Jocose dopad i Laval

Sv: Jocose dopad i Laval

Som sagt....det undrar jag ochså. Själv har jag bott i dopingitalien i 13 år, och sett ganska många gästtävlade svenska hästar vars travtränare bryter mot svenskt regelverk..........
gulan

Så länge de håller sig till de reglerna som gäller så klandrar jag dem inte speciellt mycket. Däremot så kan jag tycka att reglerna ska ändras i vissa länder, t ex USA.

Det är ju välkänt att vissa hästar "trivs" så väldigt bra i Italien. :smirk:

Gallier åkte fast för doping både i PDA och Elitloppet, samma år.
Lite skillnad.

*suckar* Och tar det en gång till.
I Pd'A var anledningen till att Jag de Bellouet var dopad att en foderfirma hade slarvat. Travronden fick tag på en burk av det fodertillskottet av den aktuella batchen och det visade sig ju att den innehöll otillåtna medel. Detta är exakt samma sak som när Krafft dopade halva travsverige för några år sedan. Då var det ingen som dömde tränarna.

Ja, Galier gjorde ett grovt och oförlåtligt fel i samband med Elitloppet, han höll inte karenstiden. Vet ni vad karentiden är för Betametason och Ketoprofen i Frankrike? Det tror jag inte. Vet Hultman? Kanske. Lennart Persson hade en intressant fråga på travnet, är Jocose välkommen i de stora svenska loppen nu? Det är ju inte Jag de Bellouet.

Och ni tycker det låga straffet visar att franmännen inte tyckte det var "så farligt" så har ni fel, i Frankrike har de ett annat reglemente. De gör inte samma bedömning som vi gör i Sverige och har inte samma bötesskala. De poängterar att Hultman inte har blivit fälld för doping i Frankrike tidigare, därför det milda straffet.

Jag tycker det är viktigt att det är lika för alla. Jag tycker också att det är naivt att tro att alla svenska tränare är helt oskyldiga till allt mellan himmel och jord men alla utländska tränare medvetet fuskar nästan alltid.

Det var väldigt klumpigt av veterinären att först gå ut och säga att hästen inte är behandlad med Betametason, och sedan ändra sig, det minskar trovärdigheten radikalt.

man kan aldrig vara helt säker - i de lugnaste vattnet går de fulaste fiskarna... nu menar inte jag att peka ut hultman, mne jag har hört mycket rykten om att han annvänder vissa preparat, har hört det av en otroligt framgångsrik fd bergsåkerstränare som flyttat utomlands och som för övrigt köper preparatet genom hultman(när han var verksam på bergsåker)... känner personen rätt hyfast genom han fd tjej. så säg inte att det inte kan förekomma. jag har altid varit lite skeptisk mot honom pga dessa "rykten" som jag hört.
men jag hoppas att det är så som du säger.

hm, fast när man känner dem ganska väl och tja, jag var där när hästarna behandlades osv.. det går mkt rykten :angel:

den stefan jag känner skulle inte göra så och isf skulle nog det vara ganska svårt att undgå att andra i stallet märker det? när alla är med?

Fast om Hultman nu vore en sån pillertrillare borde väl hans hästar se fräschare ut än de gör?:angel:

du har en poäng där faktist :angel:

men jag förstår ändå inte riktigt, han är himla noga med sina hästar.. vissa kanske helt enkelt inte gynnas av träningen.

hm, fast när man känner dem ganska väl och tja, jag var där när hästarna behandlades osv.. det går mkt rykten :angel:

den stefan jag känner skulle inte göra så och isf skulle nog det vara ganska svårt att undgå att andra i stallet märker det? när alla är med?
jo fast även om man tror det allra bästa om en människa som ma känner väldigt väl - så har man inte koll på personen 24h om dygnet... det hände mig - en tränare jag jobbade åt som är en av sveriges största tränare idag "kom jag på" med att hålla på med sådant. jag hade glömt att packa några viktiga saker till starten som var ett större lopp med en viss prestige. kom till stallet strax efter 23 och där var han och min passhäst. vad gjorde dom??? inte tror jag han var där och checkade läget en sista gång mitt i natten. så man kan ha väldigt fel även om människor man tror man känner innantill.

nu hoppas jag verkligen inte att hultman är sån - för jag har hållt av honom hela tiden. men man kan aldrig säga att man känner nån och vet att dom aldrig skulle pyssla med saker - som tydligen är ganska vanligt bakom stängda dörrar ändå. sen blir det väl större risk att man blandar sig in i sådant ju större lopp, mer prestige och mer pengar det handlar om...
och detta fenomen är ju känt i alla idrottsammanhang, även bland människor som man verkligen inte trodde höll på med sånt. ta ludmila tex. det verkar som det kan hända alla om dom har tillräckligt mycket press på sig.

mne nu verkar hultmanfallet bara handla om slarv - vilket är bra det inte var meningen!!

*knapplån*

Angående efterspelet för Jag de Bellouets positiva prov. Klippt från travnet:
- Hästens substans var bara tio nanogram vilket enligt min uppfattning är en ”skräpmängd”, eller en så liten koncentration att det inte har varit prestationshöjande. När man är nere i sådana värden saknar det betydelse för hästens prestation. I Sverige har vi så snäva marginaler, inte alls samma som i exempelvis Frankrike, säger Staffan Uvabäck.

Ändå var det i Frankrike Jocose var positiv, hmm var kanske inte så liten mängd med svenska mått mätt ändå?

Hela artiklen: http://www.travnet.se/www/public/webb/default.asp?menuID=1&dayID=2&banID=03&infoID=25460&infoTyp=nyhet

Ändå var det i Frankrike Jocose var positiv, hmm var kanske inte så liten mängd med svenska mått mätt ändå?

om det är dom mängderna - kan det då varit så som han säger att han beh 40 dar innan??? känns som det inte skall finnas dom mängderna kvar då? han kanske beh inom karenstiden och hoppades att det skulle gå ur fortare???

om det är dom mängderna - kan det då varit så som han säger att han beh 40 dar innan??? känns som det inte skall finnas dom mängderna kvar då?

Med tanke på att han testades negativt efter vinst på Solvalla 30 dagar efter den behandling så kommer det nog från ett annat tillfälle.

han kanske beh inom karenstiden och hoppades att det skulle gå ur fortare???

Nej, så kan det absolut inte vara, det är ju en svensk tränare. :angel:

"Enligt min uppfattning är en skräpmängd". säger advokat Staffan Uvabäck.
När sjutton blev han medicinsk expertis?

Det är han absolut inte, han är advokat. Det intressanta var det jag fetmarkerade. Jag tyckte det blev ryckt ur sitt sammanhang om jag klippt bara den meningen.

För att förtydliga, jag håller inte med Staffan Uvabäck om att 9 nanogram i urinen är en skräpmängd. Koncentrationen kan vara mycket högre på de ställen i kroppen där det finns en inflammation.

ja det menar jag!
Djurskyddslagen säger ju just det att man inte får åsamka djur onödigt lidande och det är väl precis vad en längre sjukdom är om den skulle kunna förkortats med mediciner eller??

Jag är tjatig, men dina argument känns difusa på nått sätt.
Djurskyddslagen säger ju just det att man inte får åsamka djur onödigt lidande
Är det onödigt lidande att inte behandla en led? Att tex låta den få gå i hagen i 4 veckor istället, för att se om det läker ut av sig själv, är det onödigt lidande att kanske prova en rejäl blistring av en kota istället för att ge en kur butta (eller kanske spruta). Tycker du att det är djurplågeri (jag antar man syftar på djurplågeri genom att inte behandla) Är det onödigt lidande att behandla en halsinfektin med ett mindre effektivare preparat, eller att inte behnadla alls utan låta den vila ut den. Alltså min direkta fråga är -vad menar du med onödigt lidande....gärna ett mer utförligt svar.
och det är väl precis vad en längre sjukdom är om den skulle kunna förkortats med mediciner eller??
Ok, och vad menas här med längre sjukdom? Hov, ledproblem eller hals.......eftersom det oftast är just de här "skadorna" som kan sätta P för en specifik tävlingsdag.
Om du (som jag) menar "längre sjukdom" är akuta koliksmärtor, bräckskador, benbrott, dvs. då en häst behöver långre tids smärtlindring......så skulle det vara fruktansvärt om man inte vill ge det med rädsla för doping. Jag tror det är mycket ovanligt.
Du nämnde butta i pulverform som ett av de preparat men vill undvika.
Utan är vi på väg att bli så rädda för att behandla så att det påverkar djurskyddet.
Jag svarar här -Nej det är vi inte, och undrar återigen lite mer specificerande.......när är det djurplågeri att inte behandla anser du.
Väljer man en "sämre" medicin pga rädsla att fastna i kontroller och på det viset åsamkar hästar onödigt lidande??
Och vad är en sämre medicin? Själv anser jag butta i pulver vara just sämre än om man skulle ge det i sprutform. Men det måste finnas fler mediciner som skulle vara "sämre" för att det ska vara risk för djurplågeri.
gulan

Jag är inte ett dugg diffus tycker jag...

Lagen är ju tolkningsbar och jag tolkar den som att Stc´s nuvarande regler äventyrarar djurskyddet.

Orkar inte förklara mer för dig just nu... (jobbat FM:crazy: ) Men de exempel du anger är väl tolkningsfrågor i fall för fall.

Jag funderar faktiskt allvarligt på att anmäla STC för att dom "Äventyrar Djurskyddet" pga sina oklara gränser och regler.

Lagen är ju tolkningsbar och jag tolkar den som att Stc´s nuvarande regler äventyrarar djurskyddet.
Jo du har sagt att du tycker att de äventyrar djurskyddet, eftersom du påstår att det kan hända att en häst inte får den effektivaste medicinen alt. man behandlar inte för man är rädd för att oavsiktligt dopa annan häst. Då blir jag nyfiken..........för jag vill veta vad för typ av mediciner man avböjer eller villken typ att skada/sjukdom man undviker att behandla. (Du nämner endast butta någonstans i tråden. Det känns lite tunnt då du vill stämma STC på grova anklagelser. Något mer borde du väl komma på.) Nej då vill inte du resonera om det (ok du har jobbat). Och så skriver jag man för jag vet då rakt ingen som har sagt-jag vill inte behandla det här för risken att de övriga stallmedlemmar blir dopade.
Men de exempel du anger är väl tolkningsfrågor i fall för fall.
Ja, det är lite olika exempel, och jag tyckte det kunde vara spännade att få veta vad du hade för exempel då du säger.....eller undrar, om vi i Sverige börjat/börjar bli så rädda för att behandla våra tävlingshästar att vi äventyrar djurskyddet.
Alltså, jag kan ochså tycka att det är helt uppåt väggarna när en tränare åker dit på ett gränsvärde så lågt att det bara finns spår eller restprodukter kvar. Men att det börjar äventyra djurskyddet-Nej, och att travtränare skulle undvika att behandla en häst -nej det tror jag bara inte.
gulan

Om vi säger så här. Jag tycker det är läge att anmäla men inte du ...

Jag har konkreta exempel: Jag själv har blivit tillfrågad om jag har fler starthästar istallet och om jag "verkligen" vill/vågar behandla med detta. Vad och hur talar jag inte om här.
Har även flera exempel då jag följt med andra tränare till vet/klinik. Och dom går jag heller inte in på här.

Men jag tror tydligen att det ligger mer i det än du...
Nilsson nämde det ju också på Tvn så jag tror det finns lite substans i påståendet.

Jag ska inte heller stämma ngn på grova anklagalser... var får du det ifrån...
Funderar endast på att anmäla STC till djurskyddet, dit droppar det säkert in anm om både det ena och andra varje dag. Så att LAGEN får prövas/tolkas om det "falller" under den, tycker det skulle vara intressant!

