jodopax, bra eller dåligt ?

E

eestriD

Har fått höra mycket positivt och negativt om jodopax och nu är jag lite nyfiken på era erfarenheter av det för jag vet inte riktigt vad jag ska tro på och om det är bra att använda det. Har tex fått höra att om man lägger på ett jodopax bandage på ett sår så kan den friska huden runt om ta skada. Är det så att det är så starkt och kan "fräta" eller är det bara jag som fått grymt fel information ?

Sv: jodopax, bra eller dåligt ?

Jag har läst nån stans att det ska vara bra att tvätta skimmel-svansar i Jodopax.
Jag har inte själv prövat det eftersom jag inte gillar lukten.

Har fått höra mycket positivt och negativt om jodopax och nu är jag lite nyfiken på era erfarenheter av det för jag vet inte riktigt vad jag ska tro på och om det är bra att använda det. Har tex fått höra att om man lägger på ett jodopax bandage på ett sår så kan den friska huden runt om ta skada. Är det så att det är så starkt och kan "fräta" eller är det bara jag som fått grymt fel information ?

Jag tror det helt beror på i vems händer man sätter jodopaxen på. Felaktig spädning är i alla avseende negativt men med rätt spädning i dom flesta fall positivt.

Tänk på att det är inte coca cola du ska blanda vid bandagering men däremot vid desificering.

Vissa produkter får alltid en stämpel på sig enbart beroende på användarens egen bristande grundkunskap i hur produkten ska hanteras.

Nja, jag vill nog påstå att 80-talets stämpel att jodopax var det enda man skulle använda på sår faktiskt var felaktig information. Jag är uppväxt med just det påståendet, kladda jodopax på varenda liten reva, aldrig vatten, aldrig låta vara. Bara jodopax (självklart utspädd).

Nu vet jag ingen veterinär som förordar jodopax som sårvårdsmedel, annat än vid riktigt fula äckliga varsår.

Han menar troligen färgen vid spädning, jodopax ska spädas ca 4 ml/l om jag minns rätt och då blir färgen som blaskigt te. Som Lovisaleonora_ säger så ska man aldrig använda jodopax på färska sår då lösningen är vävnadsretande och bör endast användas på gamla inflammerade sår.

Jodopax ska inte användas till några sår. Inte heller till infekterade sår. Jodopaxen hämmar sårläkningen genom att förstöra de nya celler som ska laga hålet i huden.

Jodopax är rätt använt ett bra antiseptiskt medel. Rätt spädning förutsätter jag att folk använder sig av, det står liksom på.

Okej.. Vad har det för övriga användnings områden då om man inte ska ha det i sår ? Såg att någon skrivit att man kan tvätta skimmel svansar i det men..
Det du skrev att jodopaxen hämmar sår läkningen genom att förstöra dom nya cellerna, kanske är därifrån det kommer att det ska ha frätande effekt..

Men jodopax för övrigt om man inte har det på sår ska inte vara "farligt" på något sätt då ?

Finns ju även jodopax gel och den är färdig att använda, behöver inte spädas.

Utan att vara någon expert så använder jag jodopax ganska sällan men jag tycker det är ovärdeligt vid lymfangitsvullnader pga små sår osv. Det är väl old school men det fungerar bäst, helt klart. Våtvarmt jodopaxomslag! Spädningen ska vara whiskyfärgad. :)

I övrigt använder jag annat för sårvård etc.

Han menar troligen färgen vid spädning, jodopax ska spädas ca 4 ml/l om jag minns rätt och då blir färgen som blaskigt te. Som Lovisaleonora_ säger så ska man aldrig använda jodopax på färska sår då lösningen är vävnadsretande och bör endast användas på gamla inflammerade sår.

Vävnadsretande är jodopax bara vid felaktig spädning,, svårare än så är det inte. Vill man framkalla en vävnadsretning så ska spädningen vara coca cola färgad och vill man det inte så ska den vara "pissgul" (för att skriva på ett pedagogiskt förstående sätt)

Jodopax används även mkt inom travet då man vill "härda" sulorna på hovarna och ryktet har även nått barfotafolket. Man gör en coca cola blandning och lägger ett hovbandage med blandningen hälld i hela sulan. Härdningen sker under 12 timmar (med fördel under natten så vida hästen står i box då vilket barfotafolket inte gärna ser som naturlig hästhållning) och sedan tar man av bandaget. Vi har nu "hockus pockus" plötsligt fått en extremt hård och slitstark sula/bärrand.

Att denna huskur lett till vävnadsskador i sulhornet har man däremot inte kännedom om förän några månader senare när hela sulkroppen plötsligt lossnar med aktiv sulläderinflamation.

T.O.M. en mjukisnalle i fel händer kan vara direkt dödande.

Skyll inte på produkten utan ifrågasätt istället den som använder produkten vilken kunskapsnivå som innehas.

Jodopax har idag inte så många användningsområden. Visst kan du tvätta hästen med det, men det finns ju mängder med schampoon att använda.

Jodopax har idag inte så många användningsområden. Visst kan du tvätta hästen med det, men det finns ju mängder med schampoon att använda.

Klorin är bättre än schampo på skimmlar om man vill ha en skimmrande skimmer.

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 425
Senast: Ragdoll
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 858
Senast: Lavinia
·
Övr. Hund Köpte en ruffwear swamp cooler men tycker den kyler/håller kylan lika bra som vilken handduk som helst. I produktinformationen står det...
Svar
6
· Visningar
882
Senast: TinyWiny
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 823

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka