Jordat/ojordat?

S

slice

Hur viktigt är det att koppla datorn till jordat uttag?

Har en UPS som allt är kopplat till.

Vi har ett enda jordat uttag i lägenheten, mina alternativ är således att koppla in UPS i ett ojordat uttag eller dra en förlängningssladd genom hela lägenheten (min sambo tycker inte om den idén).

Mina föräldrar jordade uttagen i sin lägenhet för något år sedan. Det huset är byggt i mitten av åttiotalet. Skulle samma sak gå att göra i vår lägenhet, hus byggt på 50-talet? Vad skulle ett sådant tilltag kosta och hur hårt rycker hyresvärden i örat efteråt? ;)
 
Sv: Jordat/ojordat?

Datorer SKALL kopplas till jordade uttag eftersom dom samtidigt är kopplade till en telelina iom. bredband-modem. Har du infällda elkontakter och kablarna i rör så är det en lätt sak att dra en extra jordtråd i befintliga kabelrör och byta vägguttagen. :)
 
Sv: Jordat/ojordat?

Ride on skrev:
Datorer SKALL kopplas till jordade uttag eftersom dom samtidigt är kopplade till en telelina iom. bredband-modem.
Telelina? Hold your horses... Nu tar vi det från punkt ett till punkt telelina via punkt två och tre!

Har du infällda elkontakter och kablarna i rör så är det en lätt sak att dra en extra jordtråd i befintliga kabelrör och byta vägguttagen. :)
Och hur tar jag enklast reda på detta? Infälld elkontakt?
 
Sv: Jordat/ojordat?

Eftersom det finns ett jordat uttag tidigare i lägenheten så borde det inte vara så svårt att fixa ett till.

Troligen så får du inte det betalt av hyresvärden (men man kan ju fråga). Så står för kostnaden själv. Kontakta en el-firma och beställ. Begär kostnadsförslag innan så du vet vad det kommer att kosta.

Telelina=telefonledning=teleuttag. Dvs du använder antingen teleledningen för modemuppkoppling eller för ADSL-modem + telefon.

Det finns ju också fler sätt att få hem "datakommunikationen" på. Via kabelTV-nätet eller via ett särskilt stadsnät eller bredbandsbolaget eller liknande. Jag vet ju inte vad just du har, men oavsett om du ansluter en dator till någon typ av kommunikation med omvärlden (varför skulle man inte??) eller bara har den fristående som "skrivmaskin" så är det bättre att ansluta den mot ett jordat uttag än att inte göra det.



Med infällda elkontakter menas att själva eluttaget i väggen sitter i en dosa (hål i väggen). Vanligast är då att man inte ser el-ledningen som går till uttaget eftersom den går i rör som finns i väggen/taket/golvet. Motsatt förhållande är sk "utanpåliggande" eluttag. Oftast där man inte förberett i väggar med rör så man måste lägga elkabeln utanpå väggen. Utanpåliggande el-uttag sticker oftast ut lite mer i från väggen. Dvs lite "tjockare" och klumpigare eftersom man med ett infällt uttag kan gömma en del av uttaget i dosan i väggen = Mer slimmat uttag.

Hoppas det blev något klarare. ;)
 
Sv: Jordat/ojordat?

Sony skrev:
Telelina=telefonledning=teleuttag. Dvs du använder antingen teleledningen för modemuppkoppling eller för ADSL-modem + telefon.
Just telelinan använder jag inte alls. Vi har inte ens någon fast telefon, än mindre använder vi den till internetuppkoppling. ;)
(Bredband via ComHems tre hål i väggen.)

Med infällda elkontakter menas att själva eluttaget i väggen sitter i en dosa (hål i väggen). Vanligast är då att man inte ser el-ledningen som går till uttaget eftersom den går i rör som finns i väggen/taket/golvet. Motsatt förhållande är sk "utanpåliggande" eluttag. Oftast där man inte förberett i väggar med rör så man måste lägga elkabeln utanpå väggen. Utanpåliggande el-uttag sticker oftast ut lite mer i från väggen. Dvs lite "tjockare" och klumpigare eftersom man med ett infällt uttag kan gömma en del av uttaget i dosan i väggen = Mer slimmat uttag.
Aningens lite, kanske. :crazy: Det lutar åt att de ojordade är infällda, men att det enda jordade inte är det. Hur som haver så är nu datorn kopplad till elnätet via en mkt. diskret :angel: förlängningskabel från det jordade uttaget i köket. Det får duga så länge. Mr Slice får vänja sig. ;)
 
Sv: Jordat/ojordat?

Man får inte blanda ojordat och jordat i samma rum, antingen eller är det som gäller!
Jordar man ett ska alla uttag i det rummet jordas!
 

Liknande trådar

Äldre Nu behöver jag er hjälp! Det handlar om ombildning av hyresrätt till bostadsrätt. Det är ett väldigt långt inlägg men jag är tacksam...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
11 379
Senast: cherie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Artros hos ung hund
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp