så de e ju skönt... får hoppas det fortsätter i den riktningen nu... vill ha honom med nåt år till gärna, men e dock medveten om att hans hovar kommer förkorta hans liv några år tyvärr.... :crazy:

han ska nu stå med våtvarmt omslag i en vecka i sjukhage/box för att försöka driva ut en eventuell hovböld... och kolla hans tillstånd varje dag då förståss.... om han blir bättre på den veckan så får han sko med sula och får gå i hagen... annars tillbaka till kliniken...

så fin klinik, o trevlig o lugn personal som tog sig tid för hästen... tog verkligen en häst i gången... rent o städat o välplanerat.... så nöjd...

Blev en lång resa... lastade honom vid halv 6 på morgonen... tog färjan över... tar väl en 2,5timmar ungefär... lite över en timmes körning... så han VILLE verkligen ut när vi kom fram... undersökningen var klar vid 1 ungefär så då fick vi låna en box fram till 4 så vi kunde åka iväg och käka lite... sen samma sak, en timmes körning... blev en timme i hamnen också innan vi fick åka ombord, 2,5 timmar på båten och sen hemmma!!! kom precis in från stallet... nu sängen... på jobb i morron....

//Rebecka
 
Sv: jour vet...

Tur att det verkar gå åt rätt håll! Tyckte nog att det lät mer som en skelettskada av något slag än hovböld. Och brukar det inte komma mest var ur bölden när man skär upp, för kommer det bara blod är det väl ingen infektion?

Jag har bara positiva erfarenheter av Täbykliniken, men jag vet flera som har sämre... :smirk: När pållan gjorde sig illa förra året fick vi en norrman som bara var där på 3-månaders-tjosan. Han var väldigt saklig och förklarade bra, och det tycker jag är väldigt viktigt när man kommer med en skadad häst. Finns inget värre än veterinärer som inte förklarar så man förstår...
 
Sv: jour vet...

ååå gud va jag oroar mig nu.. Emson har blivit sämre igen efter att ha varit ohalt i tre dagar e han nu jätte svullen o blockhalt igen... måste ringa kliniken i morron igen...

Funderade på om det kan vara bölden som "mognar" o kanske spricker? ett par dygn före bölden i den andra hoven sprack så svällde han upp på samma sätt o blev väldigt halt... men jag vet inte... :crazy:

han strår ju i box/sjukhage nu med våtvärmande bandage...
Va tror ni det kan vara?
 
Sv: jour vet...

Jag tycker det låter som om det är bölden som börjar mogna och därför gör det mer ont. Har själv lagt våtvärmande omslag på en häst med misstänkt böld nyss. Den blev blockhalt efter ett par dagar med bandage, sedan sprack bölden och hästen blev snabbt bättre.
 
Sv: jour vet...

Quinn skrev:
Jag tycker det låter som om det är bölden som börjar mogna och därför gör det mer ont. Har själv lagt våtvärmande omslag på en häst med misstänkt böld nyss. Den blev blockhalt efter ett par dagar med bandage, sedan sprack bölden och hästen blev snabbt bättre.


ok... de låter ju bra (blir lite lugnare)... vi får hoppas att det är så det är...
 
Sv: jour vet...

Min vet. trodde att min häst hade möjligtvis en hovböld eller hövledsvrickning när jag åkte in med henne. Röntgades men det visade inget på plåtarna. Blev sedan jättehalt 4 dagar efter och jag fick ta ut jour vet. Fång !!!
Ska up och röntga imorgon för att se hur mycket förändring.
Det är fruktansvärt lurigt med fång så hoppas du kan utesluta att det inte är det han åkt på igen...
Lycka till !!!
 
Sv: jour vet...

har varit lite fundersam angående fång... men ingen av veterinärerna trodde på de... och de brukar ju oftast gå i båda fötter... och det var ju en böld i vänster eftersom den kom ut....

Men jag ska ringa kliniken i dag igen o höra va dom säger...
 
Sv: jour vet...

nu har bölden spruckit!!!!!!!!!! :bump: :bump: :bump:

får hoppas de e "end of story" nu... ska ringa hovis så jag får sko med sula på honom så ska han få gå ut i stora hagen sen...
 
Sv: jour vet...

Hur lägger man ett värmande omslag? Är det svag jodopaxlösning? Över hela hoven, kotan eller? Har själv en häst hemma som ömmat lite efter skoningen förra veckan, kanske sömstick? Hoppas att det inte utvecklar sig till hovböld! Tog av skon i måndags, men då blev hon jättehalt pga det. Hovslagaren kommer imorgon igen och slår på skon, puh...
 
Sv: jour vet...

så här har jag gjort omslaget... dom visade på kliniken...

först bomull, sån som man köper på rulle så man får som en platta... som läggs runt hoven, sen en gasbinda som man lindar dit så gott de går... sen blötte jag det med svag jodopaxlösning, dom sa att det skulle se ut som svagt te...

efter det en sån där elastiskt bandage som klibbar ihop med sig själv... (vet inte va de heter) och sist för att de ska tåla lite stryk så lagade jag som en matta av silvertape som blev typ 30X30cm som jag la under hoven o vek uppåt.. och sist lite silvertape runt hoven så att allt hölls på plats... (hoppas du fattar nåt av min beskriving... e inte så bra på sånt :o )

det skulle bytas en gång om dagen....
 

Liknande trådar

Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 085
Senast: Habina
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 808
Senast: Bee
·
Hästvård Hjälp mig spekulera 🧐 6 januari haltar vår ponny höger fram, misstänkt vrickning. Vi utesluter hovböld, bokar tid på klinik. Tyvärr...
2
Svar
39
· Visningar
6 576
Senast: Ajda
·
Hästvård Hej på er, I väntan på att veterinären ska ringa upp så lägger jag upp en tråd här i hopp om att någon kan ge mig lite råd. Bakgrund...
Svar
4
· Visningar
1 035
Senast: netschjen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp