Jocose dopad i Laval

Sv: Jocose dopad i Laval

Trist. Snart törs väl ingen bli travtränare om inget görs åt gränsvärdena? "Hulken" kom ju iofs billigt undan till skillnad mot ägarna, även om det naturligtvis svider att basuneras ut som en fuskare i media.

Vet ni, eller förutsätter ni, att det handlar om mycket små mängder?

Jag vet inget om mängden, men har läst på Travkompaniets sida ett uttalande från hultmans vet. Där han säger att det inte ens finns Ketprofen i stallet. Det andra ämnet används, dock har inte Jocose stått på behandling med det.
Vidare så står det att Jocose testats 11 ggr utan anm...:crazy: Varav 8ggr iår och senaste rena 11 dgr före loppet!

Håller med Kadabra...
tänker också på Djurskyddsaspekten som Nilsson betonar. Och som jag försökte "få igång" en tråd om här... men det blev mest en tråd om andras åsikter om att dom kan minnsan hålla rätt på medicinerna i stallet... Det är INTE det som är frågan!
Utan är vi på väg att bli så rädda för att behandla så att det påverkar djurskyddet. Jag har blivit tillfrågad på klinik vilken medicin jag ville ha ifall vi hade starthästar i stallet... Väljer man en "sämre" medicin pga rädsla att fastna i kontroller och på det viset åsamkar hästar onödigt lidande??

Senast ändrad av en moderator:

Vad betyder detta då?

"Enligt uppgifter till Kanal 75 ska tränaren Stefan Hultman ha erkänt att han gett betametason till Jocose den 4 september, 40 dagar före loppet. "

Artikeln i sin helhet, klicka.

Jag förutsätter också, sen jag läste det här:

"Stefan Hultman bestraffas enligt den "mildaste" mallen fransk travsport har för positiva dopingprov. Det betyder att de franska dopingutredarna inte funnit något som läggs Hultman till last. Av allt att döma berodde det positiva dopingprovet på det numera så vanliga kontamineringsfenomenet."

http://www.travronden.pi.se/edrum.jsp?article=4973

*knapplån*

Det komplicerar ju att det inte är samma regler internationellt.

Det var ingen som förutsatte att Jag de Bellouet hade mikroskopiska mängder i sitt prov när han vann Elitloppet. Vad jag vet har det inte redovisats några mängder från det provet.

Jag förutsätter också, sen jag läste det här:

"Stefan Hultman bestraffas enligt den "mildaste" mallen fransk travsport har för positiva dopingprov. Det betyder att de franska dopingutredarna inte funnit något som läggs Hultman till last. Av allt att döma berodde det positiva dopingprovet på det numera så vanliga kontamineringsfenomenet."

http://www.travronden.pi.se/edrum.jsp?article=4973

Hur kan de avgöra om det är kontaminering eller om någon har tallat på karenstiden?

Det var ingen som förutsatte att Jag de Bellouet hade mikroskopiska mängder i sitt prov när han vann Elitloppet. Vad jag vet har det inte redovisats några mängder från det provet.

Med en annan tränare/leasingtagare hade jag gjort det...

*knapplån*

Det komplicerar ju att det inte är samma regler internationellt.

För min del så var det det faktum att han ertappades två gånger på mindre än ett halvår som fick mig att utesluta slumpteorin.

Det enda ordet jag kommer på är... TRAGISKT:(

Jag tycker dom ska ta fram några (små) mängder som är det som hästen får ha maximalt i sig så man inte blir fälld för att ha hästen har pyttelite medicin i sig som den kanske fått i sig av en olyckshändelse.. t ex så får man ju ha mindre än 0.19 promille alkohol i sig för gränsen är ju 0.2 promille så dom borde göra nåt liknande med mediciner på hästar

fast det kanske dom redan har vad vet jag ;)

Det där med maxnivåer är ju knepigt att sätta.För ingen vill ju tävla mot dopade hästar.

Det där med maxnivåer är ju knepigt att sätta.För ingen vill ju tävla mot dopade hästar.

nej men det jag menade var att man kan sätta gränser där man vet att det inte hjälper hästen nånting, för om hästen kanske fått i sig lite antiinflammoriskt t ex av en olyckshändelse så hjälper de ju ingenting så då kan man ju sätta låga gränser så man inte blir fälld för att hästen har jättelite mediciner i sig som inte ens hjälper nånting :cool:

Nej nu får dom fasikenemej sluta med den nolltoleransen!:devil:

Det är ju helt absurt att så microskopiska mängder som kan gå via en häst genom att de tex står i samma uppbindningskedjor skall ge utslag och få sådana konsekvenser!!

Sedan måste vi sluta kalla det för dopning så länge det inte handlar om preparat som är prestationshöjande!

Detta gagnar inte sporten ett dugg och precis som någon var inne på så kan det slå tillbaka på hästarna då man till slut inte vågar ge dom den medicin dom faktiskt behöver.

Så otroligt tråkigt det här...

Liknande trådar

Trav Rune U.S. är död. Så tråkigt. http://travnet.se/www/public/webb/default.asp?infoID=59389&infoTyp=nyhet#
Svar
0
· Visningar
958
Senast: Roquepine
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Travnet) Efter en gaffelbandsskada gjorde Knalltöff comeback på tävlingsbanan för en månad sedan. Ett framträdande som slutade med...
Svar
0
· Visningar
624
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Travnet) Prince Juliano e. Juliano Star har flyttats från Karl-Erik Kihlman till Timo Nurmos. Läs mer...
Svar
0
· Visningar
746
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Travnet) Mantorpstränaren Claes Svensson (bilden) hotas av åtal för att han slog sin häst under ett lopp på hemmabanan i somras. Läs...
Svar
2
· Visningar
1 237
Senast: kopparberg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka