Jod salt farligt???

M

Maxmax

Är det farligt att ge sin häst salt med jod i?? :eek:
Min häst har fått det en gång hittils. Dom har mineralsten i hagen men jag vet inte hur mycket och ofta som har går dit, därför vill jag ge salt.

Men är det farligt med salt med jod i?????

:bow: Tacksam för svar snabbt!! :bow:

Sv: Jod salt farligt???

:mad: Är det ingen som vet om det är farligt?????? :mad:

jag får väl ge mig. Nu är det 111 stycken som läst tråden men ingen verkar veta något.
:cry: :cry: :cry: :cry:

nej, d ska inte vara farligt i rimliga mängder. Även hästar sägs behöva jod, så ger man bara inte för mkt ska d vara ok. Jod i för stora mängder är giftigt. Ett för högt intag av jod kan påverka sköldkörtelns funktion och leda till hormonella störningar. Men som sagt, i små mängder ska d gå bra!

Jod är farligt att överdosera ja, men om du ger lite salt med jod i är risken förmodligen inte så stor för överdosering. Speciellt inte om det var vid ett enstaka tillfälle.

Innehållet av jod i övrigt foder står angivet i innehållsförteckningarna på mineral- och färdigfoder, så det är bara att räkna ihop och se om det är någon fara för överdosering för din häst. Hästen ska ju inteha brist på jod heller, så i vissa foderstater kanske det t.o.m. är bra att ge salt med jod.

men varför köper du inte bara salt utan jod om du är osäker? :idea:

Giraff har rätt. Men jag visste inte det när jag köpte saltet som nu finns i stallet. Men till nästa gång ska jag köpa salt UTAN jod. Men det verkar som om det inte gör så mycket om jag ger honom 1 msk salt ca fyra gånger per vecka.

Tack för att någon svarade till slut!! :bow:

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 635
Senast: Shaggy
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 909
Senast: Roheryn
·
  • Artikel Artikel
Radannons Hejsan. Första gången jag skriver här. Men vet inte vad jag ska göra. Vi lämnade ut våra hästar på foder för två år sen. Efter ett år...
Svar
1
· Visningar
1 304
Senast: Cina B
·
Relationer Varning för långt desperat inlägg. Jag vet inte hur jag ska börja. Jag och min sambo skaffade en gård för några år sedan. Det blev så...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
6 659

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka