H

hendelpendel

Hejsan!
Jodopax används ju på sår, och jag har bara hittat flaskor med en halvliter i. Jag hinner ju inte använda slut på flaskan innan den går ut i datum. Men vad jag undrar är: Går det att använda Munjodopax? Alltså sådant som människor har? Och det finns ju en Jodopax gel nu, är det samma finess? Eller är det bara en skyddande hinna?:confused:

Sv: Jodopax

Hejsan!
Jodopax används ju på sår, och jag har bara hittat flaskor med en halvliter i. Jag hinner ju inte använda slut på flaskan innan den går ut i datum. Men vad jag undrar är: Går det att använda Munjodopax? Alltså sådant som människor har? Och det finns ju en Jodopax gel nu, är det samma finess? Eller är det bara en skyddande hinna?:confused:

Har du inga kamrater att gå ihop med och dela på en flaska...?!
Hmmm...det där lät ju som nåt annat, ja... :D
Och som sagt; finns ju Gel nu oxå. Kanske går snabbare att använda upp en sådan tub ?!

Senast ändrad av en moderator:

Jag har nästan aldrig andvändt vanligt jodopax, dels så tycker jag det kladar och frägat av sig och dels så har det aldrig behövts (peppar peppar) men har nu köpt jodopaxgelen som jag tycker funkar super.
Ena pollen kom i bråk med en annan häst och blev biten i ryggen, gelen gjorde så det läkte snabbt och bra och dessutom höl fluggor borta.
Den andra hästen fick ett ganska stort skrapsår på benet igår och andvänder även jodopaxgelen där och inga fluggor sitter i det såret.

har någon lite jodopax flaska är kanske på typ 100 ml, men använder aldrig jodopax anväder klorhexidin till alla sår.

Man ska inte använda jodopax till sår för det förstör den friska vävnaden

den ska vara utspädd och ha samma färg som te/konjak, då är den inte för stark. men man ska inte använda jodopax på öppna så, det är då det fräter:(

Man ska inte använda jodopax till sår för det förstör den friska vävnaden

Jodopax ska inte användas under sårläkning av icke infekterade sår eller vid rengöring av färska, rena sår. Vid infekterade eller förorenade sår och vid desinfektion av t ex sticksår är det ett bra alternativ. Inte heller k-hex m fl preparat ska användas vid sårläkning.

ts
Man kan använda "munjodopax", det är exakt samma preparat men ordentligt utspätt. Den jodopax vi brukar köpa till hästen är koncentrerad och har lång hållbarhet.

Jag har jodopax för människor ( någon ganska liten blå sak med ordentligt utspätt jodopax ) och jodopaxgelen ;) Har inte provat gelen ännu , men jag har hört att den fungerar bra ;)

lite ot..

Den här jodopaxgelen, hur använder man den? Stryker på såren för att underlätta läkningen, eller hur? Verkar smidigt om det är så! :)

Jag har jodopax för människor ( någon ganska liten blå sak med ordentligt utspätt jodopax ) och jodopaxgelen ;) Har inte provat gelen ännu , men jag har hört att den fungerar bra ;)
Jag tror det är den flaskan som vi har hemma med (munjodopax) då det fungerar tror ni? Och gelen? Hur fungerar den?

För mig har det funkat :) Och på apoteket samt min mamma som är läkare säger att man kan ha det även till hästar ;) Det ska inte spädas ut mer bara :)

Använd Koksaltlösning istället för jodopax.

Håller med. Rengör sår skonsamt och effektivt. Inga risker att använda koksaltslösning (natriumklorid) finns att köpa hos veterinär.

Koksalt, bomull , sterila kompresser, vetflex och aloevera är vad som finns i min sjuklåda till sår. Naturligt, och effektivt.

Joo .. jag har nog också den tror jag :) Ingen aning om vad den heter , men någonting sånt ;) Fråga på apoteket ! :laugh:

Men koncentrerad jodopax håller väl länge?
Jag har aldrig haft problemet, har haft samma flaska ett bra atg och faktiskt inte funderat över hållbarhet.. :p:angel:

Man måste kunna tänka lite självständigt när det gäller sårvård. Annars kan man förstås ringa veterinären och fråga.

Ett färskt, öppet sår kan - och bör - rengöras med NaCl eller till och med ljummet vatten med tvål. Det stämmer. Men - det finns flera tillfällen då jodopax - eller annat desinfektionsmedel - är oumbärligt. Därför bör även det finnas i sjukvårdslådan.

Exempel på "jodopaxsår"; sticksår - här kan man räkna med att bakterier från huden och det stickande föremålet implanterats i botten på stickkanalen. Sår som redan blivit infekterade (det går på några timmar) kan med fördel "steriliseras" för att motverka bakteriernas härjningar och gynna sårläkningen. Jodopaxomslag vid lymfangit fungerar alldeles utmärkt. Man kan använda alsolsprit istället, men effekten är densamma. Relativt koncentrerad kan man använda jodopax vid svallköttsbildningar - nästan som Nelex (Lotagen), men inte riktigt lika bra.

Det stämmer att jodopax stör sårläkningen, men rätt använt är det ett mycket användbart preparat. Man ska inte hålla på och rengöra ett sår under läkningsfasen med jodopax, man använder det vid den första rengöringen av förorenat sår och sedan inte mer, såvida inte en varig infektion uppstår.

Jo det är sant, men om min häst har ett sticksår kontaktar jag genast veterinären och får råd från dem. Många veterinärer avråder starkt från att använda jodopax, oavsett sårtyp.

Liknande trådar

Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
50 51 52
Svar
1 024
· Visningar
33 691
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är nu 3½ år sedan jag fick besked om att jag är överkänslig mot komjölk, de 4 vanliga sädesslagen (vete, havre, korn, råg) samt...
Svar
0
· Visningar
401
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Saker och ting har ju sin gilla gång här i livet, så efter skilsmässan så har jag börjat fundera på döden… ;) Kanske hjälpte det till...
Svar
5
· Visningar
826
Senast: Soapbubble
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 084
Senast: Liran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka