Löslongering - Join Up

Sv: Löslongering - Join Up

Jo det var till dig, det var därför jag svarade på din "knapp". ;)

Det är helt tillåtet att tappa spåret ibland ( :D ) men jag tror inte du svarade på min fråga. Eller du har kanske aldrig varit med om det?

jodå! varje häst jag har hittils löslongerat...typ 3 st men ändå :rofl:..har visat tecken på att jag, fanny, är ledaren.. låter skrytsamt... hmm...trodde att det skulle framgå i mitt svar. jag som inte har kännt min häst spec länge (ca 2 år) brukar jag inte pressa mer än tills han acceperar mig och visar underlägsenhet. men i framtiden kanske han visar detta med en gång och jag kan jobba med honom. öppnor osv (om jag kan finurla ut hur man ska göra dvs :)) jag tycker att om man har ledarrollen kan man ju fortsätta jobba egentligen. när man är nöjd ska ju hästen fortfarande se en som ledare, och kan få komma in till mig. jag tror att att göra saker ledaren visar sina "undersåtar" att göra naturligt i hagen (springa fort/sakta, göra halt från galopp osv) ökar bara ledarrollen. men inte vet jag, bara en tanke...

förstår du nu då? trots att jag förklarar väldigt flummigt?
 
Sv: Löslongering - Join Up

Vill oxå slänga in en fråga såhär :angel:
Mitt dominanta 4-åringa sto som testar matte hejvilt har jag kört en del ledarskapsträning med, dock i grimma. Men nu gjorde jag en liten "rundpaddock" och testade hur hon funkade i det. Ett par varv sen gör hon de klassiska tecknen, vinklar örat och vill komma in. Nu har jag låtit henne komma in o följa mig, när hon blir okoncentrerad och börjar äta istället (hrm) så har jag skickat iväg henne igen. Sen när hon gör tecknen igen så får hon komma in o då följer hon mig mycket bättre. MEN om jag vill motionera henne lite med löslongeringen då? Hur fanken gör jag då? Om jag fortsätter driva på hästen när hon visar "underlägsenhet" blir det inte lite konstigt för hästen då?
Obs jag är inte speciellt duktig på dethär med NH så jag hoppas någon duktig NH männsika kan komma med kloka ideér :banana:
 
Sv: Löslongering - Join Up

Fnytt och NiklasH: Okej, nu är jag med på hur ni menar! :idea: Jag tänkte försöka göra löslongeringen till en del av vår träning, nu när vi har tillgång till egen paddock, så jag får väl prova mig fram lite med pållen. Han är garanterat lika ovan som jag. Men övning ger färdighet! :angel:


Kardinal: Tack för din förklaring, det börjar klarna lite nu. :p


FUNNY: Det var ungefär det samma som jag undrade. Läs igenom vad Fnytt, NiklasH och Kardinal har skrivit en gång till så kanske du bklir lite klokare. :)
 
Sv: Löslongering - Join Up

Hej

den enkla skillnaden mellan join up och löslongering är att join up handlar om ledarskap och är en metod som andvänds för att rida in en häst, det första man måste bygga upp är förtroende så hästen litar på en.

Löslongering har ju ingen mera andvändning än att du kort motionera hästen.
 
Sv: Löslongering - Join Up

Jag förstår fortfarande inte hur jag ska beté mig när hästen vill komma till mig? Ska jag köra bort henne då?
 
Sv: Löslongering - Join Up

Du menar alltså då den har längt sig, sänkt huvudet och går i en cirkel runt dig?
Om ditt syfte är att göra en join-up för att befästa ledarskapet, ska du ju låta den komma in till dig och du belönar den.
Om syftet är att löslongera den, då ska du inte driva hästen så hårt med din blick (och inte alls mot hästens huvud), det kanske räcker att du visar med dina händer o din kropp hur du vill att hästen ska gå - tänk vanlig linlongering.
Om du vill kan du ju ha ett långt spö då för att förlänga din arm, så hästen drivs mer av spöet...
Jag ska prova det här idag, och se, för då jag longerar vanligt så har jag inte ens behövt tänka i dessa banor, inte heller vid tömkörning, utan endast vid löslongering. Och vid alla dessa övningar , utom löslongering, så fokuserar jag ju på andra kroppsdelar än huvudet, för att se hur hästen "tar" kommandon etc.
Kanske finns det någon med mycket erfarenheter kring detta som kan klargöra?
 
Sv: Löslongering - Join Up

Jag förstår fortfarande inte hur jag ska beté mig när hästen vill komma till mig? Ska jag köra bort henne då?

jag brukar sänka blicken och sträcka fram handen får en lite hukig ställning. om hästen ändå inte kommer fram brukar jag sätta mig på huk för att visa extremt tydligt att jag sänker garden=jag tänker inte bråka mer nu :). men detta gör jag bara med en häst jag vet inte kommer springa på mig. det senast nämnda brukar jag nästan alltid få använda på min häst.. han står där och ser lite ut som att "vad vill du att jag ska göra?" när jag sätter mig ner och lockar på honom med handen, burkar jag se ut som att "jaaahaaa!, du menade så! och så slickar han sig om munnen, sänker huvudet och kommer fram till mig. då reser jag mig sakta och lugnt och kelar med honom. :)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Löslongering - Join Up

Förstår nog inte riktigt ditt svar eller så förstår du inte min fråga ;)
Problemet som jag har är att jag förstår inte hur jag ska kunna löslongera utan att göra join up. Hästen vill ju komma fram hela tiden???
Ska jag köra bort henne då eller?
 
Sv: Löslongering - Join Up

Förstår nog inte riktigt ditt svar eller så förstår du inte min fråga ;)
Problemet som jag har är att jag förstår inte hur jag ska kunna löslongera utan att göra join up. Hästen vill ju komma fram hela tiden???
Ska jag köra bort henne då eller?

jasså jaha! haha trodde du hade problem att få hästen att komma till dig. :D.

ja, min häst brukar tex tycka att "nu räcker det, nu ska vi sluta, Fanny" och så kommer han och ställer sig vid mig och säger "godis?". men då är det ju han som bestämmer så jag brukar faktiskt köra iväg honom och kanske inte jobba så mkt mer än att han gör som jag vill. tex att trava lugt runt mig i båda varven tills jag säger att han kan komma till mig. jag tycker man kan avsluta med att hästen kommer fram till en, oavsett. då blir vänskap inlindat i det hela.
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

B
Träning Hej! En liten undran. Vad är egentligen skillnaden på löslongering och join-up? Jag har sett när en jätteduktig tjej gjort join-up på...
Svar
6
· Visningar
981
Senast: mazzan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp