Sv: Jocose dopad i Laval
Jag är tjatig, men dina argument känns difusa på nått sätt.
Djurskyddslagen säger ju just det att man inte får åsamka djur onödigt lidande
Är det onödigt lidande att inte behandla en led? Att tex låta den få gå i hagen i 4 veckor istället, för att se om det läker ut av sig själv, är det onödigt lidande att kanske prova en rejäl blistring av en kota istället för att ge en kur butta (eller kanske spruta). Tycker du att det är djurplågeri (jag antar man syftar på djurplågeri genom att inte behandla) Är det onödigt lidande att behandla en halsinfektin med ett
mindre effektivare preparat, eller att inte behnadla alls utan låta den vila ut den. Alltså min direkta fråga är -vad menar du med onödigt lidande....gärna ett mer utförligt svar.
och det är väl precis vad en längre sjukdom är om den skulle kunna förkortats med mediciner eller??
Ok, och vad menas här med längre sjukdom? Hov, ledproblem eller hals.......eftersom det oftast är just de här "skadorna" som kan sätta P för en specifik tävlingsdag.
Om du (som jag) menar "längre sjukdom" är akuta koliksmärtor, bräckskador, benbrott, dvs. då en häst behöver långre tids smärtlindring......så skulle det vara fruktansvärt om man inte vill ge det med rädsla för doping. Jag tror det är
mycket ovanligt.
Du nämnde butta i pulverform som ett av de preparat men vill undvika.
Utan är vi på väg att bli så rädda för att behandla så att det påverkar djurskyddet.
Jag svarar här -Nej det är vi inte, och undrar återigen lite mer specificerande.......när är det djurplågeri att inte behandla anser du.
Väljer man en "sämre" medicin pga rädsla att fastna i kontroller och på det viset åsamkar hästar onödigt lidande??
Och vad är en sämre medicin? Själv anser jag butta i pulver vara just sämre än om man skulle ge det i sprutform. Men det måste finnas fler mediciner som skulle vara "sämre" för att det ska vara risk för djurplågeri.
gulan