Jorda armeringen i betongplatta

trofé

Trådstartare
Ja, hur är det nu? Varför ska man jorda? Är det lag? Och hur kan det ev uppstå krypströmmar om man inte har vatenkoppar och inte ens har kaplar som är dragna i närheten av boxväggarna?

För som jag har förstått det så jordar man armeringen i betongplattan för att det inte ska uppstå krypströmmar i tex vattenkoppar, boxgaller etc. Men som sagt, KAN det ens bli krypströmmar, och HUR om man dels inte har vattenkoppar, dels inte har några elkablar ens i närheten av boxgallren.

Någon som vet?

Sv: Jorda armeringen i betongplatta

Jorå, visst är det lag på att jorda i armeringsmattan. Vi drog kablarna från mattan till jordfelsbrytaren genom en slang som är ingjuten i plattan.

Blev tipsad om plastarmering oxå, då blir det inga krypströmmar.Men kanske ovanligt för såna som inte kan det där med betong, de har kanske inte hört alas om det.

Reglerna för detta finns i Lantbrukets Brandskyddskommités pärm avsnitt fem om elsäkerhet: http://www.svbf.se/A1_Omoss/Bilder/flik5.pdf

Hur stallet är utrustat i dagsläget har ingen betydelse, framtida ägare av stallet måste veta att det är byggt på korrekt sätt om h*n väljer att installera exempelvis eluppvärmt cirkulerande vatten.

Numera är LBK´s rekommendationer tvingande.

Där ingår att all boxinredning av metall, alla vattenledningar och armeringen ska jordas. Det är för att jämna ut skillnader i potential som kan uppstå mellan olika metalldelar och det är av betydelse vid tex åskväder såväl som att förebygga att det uppstår krypströmmar från el-kablar.

Numera är LBK´s rekommendationer tvingande.

Där ingår att all boxinredning av metall, alla vattenledningar och armeringen ska jordas. Det är för att jämna ut skillnader i potential som kan uppstå mellan olika metalldelar och det är av betydelse vid tex åskväder såväl som att förebygga att det uppstår krypströmmar från el-kablar.

Och dessutom ska man väl jorda inredning, armering och vatten var för sig? Eller är det bara en rekommendation? Det har i varje fall vi gjort.

Nja, alla metalldelarna ska jordas på en separat jordskena som sedan i sin tur kopplas till jord.

Man behöver däremot inte jorda varje "mojjäng" med helt egen jord.

OM jag inte minns helt fel dvs :angel:.

vi jordar inte våran btg, vi köper nån specialare som man inte behöver armera, mkt smidigare så!

Vad är det för special betong? Vad kostar den per kubik? Och behövs den verkligen inte armeras då?

Till övriga, är denna jordning av armeringen något man själv kan göra eller måste elektriker göra det?

självklart har jag glömt bort namnet bara för att du frågar!

men min PV vet det, men han sover just nu, men jag skriver imorrn...

tror den btgn är rätt mkt dyrare, rent ekonomiskt är det många ggr billigare att armera...

men jag ska höra med pojke imorrn

Vad är det för special betong? Vad kostar den per kubik? Och behövs den verkligen inte armeras då?

Till övriga, är denna jordning av armeringen något man själv kan göra eller måste elektriker göra det?

Det är fiberarmerad betong, men om du köper var noga med att det ska vara plastfiber eftersom den metallfiberarmerade inte håller i stallmiljö. Dyr men som min betonggjutare sa så kostar arbetstiden för att armera också.

Elektriker måste godkänna installationen, ta ansvaret och ansluta men du kan ju göra en hel del av det praktiska jobbet själv. Det är ju något du gör upp med din elektriker.

Vet du prisskillnaden på plastfiberarmerad betong kontra "vanlig"?

varför håller inte stålfiberarmerad betg för? pojken undrar då han tycker påståendet är mkt märkligt.

varför håller inte stålfiberarmerad betg för? pojken undrar då han tycker påståendet är mkt märkligt.
Min betongfarbror sa att stålfiber inte höll för urinen och armeringen bröts ner. Därför skulle man absolut inte ha annat än plastarmerad fiberbetong i djurstall. Låter rimligt tycker jag men jag får förlita mig på experter i detta.

mina 2 snickare tror det håller iaf, och i mitt förra stall var det stålfiberarmerad btg, och den är snart 10 år gammal och det synns inga märken i den iaf, så jag tror nog att den håller.

sen har de inte hört talas om plastfiberarmerad btg, så du får gärna förklara vad det är för något? eller menar du glasfiberarmerat?

enligt dem är dessutom glasfiber helt sjukt dyrt... och de skulle aldrig tänka tanken att använda det i ett stall.

men men, framtiden får utvisa om jag har valt klokt! men ingen här förstår hur amoniak skulle kunna upplösa stål...

Citerar en tillverkare (http://www.modernbetong.se/products.asp?prodID=9&stl=):

"Modern Betongs polymerfiber är tillverkad i extruderad polyester visar samma goda prestation som stålfiber men med egenskaper som rostfrihet och låg vikt. Den låga vikten gör att man kan leverera fler antal fiber per kg än vad man kan med stålfiber. Polymerfiberns styrka ligger i att den inte oxiderar vid kontakt med fukt och klorider som tränger ner i betongen vilket ger armeringen och golven en längre livslängd. "

Jag antar att vad min betongare pratade om var just fukt och klorider = urin.

Liknande trådar

Relationer Om någon listar ut vem jag är så håll det gärna för er själva....(nytt nick) Jag träffade i feb en kille, han 35, jag är 29...
2 3
Svar
46
· Visningar
7 853
Senast: Texaz
·
D
Körning Nu har jag fått napp om en rockard som verkar hyfsad. Den är hemmagjord av en sadelmakare som kör hästar och som kört in en del hästar...
Svar
6
· Visningar
977
Senast: daysi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama