Jordgubbar, jordgubbar, jordgubbar - tips tack!

Blueberry

Trådstartare
Föga anade jag att jag hade en galen jordgubbsentusiast inom mig. Sen köpte vi hus. Med trädgård. Och sen gick det snabbt utför.

Det här är mitt första år i trädgården, jag har fina jordgubbsplantor av tre olika slag; Korona och smulgubbar (tror att det är Rebecka) som ger bär i många omgångar och som föder barn mest hela tiden, snart mognar andra generationens bär. Och så har jag tre plantor med väldigt spännande Pine/Pineberry (vita bär, tydligen jordgubbarnas urmoder?). Och några tappra månadssmultron. Jag kommer förhoppningsvis kunna lägga vantarna på ett gäng Pink Panda under veckan också...
Ja, ni ser ju själva att jag inte går att hindra. I'm addicted.

Hur som helst:
Säsongen är inte över än, men jag börjar ändå tänka på hur jag hantera dem bäst under hösten och vintern.
Vilken vård kräver de inför vintern?
Ska de täckas med något?
Hur gör jag bäst?
Har ni några toppentips?

Sv: Jordgubbar, jordgubbar, jordgubbar - tips tack!

Nu är jag inte någon expert... men...

Jordgubbar är tåliga rackare. Täckning under vintern behöver de absolut inte.

Angua tipsade om att anlägga en bädd med god jord, lägga över en markduk som man skär kryss i på de ställen man vill plantera jordgubbar. Låter strålande bra!

Jag köpte ett halvdussin plantor för några år sedan De har flyttat runt lite men står nu i en pallkrage som avelsmaterial. jag ska följa Anguas exempel och göra ett jordgubbsland till nästa sommar.

jag planterade en massa halvdoda, misshandlade jordgubbsplantor forra aret... dom haller pa o ta over bade rabatter och grasmattan... jag har verkligen inte gjort ett smack med dom mer an stoppa dom i jorden och vattna lite forsta sommaren... *host* ingen aning om sort, men mina verkar trivas med att bli misshandlade av mina icke-grona fingrar...

KL

Jag fick tipset förra hösten att klippa ner jordgubbarna under vintern, för att förebygga ohyra. Är det någon här som vet mer om det; om det verkligen är bra, nödvändigt etc.? Jag följde i alla fall rådet i höstas och plantorna har kommit upp och levererat goda bär i år igen, så jag tog i alla fall inte död på dem. :)

Vi har alltid rensat våra jordgubbar på hösten, plockat bort det som sett tråkigt ut, ogräs o skott som vi inte vill ha kvar, sen lagt på halvkomposterad halm (fr hästarnas dygnhög) och sen har det fått stå så tills våren kommer. BLivit som ett litet skyddande lager för permafrosten som har slagit till ett par år här nu. På våren har vi åkt o köpt lite mer halm för att lägga under plantorna så kommer inte gubbarna att hamna direkt på jorden medan de växer :)

Eh, permafrost i Uppsala? Aldrig hört talas om ... inte sedan förra istiden iaf! :crazy:

Man ska absolut INTE klippa ner plantorna före vintern. De blir mycket känsligare för både skadeangrepp och för vintern i sig. När snön har tinat bort, då ska man fram med saxen och klippa bort det gamla, inte förr!

Om du har snö, vilket jag misstänker om det är Värmland, så behöver du inte täcka. Däremot om det är snöfritt och väldigt kallt kan det hända att det fryser.

Håll koll på när du planterar dina gubbar, ofta behöver man föryngra plantorna efter 3-4 år då skörden och bärstorleken går ner. Släpp fram revorna och ta rätt på egna plantor som du byter ut de gamla mot. Därför är det bra att ha rotation på landet, så att du inte ska byta alla på en gång. Om du har flera sorter så kan du tex byta en sort i taget.

Markduk är jättebra, både mot ogräset och för att bären håller sig rena och fina när de slipper ligga på jord. Gör gärna lite upphöjda bäddar, som limpor. Gödsla försiktigt med särskild bärgödsel på hösten.

ordmärkning.... :meh:

35minus är skapligt kallt iaf när man har denna luftfuktighet vi har (inte lika mkt som vid kusten men den biter både djur o plantor).

Hur länge bär plantorna frukt? Har ingen koll nu när man inte har egna plantor längre

Du menar nog hur länge de bär frukt på säsongen och det kan väl variera... Men jag tänkte för TS räkning påpeka att just då det gäller jordgubbar är det bra att ta av revskott och göra ett gäng nya plantor varje år, eftersom skörden per planta normalt sett sjunker drastiskt redan tredje året.

Revskott har jag i överflöd, de har liksom planterat sig själva alldeles utmärkt. :o
Mina får fortfarande bär, jag har fortfarande många gulisar på olika plantor som väntar på att bli röda.

Jag följer Dorros råd om bärnäring och att inte klippa ner dem förrän till våren.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?
  • Selenbrist
  • Hålvägg

Omröstningar

Tillbaka