jodopax, bra eller dåligt ?

Sv: jodopax, bra eller dåligt ?

Dricker du grogg,, har du kännedom av att ju mera sprit och ju mindre läsk man späder groggen med ju fortare blir man dyngrak.

Samma sak gäller vid spädning av jodopax..;)

Haha ja,,, jag förstår vad du menar. Och min poäng var nog att blandningen inte ska vara för stark/mörk. :D

Jodopax hämmar migrationen av nya celler under sårläkningen. Ett sår som håller på att läkas ska alltså skonas från jodopax.

KL

En stor fördel med jodopax är att den är billig. När man desificerar sax/vertyg/händerna mm kan man verkligen grisa och göra åt någon liter (spädd såklart) jodopax utan att det blir hål i plånboken. Annars är jag nog mer för koksalt eller bara vatten. Kroppen läker bäst själv...

Jodopax hämmar migrationen av nya celler under sårläkningen. Ett sår som håller på att läkas ska alltså skonas från jodopax.

Oberoende av om spädningen är i balanc med den individuella sårskadan???

Vad i så fall rekomenderar du, lactasyltvål eller???

KL

En stor fördel med jodopax är att den är billig.

Bara för att det är billigt behöver det inte innebära att det är bra. Se på jodopaxens rykte,, den är billig och därför väldigt flitigt använd.. Tyvärr så verkar många inte förstå att i fel händer så blir blandningen en hemagjord bomb.

Ett bättre och mkt billigare alternativ som absolut aldrig kan leda till exposition är väl i så fall gammal bondepracis. Salt på svamp och socker på bakterier.

Allt är bra i rätt händer och allt är dåligt i fel händer. Sprit oxå!!!

om jag inte minns helt fel så står det väl på flaskan hur den skall spädas samt att det inte skall användas på öppna / färska sår ?!

eller står det bara på tuben-den bruksfärdiga lösningen?!

min pålle har känslig hud av olika anledningar och vet rekomenderar mig inte jodopax, utan hellre vatten, mjällschampoo, yes-diskmedel...

jag tror att är man det minsta osäker eller inte har 200% kunskap om jodopax så ska man låta den vara, men självklart tycker jag att den har en stor betydelse i stallapoteket den dagen man önskar att man aldrig var utan den....:o

Oberoende av om spädningen är i balanc med den individuella sårskadan???

Vad i så fall rekomenderar du, lactasyltvål eller???

lactacydtvål är jättebra att tvätta mindre sårskador med, det har ett bra ph-värde och tar inte död på allt.

Jodopax är skitbra - rätt använd
Det är ett desinfektionsmedel som tar död på ALLT. Därför ska man inte tvätta fina sår som håller på att läka med jodopax, för då tar man även död på de goda, i brist på bättre ord, "bakterierna" som läker såret. Sårläkningen stannar då upp och det tar längre tid innan det läker ut.

Koksaltlösning är också väldigt bra och billigt att tvätta sår med, och passar bra för sår som inte är infekterade.

Vävnadsretande är jodopax bara vid felaktig spädning,, svårare än så är det inte. Vill man framkalla en vävnadsretning så ska spädningen vara coca cola färgad och vill man det inte så ska den vara "pissgul" (för att skriva på ett pedagogiskt förstående sätt)
..........

Skyll inte på produkten utan ifrågasätt istället den som använder produkten vilken kunskapsnivå som innehas.
Vad skönt det vore om du uppdaterade dig emellanåt istället för att sitta fast i samma gamla hjulspår. Jag har betydligt större förtroende för veterinärer typ TantEster och nya rön än "så här har vi alltid gjort", "det där har vi provat och det fungerar inte" och klassikern "du ska inte tro att du kan lära mig ngt"! :idea:

När uttalade du dig senast tvärsäkert och hade fel? Få se, jag håller ju inte kolla på dina inlägg här på forumet men kommer ju spontant på ditt påstående att ingen föds med olika långa ben? :angel:

Ja jodopax i en koncentration som dödar bakterier påverkar även celltillväxt i såret vilken innebär att man måste balansera läkning mot att döda bakterier.
PL

KL

För mig känns det som väldigt självklart, ett medel som dödar bakterier är ett farligt medel även för andra saker, cell som cell liksom.

Och alla bakterier är inte av ondo!

Jodopax har jag främst använt på mig själv när det har behövts för att man har haft misstanke om smitta i stallet. Hittills aldrig varit något, men det skadar ju inte att vara försiktig.

Jag har betydligt större förtroende för veterinärer typ TantEster och nya rön

Det tycker jag du gör rätt i eftersom veterinär vård på smådjur och stordjur verkar förefalla identiskt.

Nya rön uppvisar därmot att djurs olika miljö har en betydligt större inverkan än vad man tidigare ansett som en avgörande faktor.

I Apotekets hälsoråd står det att jodopax vet. lösning (späds 4 ml med 1 liter vatten) används som desinfektionsmedel. Jodopax gel, som sårsalva.

Jag har läst nån stans att det ska vara bra att tvätta skimmel-svansar i Jodopax.
Jag har inte själv prövat det eftersom jag inte gillar lukten.

Funkar utmärkt, när första paniken över att den ser gul ut under torkningen lagt sig ;) Dock, det funkar iaf på mina skimlars svansar lika bra med handdiskmedel, människoshampoo etc etc. Handlar mer om hur man tvättar än med vad tycker jag. Men, jodopax i sista sköljvattnet funkar om man inte fått svansen riiiktigt ren.

I övrigt så ang trådfrågan, jag ser få användningsområden för jodopax. Min flaska är i princip antik, och jag har i modern tid använt jodopax till tre saker. Nu 'nyss' för att lägga ett jodopaxomslag på ett ben, och så har jag gett distriktsvet en balja med jodopax att desinficera stövlarna i. Samt att spola ur förhuden med på en hund med förhudskatarr (på veterinärs ordination). Men det är också det.

Haha min flaska är också hur gammal som helst! Man använder ju så lite och så sällan. Men just till våtvarma omslag vid lymfangitsvullnader och liknande tycker jag att det fungerar bäst!

Inbillar du dig att celler på smådjur o stordjur skulle vara olika känsliga för oxidation?
PL

Jag poängterar bara att miljön har en inverkan,,,

Är du av annan uppfattning så kanske du kan förklara hur onödigt det är i vissa fall med steril miljö. Du kan även ge ett förtydligande till din uppfattning att hästar lever i samma närmiljö som smådjur..

Det tycker jag du gör rätt i eftersom veterinär vård på smådjur och stordjur verkar förefalla identiskt.

Nya rön uppvisar därmot att djurs olika miljö har en betydligt större inverkan än vad man tidigare ansett som en avgörande faktor.

Sårläkningsmekanismen är mycket riktigt identisk. Närmiljön påverkan inte detta ett dyft, så länge vi inte talar i termer om kontamination - vilket även i stallmiljö kan och bör förhindras.

Du ville väl mest poängtera att jag inte är en äkta hästveterinär? Men du, jag är iallafall veterinär! :angel:

Sårläkningsmekanismen är mycket riktigt identisk. Närmiljön påverkan inte detta ett dyft, så länge vi inte talar i termer om kontamination - vilket även i stallmiljö kan och bör förhindras.

Du ville väl mest poängtera att jag inte är en äkta hästveterinär? Men du, jag är iallafall veterinär! :angel:

Det va dom termerna jag hade i åtanke. ;)

Det va dom termerna jag hade i åtanke. ;)
Ja det kanske du hade, men det var öht inte det som diskuterades. Alla sår i stallmiljö är inte per definition infekterade och efter en inledande desinficering bör man inte störa cellnybildningen i ett rent sår (i bemärkelsen ej infekterat, bakterier finns alltid presenterade som en del av normalfloran) med jodopax.

Jodopax är både bra och dåligt! Det är dessvärre väldigt lätt att man blandar det för starkt, detta kan resultera i att läkningsprocessen hämmas. På Hbg Djursjukhus har man slutat att använda jodopac och börjat använda J2 (providin jod) som har en liknande men bättre effekt enligt de.

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 425
Senast: Ragdoll
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 858
Senast: Lavinia
·
Övr. Hund Köpte en ruffwear swamp cooler men tycker den kyler/håller kylan lika bra som vilken handduk som helst. I produktinformationen står det...
Svar
6
· Visningar
882
Senast: TinyWiny
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 823

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka