Jordnötssmör och vandringstips

Takire

Trådstartare
I juli ska jag fjällvandra med en kompis och våra hundar. Jag vill ha med mig jordnötssmör och bröd till frukost, men inte bära en glasburk helst. Finns det jordnötssmör på tub? Jag har googlat men inte funnit på resultat. Annars - var kan man få tag på tuber som duger till mat? Jag har googlat på det med men inte hittat!

Var kanske inget mer tips jag behövde 🙈.
 
Är det burkformen du vill undvika eller tyngden från glaset? Jordnötssmör i plastburk känns ju spontant enklare att lösa (det finns i butiken alt. är enklare att flytta över) än att försöka jaga rätt på tuber, tänker jag.
 
Mer praktiskt med tub samt lättare än glasburk :). Jag vill helst ha rent jordnötssmör med bara jordnötter och salt och i mina vanliga affärer finns detta bara i glasburk. Eventuellt kanske märket Garant har plastburk, men jag tror det också är glas.

Annars får jag väl hitta någon tät plastburk att lägga över i, men tubformen kändes så smidig.
 
Jordnötssmör på tub vore genialiskt! Säg till om du hittar :)
Själv vacuumförpackar jag en hel del när jag ska iväg och vandra (då främst känsligare varor, för längre hållbarhet). Smörgåsar med leverpastej/ost exempelvis, färdiga att äta.
 
Mer praktiskt med tub samt lättare än glasburk :). Jag vill helst ha rent jordnötssmör med bara jordnötter och salt och i mina vanliga affärer finns detta bara i glasburk. Eventuellt kanske märket Garant har plastburk, men jag tror det också är glas.

Annars får jag väl hitta någon tät plastburk att lägga över i, men tubformen kändes så smidig.
Garants jordnötssmör är också i glasburk, dock med plastlock ;)
 
Har kan man kopa tomma tuber som man fyller sjalv. Det finns i alla olika sorts storlekar. Googla pa tomma tuber for hudkram eller liknande.
 
Det finns tomma, påfyllningsbara tuber att köpa. Har hundkompisar som belönar från tub och har sådana. Snabbgoogling hittade denna, vet inte om den passar för ditt ändamål. Finns säkert andra varianter också.
https://www.djurrutan.se/sv/hund/ovrigt/mjuk-silikontub-till-godis.html

Exakt den modellen finns att köpa i tre-pack som reseförpackning på b.l.a rusta för bra pris. Tror jag köpt mina för under 50-lappen.

Det finns en uppsjö modeller av silikontuber i friluftsbutikerna. Den ovanstående har varit absolut billigast av de jag har, men har något sämre hållbarhet än de dyra. Jag har dem dock påfyllda jämt, och gissar att de åldras lite mer av det (det är silikonbiten i själva squeeze-mekanismen i locket som släppt, så funktionen har inte havererat ute på vandring men man får limma fast den igen innan man fyller på).
 
Kan tillägga att jag skulle ha packat jordnötssmöret i sina komponenter, dvs en zippy-påse med nötmassa + ev salt, och en liten plastflaska med oljan. Det får både ner förpackningsvikten (stor påse väger mycket mindre än stor flaska/tub) och risken för läckage. Nu tolkar jag det dock som att det är en kortare tur, eftersom du väljer mackor som frukost?

(Att bära med sig en veckas förbrukning av bröd, plus mat till dygnets alla övriga måltider, skulle kräva en extra ryggsäck för mig åtminstone. :d Jag räknar på 2,5 ggr normal energiförbrukning på vandring, men det är ju också individuellt/turberoende.)
 
Kan tillägga att jag skulle ha packat jordnötssmöret i sina komponenter, dvs en zippy-påse med nötmassa + ev salt, och en liten plastflaska med oljan. Det får både ner förpackningsvikten (stor påse väger mycket mindre än stor flaska/tub) och risken för läckage. Nu tolkar jag det dock som att det är en kortare tur, eftersom du väljer mackor som frukost?

(Att bära med sig en veckas förbrukning av bröd, plus mat till dygnets alla övriga måltider, skulle kräva en extra ryggsäck för mig åtminstone. :d Jag räknar på 2,5 ggr normal energiförbrukning på vandring, men det är ju också individuellt/turberoende.)

Det är tre vandringsdagar :) så det duger nog gott med ett paket knäckebröd för frukostmåltiderna. Borde behövas som max 3 frukostar.

Kommer nog ändå välja färdigt jordnötssmör av jordnötter och salt eftersom det känns lite bökigt och kladdigt att röra ihop det på morgonen annars! En anledning till att vi vill ha mackfrukost är att det är väldigt lättsamt.

:)

Det är Jämtlandstriangeln vi ska gå och utefter vad jag läst är den lättvandrad. Gick Kungsleden för snart 6 år sedan och den tror jag var betydligt jobbigare, även om det dels berodde på lite väl tung packning plus världens jäkla dunderförkylning 😅.
 
Det är Jämtlandstriangeln vi ska gå och utefter vad jag läst är den lättvandrad. Gick Kungsleden för snart 6 år sedan och den tror jag var betydligt jobbigare, även om det dels berodde på lite väl tung packning plus världens jäkla dunderförkylning 😅.

Ja, då är det ju trevligast att ha allt så klart som möjligt istället för att meckla med maten av rent bär-tekniska skäl. På triangeln finns ju dessutom möjlighet att fylla på med mer proviant om man upptäcker att det är lite snålt tilltaget istället för att släpa allt varvet runt. Bra restauranger har de också! :d

(Jag är något av en hobbit-vandrare och tycker att matglädjen efter ett par mil i benen är en av de stora behållningarna med att vara ute. Tyvärr rimmar det inte helt med behovet av att vara ute i mer obanade områden och samtidigt bära hyfsat lätt. :angel: )

Själva leden på triangeln är extremt lättvandrad, det är ju lite stigning på sina håll men leden är på stora delar av sträckan bred som en motorväg och grusad. Även off-road är rätt lättvandrad terräng (åtminstone den närmsta milen från Storulvån) så vill man ta en avstickare till någon av topparna eller följa vattnet en bit brukar det inte vara några problem det heller. Jag var där förra året och gick bara på led den dagen vi tog en topptur till Getryggen. Att döma av hur många vi träffade som "gick på tvärsen" så var vi inte ensamma om den tanken. Se bara till att ha en bra karta i så fall, det finns många renstigar att följa... :angel::D

Att packa för tungt är verkligen det typiska felet, det är så himla svårt att hålla nere packvikten trots att jag tycker att jag bytt ut grejer successivt och lagt rätt mycket pengar på lättaste regnstället, sovsäcken, köket osv... Att det "går" att bära en viss vikt betyder ju inte att det är lika roligt att gå efter ett par dagar med maxad packning. Lägger man till lite värme eller nån lättare förkylning på det så är det helt plötsligt onödigt jobbigt.

De bästa silikonförpackningarna tycker jag humangear har (GoToob och deras motsvarande burkar), även msr gör riktigt bra lättviktsgrejer. Men i ärlighetens namn känner jag inte för att lägga de pengarna på ketchupflaskor, så majoriteten av mina vardags-tuber är rusta-varianten, som ligger i en extra zippy eftersom de kan läcka om de blir klämda.
 
Är det något sådant du är ute efter?
DSC_3280.JPG
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 532
Senast: Sassy
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 827
Senast: Juli0a
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 781
Senast: __sofia__
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 326

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Valp 2025

Hästrelaterat

  • Bildtråden
  • Dressyrsnack 17
  • Foderstat till islandshäst, åring

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp