Jordätande häst

MorvanMorr

Trådstartare
Min häst tar gärna rejäla tuggor jord (!) på vissa specifika ställen när vi är ute på ridtur / promenad. Uttorkade diken, andra torrlagda "våtområden", eller där det finns vitmossa att skrapa bort, är extra mumsiga. Någon som stött på liknande behov / har någon idé om det kan röra sig om mineralbrist eller om han bara tycker det är gott?!
Han äter inte "vanlig" jord och får mineraler i fodret.

Sv: Jordätande häst

Tänkte precis skapa en tråd om detta, för jag har samma "problem" med min häst. Har hänt någon gång när vi är ute på ridtur, att han bara stannar och börjar äta jord. Och igår, när jag skulle hämta in honom från hagen såg jag att han även då stod och mumsade på jord :crazy:

Hm. Besynnerligt.

Min är ju väldigt noggrann med sina jordätarplatser. Skopade han i sig jord generellt skulle jag tro att han fick för lite hö och åt jord för att tillfredställa tuggbehovet. Men, det är verkligen inte på det sättet - utan mer ett finsmakarätande som föregås av ett intensivt letande efter "rätt plats" :confused:

Det kanske är en tryffelhäst jag har...

Har hört att hästar som har mineralbrist gärna äter jord. Eftersom dom väljer ut speciella ställen kan man ju tänka sig att det är en speciell mineral dom är ute efter. Vet inte om det stämmer men det kan ju vara en teori.

Förutom att hästen kanske behöver mineraler har jag gjort ytterligare iaktagelser när det gäller jordätning under våra ridturer! Våra får nämligen i sig sina mineraler som de ska. Hästarna är två islänningar o en nordsvensk.

Vi rör oss mycket naturen även på en del eländiga platser. Våra hästar äter aldrig under ridturen, försöker inte ens. Så, de ggr de kört ner huvudet har varit när de varit osäkra på underlaget dvs det är mjukt under tassarna på dem. Det har hänt på en strand då hästen "åt" sandkorn. Det har varit runt en göl där det var torvigt och svajigt underlag. Där ville hästen verkligen inte gå fram, han körde ner huvudet och åt av jorden. Jag tvingade honom (det var innan jag gjort kopplingen med jordätandet och osäkerheten) vilket jag inte skulle ha gjort. Hästen gav sig till slut och det hela slutade med att hela bakkroppen sjönk ner i marken. Som tur var kom vi upp igen utan skador. Till mitt försvar såg jag fotspår från människa och jag trodde därför underlaget var okej. Men inte för ett par hundra pannor till...:crazy: Så, nu lyssnar jag på hästen när jag märker av detta beteende.

Men som sagt var, detta är bara mina kopplingar! Det låter ju som om din häst äter jord på liknande ställen där det kan finnas risk för att gå igenom underlaget.

Senast ändrad:

Oj, intressant teori!

Man skulle ju kunna tänka sig något sådant eftersom det är, precis som du säger, vattensjuka och potentiellt sanka områden där han vill äta jord. Det som talar mot det är att det ofta är exakt samma ställen han uppsöker och att det finns områden som är långt mer sanka där han inte äter jord.

Jag tror på något år mineralbristhållet (men han får som sagt mineraler i fodret dagligen) eller att det helt enkelt är smarrig jord på dessa ställen.

Har hört att hästar som har mineralbrist gärna äter jord. Eftersom dom väljer ut speciella ställen kan man ju tänka sig att det är en speciell mineral dom är ute efter. Vet inte om det stämmer men det kan ju vara en teori.

Låter rimligt! Däremot får ju hästen mineraler i fodret dagligen men det kanske inte täcker behovet helt.

jag puttar upp denna tråd istället för att starta en egen...

mina äter jord lite varstans... :crazy:

Har precis flyttat mina hästar till ett nytt bete.. och efter ett tag såg jag min dam ta en rejäl tugga jord som verkade smaka väldigt gott. Och ja, hon får dagligen mineraler.
Någon som vet om det är någon specifik mineral som fattas?

är ju svårt men kan ju vara brist på järn eller koppar eller vad som helst. även om det inte är spec vanligt med brist på mickromineralerna. Man brukar ju inte ta analys på mickrominerlaerna i grovfodret och vet inte om de brukar vara tillsatta i mineralfoder eller om de står med på säcken. Annars om min häst åt mkt jord skulle jag nog orora mej så den inte får sandkolik...

"Koppar och järn finns oftast tillräckligt i vallfodret. Järn som finns i spannmål kan vara svårt för hästen att ta upp och överskott av fosfor och mangan kan göra det svårare för häste natt ta upp järn. Får hästen för mkt järn konkurerar det ut andra mikromineraler. Hästen kan få järnbrist vid kraftiga insektsangrepp." (Källa C.P hästens näringsbehov och utfodring)
så är ju svårt måste väl ta blodprov för att ta reda på om de har brist på något, även om jag nu inte tror att det är så i de här fallen men man vet ju aldrig....

Det kan ju också vara så enkelt att vissa jordsorter helt enkelt smakar gott.

Mvh

Tora

ja så kankse det är jag skrev även att jag inte trodde att de hade mineralbrist, men lät ju som attväldigt många andra var inne på det.
Har aldrig hört att hästar tkr om att äta jord men...

Mina hästar får exakt samma foder och det är bara den ena som har tagit för vana att mumsa jord på dessa speciella ställen. Hon har gjort det hela sitt liv oavsett vad hon har stått på för foder. Därför tror jag också på "jordärgottteorin".

Har oxå funderat varför min äter jord. Och precis som fler säger vid lite blötare ställen. Och han kommer ihåg var. Kan rida en slinga ett år senare och då ska han stanna på precis samma ställe. Så han äter inte var som helst.

Frågade en gång en foder expert vi hade på kubben och föreläste och han sa att det var vanligt bland ston. Kul tyckte de andra klubbkompisarna eftersom jag har en valack...
Han hade inte något direkt bra svar ,som ni märkte.

Hade ett sto som åt jord. Eller det såg ut så men det hon var ute efter var något som hette kvickrot som tydligen smakade väldigt bra för hästar. Detta hade hon gjort hela sitt liv (hennes mamma hade lärt henne det) så redan som 3 åring fick hon sin första sand kolik. Som 7 åring fick vi tyvärr avliva henne just pga att tarmarna brast för att det låg för mycket sand i dem.:cry:

Och för er som undrar gjorde vi allt för att hon inte skulle få i sig jord. Hon hade alltid på sig en greenguard och gick oftast på ren sten (byggde en hage mitt på gårdsplanen) men hon lyckades ändå få i sig sand. Tips för er som har hästar som gärns äter sand/jord. Ge dem loppfrö/psylium för (osäker på stavning) iaf bildar de fröna någon slags klistrig slem:rofl: som gör så att sande fastnar och kommer ut den naturliga vägen:idea:

Jag har också noterat jordätande..... Vår ponny äter jord på ett speciellt ställe i beteshagen. Brevid badkaret med vatten och det är därmed lite "blött"/fuktigt i jorden. Det är inte bara han som äter utan jag har sett flera av de andra hästarna ta sig en "skopa".... De har nu skapat en grop i marken.
Jag har funderat på mineralbrist men har egentligen ingen aning...

Nu får mina inte äta ngt under ridtur.....:devil:

Men visst har de sina favvisställen som de slickar eller tar sig en tugga av.

En sak bara- förra sommaren när mina var så sjuka åt de hejdlöst o även staketstolp:eek:

Kanske HH. PL, Tant Ester eller Lickety kan hjälpa oss:banana:

En sak bara- förra sommaren när mina var så sjuka åt de hejdlöst o även staketstolp:eek:

Vilken sjukdom? Blev de sjuka av jorden eller menar du att de hade extra stort behov av att äta jord när de var sjuka?

Mitt ena sto har också favoritplatser i skogen där hon vill ta en tugga jord. Jag har uträknad foderstat med alla nödvändiga mineraler. Ger lucern som väl är vitaminrikt. Tror därför inte att hon har någon större brist på något. Jag är heller inte rädd för kolik eftersom hon bara gillar jord, inte sand, och det är sanden som är farlig för tarmarna.

Mitt ena ponnysto äter också (eller försöker, för jag tänker på kolik..)jord när vi är på en speciell runda. På ett ställe vid skogsgrusvägen där det ofta bildas vattenpölar...

Föröker lära henne gilla kantareller istället så man kan få lite nytta av det...

Nej de blev inte sjuka av jorden, utan försökte väl att bota sig själva:confused:

Liknande trådar

Foder & Strö För lite mer än ett år sedan.Fick för mig att jag skulle dela med mig av den.Jag är intresserad av foder och hästars beteende så jag...
Svar
6
· Visningar
1 271
Senast: Kaki
·
Foder & Strö Min häst går tillsammans med 5 andra hästar i en stor hage och de har fri tillgång på hösilage då de delar på en stor bal. Oftast står...
Svar
6
· Visningar
1 608
Senast: Alazan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Selenbrist
  • Atletix