Sv: Jodopax

Ja se där. En veterinär tycker så? vsb? Nu måste jag som totalt travokunnig fråga när man ska ha jodopax till hovarna? Vid misstänkt böld, men annars??

Bakteriedödande. Har för mig att på många ställen måste hästen kliva i jodopax innan de kommer in på vetbesiktning på tävling för att ta bort bakterier från hovarna.

*kl*

Brukar använda utspädd jodopax och sen blåspray. Såren läker snabbt och infekteras ej. Men nu när jag läser detta börjar jag fundera... Är alsolsprit vettigt att använda vid sårtvätt? Och detta med Aloe spray, vad ger det för effekt och ni som testat, är det bra? Annan sårspray att rekommendera? Fyra ess, hur är den?

så jag skulle kunna ha typ alsol lösnig? Eller koksaltlösning som står i en flaska? Eller måste den vara nyblandad?

Bakteriedödande. Har för mig att på många ställen måste hästen kliva i jodopax innan de kommer in på vetbesiktning på tävling för att ta bort bakterier från hovarna.

Det låter konstigt. Då borde man ju istället använda sig av t ex Virkon som har betydligt bättre effekt och används i stor utsträckning som fotbad. Men men , jag vet inte. Luddigt uttryckt, "till hovarna", hade det stått "till desinfektion" hade det varit klarare.

Jodopax har man använt i alla dagar. Men jag var på en föreläsning där dom sa att man inte skulle använda det på sår. Att man istället skulle använda koksaltlösning vilket jag nu använder istället för Jodopaxen. Det ska vara bra för sår och sånt.

Vet inte om någon annan tipsat om det i tråden, men Jodopax finns visst i mindre flaskor á 250? ml tror jag det var. Dessa säljs dock bara på apoteket.
Det är alltid bra att ha jodopax i stallet när man behöver desinfektera någonting, och dessutom funkar det ypperligt att nyttja vid tvätt av skimlar eller vita tecken på benen.

Däremot ska man INTE ha jodopax i färska sår, det är frätande. Använd hellre klorhexidinlösning eller blåspray till detta.

*kl*

Brukar använda utspädd jodopax och sen blåspray. Såren läker snabbt och infekteras ej. Men nu när jag läser detta börjar jag fundera... Är alsolsprit vettigt att använda vid sårtvätt? Och detta med Aloe spray, vad ger det för effekt och ni som testat, är det bra? Annan sårspray att rekommendera? Fyra ess, hur är den?

jodopax skall endast användas till mkt infekterade sår, inte annars, då det fräter och förstör den levande vävnanden som bidrar till att såret läker.

använd koksalt lösning eller alsolsprit.

vill man, på ytliga sår, nu sommartid, är det bra att spraya typ blåspray eller tjärspray (kallas Tarplaster och finns på tex. Nordpost) över. lägger sig som en plast hinna över såret och hindrar flugorna att tugga. skall dock enbart användas på grunda sår. zinkpasta är också bra både mot flugor och på lite djupare sår då det bidrar till att läka och torka ut såret.

TantEster har svarat bra och kunnigt redan.

Ok, sorry om dumma frågor och för förtydligande, men det är alltså bättre med alsolsprit än jodopax vid små skrapsår etc?

Aloe gel som jag tror någon skrivit om tidigare, är det vettigt att ha på när man tvättat?

Har någon provat 4 ess sårspray? Vore ju trevligt med en sårspray som inte gör skimmeln till blåskäck ;)

Koksaltlösning? Måste den vara nyblandad eller kan man blanda en flaska som man har och "duttar" på vid behov?

Ok, sorry om dumma frågor och för förtydligande, men det är alltså bättre med alsolsprit än jodopax vid små skrapsår etc?

Aloe gel som jag tror någon skrivit om tidigare, är det vettigt att ha på när man tvättat?

Har någon provat 4 ess sårspray? Vore ju trevligt med en sårspray som inte gör skimmeln till blåskäck ;)

Ja - det är bättre med alsolsprit, ingen veterinär rekommenderar jodopax utom i de fall såren är mkt infekterade. även då, tycker jag att man oftast har bättre resultat av att lägga ett spritbandage tex, än jodopax, men i vissa fall är det gynnsamt, tex vid hovböld, extremt infekterade djupare sår osv.

aloe gel tycker jag inte är ngn sårrengöring alls. mest i ropet för det mesta, utan konkreta belägg : ) Framför allt är det inte särskilt descificerande.

Koksaltlösning? Måste den vara nyblandad eller kan man blanda en flaska som man har och "duttar" på vid behov?

Koksalt lösning måste vara i försluten förpackning skyddad från luft, för att hålla sig länge. tex de ögonbad lösningar i plast förseglad plast förpackning man köper på apoteket. ska man blanda själv kan man inte förvara den mer än ngra dagar - max.

Liknande trådar

Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
50 51 52
Svar
1 024
· Visningar
33 691
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är nu 3½ år sedan jag fick besked om att jag är överkänslig mot komjölk, de 4 vanliga sädesslagen (vete, havre, korn, råg) samt...
Svar
0
· Visningar
401
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Saker och ting har ju sin gilla gång här i livet, så efter skilsmässan så har jag börjat fundera på döden… ;) Kanske hjälpte det till...
Svar
5
· Visningar
826
Senast: Soapbubble
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 084
Senast: Liran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka