Jocose dopad i Laval

Sv: Jocose dopad i Laval

Jag undrar just hur många av de "stackrarna" som råkat ut för påstådda kontamineringar, som egentligen "tullat lite" på gränserna på behandlingstiden för preparatet?

Svårt det där, samtidigt som jag vill ha tolerans i proverna för kontaminering, så vill jag inte tävla mot dopade hästar? Undrar om det inte krävs en del forskning för att sätta korrekta nivåer för vad som är en verkningslös mängd att ha i kroppen?

Senast ändrad:

det är tragiskt! :crazy:

Jag vet inget om mängden, men har läst på Travkompaniets sida ett uttalande från hultmans vet. Där han säger att det inte ens finns Ketprofen i stallet. Det andra ämnet används, dock har inte Jocose stått på behandling med det.

Och nej, "Nisse" behandlar inte med det..

kan det här få hända?
Jockes skötare är förtvivlad just nu kan jag tänka mig.. och säkert alla andra i stallet också.
Varför ska oskyldiga drabbas såhär?
Jocke var verkligen värd den segern.

Väljer man en "sämre" medicin pga rädsla att fastna i kontroller och på det viset åsamkar hästar onödigt lidande??
Men vad menas med sämre medicin då. Jag tror inte man åsamkar hästen något större/onödigt lidande om man använder en annan typ av medicin som kanske är mer "säker" för en tränare som har andra starthästar i stallet. Jag vet inte vad du syftar på för preparat. Om en häst lider i den bemärkelse av smärta, tex stora sår, bräckskada eller kolik så är ju konvalsensen bra lång i alla fall och man kan ge rejält med smärtstillande.En häst skulle inte lida av tex halsinfektion eller reaktion på böjprov och får en medicin som är "sämre".
gulan

Jag undrar just hur många av de "stackrarna" som råkat ut för påstådda kontamineringar, som egentligen "tullat lite" på gränserna på behandlingstiden för preparatet?
Som sagt....det undrar jag ochså. Själv har jag bott i dopingitalien i 13 år, och sett ganska många gästtävlade svenska hästar vars travtränare bryter mot svenskt regelverk..........
gulan

jag uppfattade oxå att hultman behandlat medans nisse säger att dom inte har behandlat:confused:

Å andra sidan testades han negativt vid uttagningarna, 30 dagar efter behandlingen.

Lånar knapp

Jag tycker det är fruktansvärt tragiskt. Jag har alltid sett upp till hela teamet runt Hultman, bor i närheten och älskar anläggning, hästar, allt. Att det här händer, alltså det får inte hända :crazy: Jag har all respekt för Stefan och har svårt att tro att de medvetet fuskat på karenstiderna.
Men hela det här systemet är sjukt, visst, nolltolerans är bra ur en synpunkt: Vem vill tävla mot dopade hästar? Men ur en annan helt vidrig, ska man sätta en travanläggning i permanent karantän pga. risken att fällas?

Det är verkligen tråkigt och man behöver ju definitivt se över det här problemet! Trist när det händer om och om igen...

Synd om Hultman, men Gallier hänger vi:angel:

men hultman erkände ju att han behandlat med preparatet... eller har jag missuppfattat artikeln??

jo, eller, han behandlar inte med Ketoprofen.
det andra behandlar han.

jag uppfattade det som att hultman sa att de hade behandlat honom med Betametason (fast då inom karensen) och att veterinären sa att han inte gjort det? :crazy:

urdrag:
Stefan Hultman ha erkänt att han gett Betametason till Jocose den 4 september, 40 dagar före loppet. Något som stallets ansvarige veterinär, Nils Ronéus, förnekar i ett pressmeddelande.
- Betametason används visserligen hos oss, men Jocose har inte stått på behandling med det. Och jag behandlar överhuvudtaget inte hästarna med Ketoprofen

jag var där den 4:e september tror jag..

och _Runway_, jag tror inte du behöver oroa dig om att Hultman gjort detta, det kan jag inte tänka mig! :eek:

Kan tänka att det ofta tackas nej till Butta eller åtminstone att man kanske inte ger det så ofta som det borde göras. Pga just risken att kontaminera hela stallet med pulvret..

Sedan måste vi sluta kalla det för dopning så länge det inte handlar om preparat som är prestationshöjande!

Detta gagnar inte sporten ett dugg och precis som någon var inne på så kan det slå tillbaka på hästarna då man till slut inte vågar ge dom den medicin dom faktiskt behöver.

Så otroligt tråkigt det här...

:bow: :bow: exakt!

och _Runway_, jag tror inte du behöver oroa dig om att Hultman gjort detta, det kan jag inte tänka mig! :eek:
man kan aldrig vara helt säker - i de lugnaste vattnet går de fulaste fiskarna... nu menar inte jag att peka ut hultman, mne jag har hört mycket rykten om att han annvänder vissa preparat, har hört det av en otroligt framgångsrik fd bergsåkerstränare som flyttat utomlands och som för övrigt köper preparatet genom hultman(när han var verksam på bergsåker)... känner personen rätt hyfast genom han fd tjej. så säg inte att det inte kan förekomma. jag har altid varit lite skeptisk mot honom pga dessa "rykten" som jag hört.
men jag hoppas att det är så som du säger.

Fast om Hultman nu vore en sån pillertrillare borde väl hans hästar se fräschare ut än de gör?:angel:

Butta ges ju även i venen, ska väl inte vara så svårt. Och när ges butta? Menar du att en häst lider onödigt mycket om den inte skulle få en kur butta? (med tanke på ditt uttalande om att en häst kan komma att få onödigt lidande då man inte vill behandla för risk att "smitta" ner övriga stallmedlemmar)
gulan

Liknande trådar

Trav Rune U.S. är död. Så tråkigt. http://travnet.se/www/public/webb/default.asp?infoID=59389&infoTyp=nyhet#
Svar
0
· Visningar
958
Senast: Roquepine
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Travnet) Efter en gaffelbandsskada gjorde Knalltöff comeback på tävlingsbanan för en månad sedan. Ett framträdande som slutade med...
Svar
0
· Visningar
624
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Travnet) Prince Juliano e. Juliano Star har flyttats från Karl-Erik Kihlman till Timo Nurmos. Läs mer...
Svar
0
· Visningar
746
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Travnet) Mantorpstränaren Claes Svensson (bilden) hotas av åtal för att han slog sin häst under ett lopp på hemmabanan i somras. Läs...
Svar
2
· Visningar
1 237
Senast: kopparberg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka