Jogga med hunden

pepp

Trådstartare
Ni som har med era hundar på joggingturerna, hur lyckas ni få dom att jogga brevid er :crazy:

Jag har testat några ggr med Totte nu (dvärgpudel) men ja, han springer helst några meter efter lite uttråkat. Vänjer dom sig eller ska jag lämna honom hemma, han har bra grundkondis och sådär.
De enda gångerna han springer brevid är när det går nerför :devil: och ja, jag springer inte speciellt snabbt heller.

Sv: Jogga med hunden

Säger "här" (=lösare fotkommando) och springer :p
Fast Uno vill snarare dra sig framför än bakom, matte springer så sakta :o

När jag har sprungit med min mammas lilla hund (lhasa apso) så har jag inte behöv göra nått speciellt, hon har bara hängt med. Om än lite efter.. Hon orkade mer än va man tror!
Min egen hund låter jag ha nått i munnen när vi springer, annars blir hon så stojig och ska bita i kopplet och sånt. Men så fort hon får ha nått i munnen så tuffar hon på som ett litet lok :)
Det kanske går att öva in att han springer, typ lägga ett kommando på det?
Går det kanske att ha honom lös, då måste han ju springa på egen maskin för att inte förlora dej ur sikte?

Fast Totte hör ju inte så det blir svårt :D (han hör bara höga frekvenser)
Tror det skulle funka bättre om han var lös, men vågar inte ha han lös där ja springer pga av cyklar/mopeder och sånt.

Kanske får fortsätta promenera med han bara och ta springturerna på egen hand.. vore dock skönt att ha gjort allt i en smäll.

Han kanske inte tycker det är kul eller har ont någonstans?

Min hund älskar att springa och är alltid först, det är helt otroligt vilken draghjälp man kan få av en liten 5-kilos hund :D

Fast Totte hör ju inte så det blir svårt :D (han hör bara höga frekvenser)
Tror det skulle funka bättre om han var lös, men vågar inte ha han lös där ja springer pga av cyklar/mopeder och sånt.

Kanske får fortsätta promenera med han bara och ta springturerna på egen hand.. vore dock skönt att ha gjort allt i en smäll.

Så han är döv :(
Måste vara lite besvärligt när man har hunden lös ja att få uppmärksamheten snabbt.

Kanske använda ett flexi om han tycker det är roligare med lite mer frihet, brukar ha flexi på Uno när vi är ute och vandrar. Bara att knäppa fast handtaget i ryggsäckens midjebälte, när man springer kan man ta ett skärp så är händerna fria :idea:

Senast ändrad:

Nja, han älskar ju som att springa efter bollar och ja, springa som annars, så länge det inte gäller brevid mig ;) kanske kan testa peppa honom genom att ta med nån leksak eller så, så han blir mer motiverad?

Det är ju precis som du kakis säger, jag skulle behöva lite "draghjälp" :D

Hm. Jag har aldrig haft något problem med det då mina hundar mycket hellre rör sig i trav än i skritt och de är så stora att deras trav med lätthet gör att de tar sig fram snabbare än mig :)

Är hunden lika seg om du cyklar?
Kan han tycka att det gör ont i tassar, rygg eller annat, om han springer fortare?
Är han likadan oavsett om du springer på grus, asfalt eller skogsvägar?
Är han seg för att han vill stanna och nosa på allt eller bara ovillig att röra sig?

Jag hade flexi på hunden när jag/vi var ute och joggade. Hon kunde då springa mer i sitt eget tempo (och stanna till lite snabbt om det skulle behövas av nån anledning), samtidigt som jag slapp hålla koll på henne på samma sätt som om hon hade varit lös.

Om du kan utesluta att hunden har ont i kroppen etc så skulle jag börja från grunden dvs lek och bus och kanske springa sidledes och baklänges osv för att få din hunds uppmärksamhet på just dig! Springa ska ju vara kul:laugh:

Tycker den om leksaker så ha lite dragkamp om vartannat, tagga upp din hund lagom mycket så han ser att det är värt följa med dig eftersom du är världens roligaste och påhittigaste matte;)
Annars funkar godis som belöningar, tappar han fort intresset gör snäva svängar och var noga med snabba belöningar i varje sväng till att börja med.

Med lek och massor av beröm kan du nog få en bra joggingpartner!

Tack för tips :) ska testa det när vi börjar jogga igen. Han är ju en pigg och glad hund i övrigt som hoppar, skuttar och springer obehindrat, så jag tror bara jag måste motivera honom! Ska bli spännande och se hur det går, får ta med hans favoritleksak!

Wilton springer nästan aldrig brevid mig utan precis framför eller bakom (när han börjar bli riktigt trött). I början har han mycket spring i benen och vill rusa (vi springer på slinga i skogen - inga bilar och man möter i princip aldrig någon!) fram och tillbaka. Jag springer bara på och kommenderar honom om han kommer för långt fram. Efter ett par km travar han lugnt med.

Jag har noll erfarenhet av döva hundar, men i ditt fall tror jag att koppel är ett måste. Du kanske kan göra som jag gör när jag går med stavar på trafikerad väg. Då har Wilton sele, jag sätter ett skärp i midjan, fäster kopplet i skärpet och går. Innan vi börjar stavgå rastar jag honom, för när kopplet väl är på och vi börjar "stava" får man inte hålla på och nosa. Då jobbar vi. Kanske kunde du köra så med joggingen. Wilton går ofta lite framför mig, men det är nog olika på hund. Det är inte säkert att din hund är uttråkad för att han springer efter, han kanske bara tycker att det är skönt att hålla koll på dig eftersom han inte hör var du är...

Vad händer om du bara helt sonika knyter kopplet runt midjan och (efter att hunden är rastad såklart) bara luffar iväg utan att kommunicera med honom? Inte något högt tempo i början, men däremot "obevekligt och utan prut".
Självklart med sele eller "snällt" halsband på honom, inte stryp eller så.

Många gånger kan glädjen i att jogga/cykla komma smygande EFTER det att man (dvs hunden) insett att det inte finns så mycket annat "man" kan göra för tillfället. Men med den här varianten är det viktigt att vara konsekvent, och inte stanna eller bromsa in för att hunden gör det. Bättre då att stanna till en stund då och då på eget initiativ, och låta hunden nosa eller så.
När jag "cyklar in" hundar brukar jag göra ungefär så här, det har funkat bra tycker jag

min äldsta hund har aldrig gillat att springa med när jag joggar eller cyklar. jag har provat att ändra tempo men hon håller sig hela tiden bakom i sträckt koppel. innan jag hade bil så var vi tvunga att cykla överallt där det inte gick bussar/tog för lång tid med buss, och då fick jag jämt jaga på henne och/eller locka med godis. i andra situationer kan hon hålla ett högt tempo under lång tid, när vi är på stranden t ex, så galopperar hon fram och tillbaka, ner i vattnet och upp på dynerna, så jag tror inte att det är själva springandet hon inte orkar med. jag tror bara att hon tycker att det är så fruktansvärt tråkigt att hon inte vill!

jag har gett upp. hon är så gammal nu att jag har väldens bästa ursäkt att stoppa in henne i bilen och köra dit jag ska istället.

Skönt när man blir så gammal att man kan få det som man vill :D:love:

Liknande trådar

Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
2 056
Senast: Otherside
·
Övr. Hund Jag funderar till och från på att skaffa en hund. Jag har ingen aning om ras och det är i nuläget inte intressant heller eftersom jag...
Svar
19
· Visningar
2 035
Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år... 2
Svar
37
· Visningar
5 294
Senast: Hermelin
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan... 20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 966
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Klippmaskin
  • Guldfasanerna