Jord vs. Sand

Sv: Jord vs. Sand

Nej, det är inte nyttigt att äta jord i större mängd men det finns en skillnad mellan det och sand som gör att du inte kan få 'jordkolik' på samma sätt som av sand. Sand är TYNGRE än jord, och när de får i sig sand så 'sjunker' den gärna till botten av tarmarna och förs inte ut med tarminnehåll/avföring. Jorden binds på etta nnat sätt till tarminnehåll och avföring och kommer i högre grad ut den naturliga vägen.

Däremot kan de få kolik av att äta jord också, men det är int epå samma sätt som av sandkoliken, utan då av att jorden innehåller bakterier/annat onyttigt.

Sv: Jord vs. Sand

Ja gudarna ska veta att de kan få kolik av jord. Vår treåring äter varje höst och vår mer jord än hon pallar med. Vi har löst det just nu med mer hö men blir det mer så får hon ha munkorg. Inga hagar hjälper och några gräshagar på höst och vår är ej tillgängliga.
MAn måste vara försiktig med all sån kolik så vi ska även ge henne magtarmbalans och linfröolja.

Liknande trådar

Anläggning Hej! Vi har en relativt stor ridbana i ren naturlig sand. Vi har inte tillfört något till den utan marken är av ren sand vilket är...
Svar
7
· Visningar
1 087
Senast: Cattis_E
·
Anläggning Under sommaren har jag byggt en ridbana åt mina döttrar, och eftersom jag har lärt mig och fått mycket hjälp härifrån om hur man bygger...
Svar
5
· Visningar
944
Senast: Lars L
·
Hästvård Hej! Ni som har hästar som har/haft såna, hur har ni märkt det? Har ni märkt det eller har ni röntgat och hittat det då? Hur vet man...
Svar
8
· Visningar
532
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej, Undrar vad ni andra har för erfarenheter av muskelbristningar på hästar? Min har fått en muskelbristning i ett bakben, tyvärr samma...
Svar
5
· Visningar
378
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama