Join up - löslongering?

B

BamsePlutt

Hej! En liten undran. Vad är egentligen skillnaden på löslongering och join-up? Jag har sett när en jätteduktig tjej gjort join-up på flera olika hästar - det har funkat på alla.

Sen har jag också sett folk som löslongerat sina hästar och de har snällt sprungit runt, ganska lång tid, utan att visa tecken på underkastelse. Jag har sett bägge varianterna på unghästar.

Nu har jag själv en liten häst som jag tänkte att jag skulle löslongera häromdagen, dels för att öva lite kommandon, dels för lite motion. Den lilla hästen visade efter ett par tre minuter tecken på underkastelse och vill "komma in" till mig, vilket jag såklart lät honom, därefter går han som en lite hund efter mig.:)

Men min fråga nu, och ni tycker säkert jag är jättedum som frågar, men hur gör jag om jag t.ex. vill löslongera honom? Jag kan ju inte gärna tvinga ut honom på volten igen när han bett så fint om att få följa mig. Då känner jag mig ju jättetaskig.:(

Ursäkta den kanske dumma frågan men jag vore tacksam för lite tips. Hästen ifråga är en liten unghäst som jag mest är ute i skogen och promenerar med just nu men letar lite nya roliga motionssätt (ska snart börja tömköra oxå)
 
Sv: Join up - löslongering?

Löslongering är som longering fast utan lina (så klart :D )
Du sätter igång hästen i ett önskat tempo och sedan gör du ingenting tills du vill ändra tempo eller riktning (eller korrigerar om hästen tar egna initiativ)

Join-up går mer ut på att du jagar på hästen hela tiden tills den visar underkastelse. Du säger helt enkelt till den att den inte kan komma undan, och till slut ger den sig ju och visar sig underlägsen.

Skillnaden är alltså - kortfattat - att du är mycket mer passiv i löslongering och mer aktiv vid join-up.

Troligen gjorde du ett kardinalfel när du försökte löslongera, och gav för mycket drivande signaler, så att det ju helt enkelt blev en join-up istället.

Man ska vara PASSIV när man jobbar med hästar!
Ge en information (t ex spring runt på spåret i trav) och sedan ska du bara stå och vara nöjd, tills du vill ändra på situationen.
I början måste man så klart ge en massa signaler hela tiden, för hästen kommer inte att hålla varken riktning eller tempo, men mellan signalerna måste du bli stilla och sluta driva.

Det är hur vanligt som helst att se folk stå och longera en travande häst med pisken i luften. Varför? Hästen springer ju!!!
 
Sv: Join up - löslongering?

Okej - den förklaringen kan jag köpa:) Möjligt att jag gjorde ett "kardinalfel" och drev på för mycket. Tyckte i och för sig inte det men hästen är väldigt känslig och ranglåg, speciellt om jag jämför med min andra pålle. Och med andre är jag ju van att vara lite mer "bossig" om du förstår hur jag menar.
Tack för svar iallafall.:bow:
 
Sv: Join up - löslongering?

Jag hoppas att du inte tog det personligt med "kardinalfelet". Det felet gör nog de flesta av oss.
Det är skit-svårt att vara passiv och inte ge några signaler alls. :smirk:
 
Sv: Join up - löslongering?

Lösjobbar sj min häst jättemycket och han ÄLSKAR det verkligen! :love:
Det är absolut inget fel på att du ska "tvinga" (fel ordval!) honom att stanna kvar på spåret.
För att upprätthålla den där kontakten är det viktigt att man i början låter hästen komma in till en när den visat underkastelse och att den skulle kunna göra vad som helst för en. Låt den komma in, klappa, klia, mys och prova på lite "led-övningar", typ Följa John, backa, flytta fram- och bakdel och så. Hästen ska veta att när den kommer in till dig är det lugn och ro men att det kan oxå krävas koncentration och arbete.
Så småningom driver du försiktigt hästen vidare på spåret då den vill komma in, för att få komma in nästa gång den frågar, eller kanske vid tredje gången. Där gäller det att avläsa sin häst! Huvudsaken är att han känner att det är possitivt att komma in till dig. Att han får "en lugn stund" (därför är det jätteviktigt att hästen får stå en stund efter den kommit in och ha det trevligt och bli kelad med).
På så sätt lär han sig snabbt att han får komma in till dig, men inte när som helst när han själv vill, utan när du som ledare tillåter det. Det gör att han hela tiden kommer vara villig att komma in till dig och vara uppmärksam på dina signaler; om det så handlar om tempoväxling, byta varv eller att komma in till dig.
Huvudsaken är att man inte gör samma sak hela tiden, då tröttnar hästen. Av den anledningen ska man inte heller fortsätta i det stadiet att hästen får komma in när den sj vill, då tappar den intresset och börjar ta över igen.
Och nyckeln till allt är LEK! Ha roligt, busa och lek. :banana: Visst, smiter hästen undan en gång så skratta och prova igen. Byt varv, ändra tempo, prova stanna honom på spåret, låt honom komma in och mysa. Gör olika övningar "innanför spåret".
Huvudsaken är att det är något possitivt och att han tycker det är kul! :bump:
 
Sv: Join up - löslongering?

Hej och tack för svar:bow:

FTW - nej jag tog inte alls illa upp! Fast det är svårt detdär med en häst som är så känslig. Han har blivit taskigt behandlad förut:mad: och jag tror att det är mkt det som sitter i. Man måste vara försiktig försiktig...

Mazzan - detdär med lek tror jag är så klokt så klokt:banana: Leka följa John fungerar jättebra. Att gosa och mysa tycker han också om bara man är försiktig som sagt (inga häftiga rörelser mot huvudet eller baken).

Ska i takt med att jag känner att vi lärt känna varandra (har inte haft honom så länge) utöka lekandet/ aktiviteterna. Om jag inte känner helt fel är dethär en kille som kommer älska att hoppa, busa och göra tricks. Så har någon tips så är det välkommet!
 
Sv: Join up - löslongering?

Det är ju jättebra isf, passa på säger jag bara! :bump:
Sätt upp olika bommar och hinder och träna hoppning, ta fram olika skrämselhinder (pressenningar, flaggor, plastpåsar). En jättebra grej att träna är att gå under och emellan läskiga saker. Ta tex två hinderstöd och sätt en lång, lätt käpp högst upp. I käppen sätter du sen någonting fladdrande; tex. plastband eller tygremsor. JÄTTEBRA träning! ;) Se till att hästen har fått nosa på den ordentligt innan och så bara, kanske att du ha strukit den längs kroppen på honom oxå. :rofl:
Bokförlget Kapson har gett ut en bok som heter "Frihetsdressyr och Cirkuslektioner" av Franco Gorgi. Där i frinns det lite roliga övningar, kanske du kan finna lite inspiration därifrån? :)
 

Liknande trådar

Hästhantering Ursäkta det bibellånga inlägget, men jag känner att jag behöver beskriva det här i detalj för att undvika missförstånd. Var tidigare i...
Svar
14
· Visningar
2 263
Senast: havstomat
·
I
Träning har läst lite om Monty Roberts och join up och börjar bli riktigt intresserad av detta :D tyvärr så är det för dyrt för lilla mej annars...
2
Svar
25
· Visningar
2 606
Senast: MorvanMorr
·
F
Träning Jag har en liten fundering. Jag har nästan ingen aning om vad Join-Up är men jag har läst den här artikeln: "Monty Roberts grund för...
Svar
13
· Visningar
1 950
Senast: mik
·
Träning Förlåt en (säkert) väldigt korkad fråga, men vad är egentligen skillnaden på löslongering och Join Up? Alltså, under Join Up så driver...
2
Svar
29
· Visningar
4 137
Senast: Fnytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tråden för spår
  • Tångbett dåligt?
  • Konsten att välja ett bra hundnamn

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp