Fossing

Trådstartare
Okej, det finns de som säger att man inte ska pyssla med sådant man aldrig ha gjort förut. Men när ska man börja då? Säg att jag har en trevlig häst som jag känner väl sedan länge, som jag litar på till 100% och som jag har ett nära och hyfsat bra förhållande till, MEN känner att jag behöver befästa ledarskapet och få ännu mer förtroende. Kan det då skada att "öva" sig på den här hästen (mha join-up)? Jag menar, man kan ha varit på hur många clinics och utbildningar som helst, men någon gång ska ju vara den första? Och då är det väl bra om man gör det på en häst man känner och litar på, eller?
Bara lite funderingar...

Sv: Join-up

Har man aldrig hållit på med det förrut bör man delta aktivt på en kurs först. Onödigt att göra en massa misstag från början, eller hur? Du kanske är en naturbegåvning men min åsikt är nog att du ta hjälp i början så slipper du korrigera en massa senare.
Det finns en förening som kan tipsa om tränare och information: http://www.nnha.nu

Lycka till ;)

Hej
Jag menar inte att jag själv ska ut och testa, nejnej, jag är helt grön och har inte ens varit på en vclinic som "fotfolk" :D Det var bara en hypotes. :banana: Tack förs svar ändå!

Fossing skrev:
Hej
Jag menar inte att jag själv ska ut och testa, nejnej, jag är helt grön och har inte ens varit på en vclinic som "fotfolk" :D Det var bara en hypotes. :banana: Tack förs svar ändå!

Åh, ingen orsak;)
Just "join up" som du nämner är något jag tycker att man ska vara lite försiktig med. Det är så lätt att bara "jaga på" och glömma bort när det är dags för eftergift och "inbjudan". Jag har nyttjat mig av den metoden på hästar som varit rätt avstängda men aldrig på en mjukare och känsligare häst. Det är därför jag tycker att det är så noga med att ta hjälp som kan se om arbete med "join up" verkligen är nödvändigt och då lära ut hur det ska gå till ordentligt. Är man inte insatt och man tvivlar lite på sin känsla så är det absolut bäst att ta med den aktuella hästen till en clinic och göra "rätt" från början under överinseende ;)

På tal om Join-up såg jag ett gammalt avsnitt av barbacka, där monty roberts var med. Han sa något i stil med "förr eller senare kommer häste att stanna upp och söka kontakt med rovdjuret". Stämmer detta? Hade jag blivit jagad av ett rovdjur hade jag nog knappast stannat och sökt kontakt med det :crazy: Meningen är väl itne att man ska ta rollen som rovdjur, utan som den häst som är högst i rang? :confused:

och just därför föredrar jag Hempfling, men smaken är som baken ;)

Fossing skrev:
På tal om Join-up såg jag ett gammalt avsnitt av barbacka, där monty roberts var med. Han sa något i stil med "förr eller senare kommer häste att stanna upp och söka kontakt med rovdjuret". Stämmer detta? Hade jag blivit jagad av ett rovdjur hade jag nog knappast stannat och sökt kontakt med det :crazy: Meningen är väl itne att man ska ta rollen som rovdjur, utan som den häst som är högst i rang? :confused:

Man ska aldrig köpa allt med hull och hår:smirk: ...Nej, jag ser mig inte som ett rovdjur...men är ett, faktiskt;) ....Titta på hur ledarstoet jobbar. Jag väljer att ta lite av hennes roll...inte rovdjurets. Du får en "join up" även om du jobbar så som ledarstoet.

Själv ser jag inte människan som ett rovdjur eftersom vi inte kan jaga och nedfälla byte utan vapen. Sen är hästar så domesticerade att jag tvivlar på att de ser människor som rovdjur öht. Jämför t ex med vilda djur som föds upp i fångenskap för att sedan släppas fria, med dom är det jättenoga att de inte ska präglas på människor under den begränsade tid de hanteras men hästar ser människor som rovdjur trots att de hanterats av oss i århundraden? Jag får inte ihop det.

Från början var vi rovdjur och lite av det finns väl kvar i generna någonstans...Just hästar jagades i flock av en grupp människor som drev hästflocken (även andra bytesdjur) över stup...Sen är det Monty som uttrycker sig så...och det får stå för honom.

Själv väljer jag att försöka ta ledarstoets roll och använda mig av tydliga signaler som hästen kan koppla till vanlig kommunikation som den förstår. :cool:

Hej!
Jag har jobbat (via utbildning) med Kelly Marks och hennes crew i England ett tag nu och jobbat på sk Join Ups. Och jag tycker inte alls att det skulle vara fel att öva på din egen häst. Det enda som man gå snett är att du kanske inte får den respons du önskar. Viktigaste är att när du har "sänt iväg" din häst och gjort all vad det innebäsr och när du gjort klart det och ska gå på själva join up:en så är det viktigt att när du väl han fått din häst med dig så är det viktigt att du stryker din häst över pannan på ett lugnt och vänligt sätt så att hästen väljer att stanna med dig.
Och glöm inte att bara ha kul... Det är bara att öva och öva tills det sitter.
Mvh
Martina Skoglund

Fossing skrev:

Det reagerade jag också på... Om jag blev jagad av en mördare skulle ju inte jag stanna upp och hade då mördaren bjudit in mig, inte sjutton hade jag gått fram...

Jag skall testa med join up i dag, fast jag vet inte så mycket om det men men man kan alltid prova, det kan ju lisom inte bli värre!:cool:

Jag testade att göra Join up idag. Vilken härlig känsla att verkligen få hästen med sig!
Har jobbat en del med NH, men bara fått med mig min häst så några få gånger (jag är ju inget proffs :d ).
Är det så att det är svårare att bli ledare över en häst som är hög i rang ? Kan det vara därför det har vart svårt för mig att få med hästen så ??

/Frågvis

Vi är rovdjur i vårt rörelsemönster - vi går på saker framifrån, utan tvekan, vi håller inte ett halvt öga på vår omgivning som ett bytesdjur, vi stirrar andra djur i ögonen om vi kan eller på deras kroppar när vi närmar oss. Det är det som gör oss till rovdjur i bytesdjurs ögon- inte vår (o)förmåga att springa ifatt och fälla en gnu

Det är definitivt inte särskilt smart att börja med den hästen du nämner.
Problemet med join up på vanliga shyssta hästar är att de har ingen aning om att just idag kan jag prata och bli förstådd på hästspråk. De har förmodligen redan från tidiga år år märkt att när de signalerar att de vill "ge sig" så händer absolut ingenting villket gör att det tolkar situationen att de skall kuta runt och då gör de just det tills de är på väg att falla ner halvdöda.Eller de kanske provar att signalera till dig i slutet men som den orutinerade du är kommer du säkert att missa de tio första gångerna. Det är grymt taskigt mot denna häst.

Med en mera grön häst kommer signalerna nästan på en gång.

Så mitt råd till dig- jobba med en unghäst och ha en person med hästöga med dig som kan tekniken

Liknande trådar

Dressyr Får jag stöta och blöta en galoppombytes fundering med er? Min valack har inte befästa byten ännu, det ena blir oftare rätt än fel men...
8 9 10
Svar
192
· Visningar
18 429
Senast: Piaff
·
Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 710
Senast: Askur2017
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag tycker att jag ofta ser mina egna gamla dagbokstrådar under rubriken "Liknande trådar" under senaste inlägget i en tråd. Det gör mig...
Svar
0
· Visningar
465
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 842
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIV
  • Julklappar 2024!
  • Valet i USA