Men herre gud!
Du kan lugnt nämna de preparat och mediciner som travtränarna står och väljer mellan utan att behöva röja deras identitet. Likså VAD för typ av sjukdom/skador vissa travtränare vill undvika att behandla. Jag är inte lika insatt i det som du verkar......som bara nämt butta i pulver som riskabelt. Vad för andra mediciner är så hemliga att man inte kan säga namnet på preparatet? Eller vad för typ av åkommor den ev riskabla medicinen ska behandla och vad för "sämre" märke du nämt tidigare.
Sen är det väl hur bra som helst att vetrinärer informerar riskerna då en medicin ska ges till en häst. Då förstår man att det gäller att vara jäkligt försiktig.

Nilsson nämde det ju också på Tvn så jag tror det finns lite substans i påståendet.
Jag gillar ochså Nilsson och tycker han är saklig i mycket och har ofta rätt i sina analyser.
Har han sagt i Tv att det är risk för djurskyddet och att travtränare i framtiden kan komma att undvika eventuell behandling för risk för kontaminering, så skulle jag nog vilja ha en djupare debatt där man klargör lite mer utförligt vad för typ av skador/sjukdomar det kan röra sig om, och vad menar han att en häst lider........precis de frågor jag ställt till dig. SKulle han då vara lika hal och undvikande på direkta frågor som du....ja tyvärr då skulle jag anse det inte vara ett seriöst påstående!
gulan

Men herre gud!
Du kan lugnt nämna de preparat och mediciner som travtränarna står och väljer mellan utan att behöva röja deras identitet. Likså VAD för typ av sjukdom/skador vissa travtränare vill undvika att behandla. Jag är inte lika insatt i det som du verkar......som bara nämt butta i pulver som riskabelt. Vad för andra mediciner är så hemliga att man inte kan säga namnet på preparatet? Eller vad för typ av åkommor den ev riskabla medicinen ska behandla och vad för "sämre" märke du nämt tidigare.
Sen är det väl hur bra som helst att vetrinärer informerar riskerna då en medicin ska ges till en häst. Då förstår man att det gäller att vara jäkligt försiktig.

Jag gillar ochså Nilsson och tycker han är saklig i mycket och har ofta rätt i sina analyser.
Har han sagt i Tv att det är risk för djurskyddet och att travtränare i framtiden kan komma att undvika eventuell behandling för risk för kontaminering, så skulle jag nog vilja ha en djupare debatt där man klargör lite mer utförligt vad för typ av skador/sjukdomar det kan röra sig om, och vad menar han att en häst lider........precis de frågor jag ställt till dig. SKulle han då vara lika hal och undvikande på direkta frågor som du....ja tyvärr då skulle jag anse det inte vara ett seriöst påstående!
gulan

Herregud! :crazy: :o
Du får allt finna dig i min etik/moral att inte offentligt diskutera sådant som andra människor är "inblandade" i...

punkt!

Kände jag dig mer personligt skulle du kankse kunna få ett PM men nu är det som det är.

Liknande trådar

Trav Rune U.S. är död. Så tråkigt. http://travnet.se/www/public/webb/default.asp?infoID=59389&infoTyp=nyhet#
Svar
0
· Visningar
958
Senast: Roquepine
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Travnet) Efter en gaffelbandsskada gjorde Knalltöff comeback på tävlingsbanan för en månad sedan. Ett framträdande som slutade med...
Svar
0
· Visningar
624
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Travnet) Prince Juliano e. Juliano Star har flyttats från Karl-Erik Kihlman till Timo Nurmos. Läs mer...
Svar
0
· Visningar
746
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Travnet) Mantorpstränaren Claes Svensson (bilden) hotas av åtal för att han slog sin häst under ett lopp på hemmabanan i somras. Läs...
Svar
2
· Visningar
1 237
Senast: kopparberg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka