Maléne

Trådstartare
Behöver lite snabba råd angående jordning.
Håller just nu på med att dra nya vattenledningar på våran gårdsplan och funderar nu på om jag ska passa på att lägga ner jordningen där med när man ändå har det uppgrävt? Jag har gamla luftledningar utav koppar, det borde väl vara bra att använda eller börjar det erja, så det inte jordar så länge?

Sv: Jordning

Koppar är nog bra ur korrosions- och ledningssynpunkt, men är det inte riskabelt att lägga jorningen tillsamans med vattenledningarna? Om blixten slår ned i stängslet menar jag, då kan strömmen går via vattnet och förstöra pumpar mm, kanske inte gäller om man har plastledningar men det är nog bäst att kolla med någon elektriker eller en expert på försäkringsbolaget innan.

Sv: Jordning

Hade denna tanken också med åska, slangen är ju dock utav plast och kommer ju även att ha material emellan. Men man vill väl ha jorden ca 1m under marknivån? Jag tror även att det ska vara 9m jordning till detta aggregatet är det 9m som gäller på detta sättet med eller ska det vara längre med tanke på att det gärna ska vara 2m mellan jordspetten. Men jag får väl ringa och kolla lite med sånna som borde kunna detta med säkerheten om man säger så.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag kände mig så jävla pepp på att få sätta tänderna i husrestaurering och trädgårdsomvandling inkl odling så att jag nästan dreglade...
Svar
1
· Visningar
1 546
Senast: skiesabove
·
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 558
Senast: Gabby_Ossi
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 475
Senast: Ajda
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 625

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Omröstningar