Jobbigt! :(

Maira

Trådstartare
Tog ju mig an en omplacering i våras, en go hund på vissa sätt, men samtidigt FRUKTANSVÄRT jobbig. :crazy: Enligt uppgift skulle det vara en amstaff/schäfer så givetvis var jag medveten om att det är en hund som behöver mycket stimulans både fysiskt och psykiskt. Jag har haft krävande hundar förut och är fullt medveten om vad det innebär

Men.... denna hund är så stirrig och stressad...den kan komma till ro ibland och då är hon jättego. Hon har redan haft tre ägare före mig och visst kan det vara så att hon behöver tid att anpassa sig hos mig. Vår relation fungerar väldigt bra hon har knutit an till mig nästan för bra och är en extrem "mattegris".

Vi har kämpat på sen i våras, men den kommer liksom aldrig till ro. Den går inte att ha lös på promenader eftersom den rymmer och har en stark jaktinstinkt och driver vilt, dessutom är hon fruktansvärt snabb. Hon blir helt okontaktbar och försvinner långt bort och har ingen koll på vart jag är.

När man bara kan ha henne kopplad så får hon inte springa av sig och blir rastlös och får massor av överskottsenergi. Har försökt cykla med henne, men hon har dragit omkull både mig och cykel flera gånger (och sista ggn slog jag mig som f-n) när hon vittring på något vilt.

Jag ville så gärna ge hunden en chans men det känns inte som jag kommer att orka ha en sån här hund till vardags som är så fruktansvärt krävande. Jag vill ha en aktiv hund, men det får finnas gränser. Jag vill ha en hund som man har kontakt med och ha med sig i skogen på ett avspänt sätt, och så är det inte nu. Givetvis har jag tränat stopp, inkallning, haft henne i lång lina osv. Men vid retningar blir hon helt blind och döv.

Min tanke är att det bästa för hunden är att få somna in. Jag vet faktiskt inte vem skulle orka med den här hunden, det kan inte vara många i alla fall, dessutom har den redan bott på alldeles för många ställen och jag vill inte att den ska få en oviss framtid.

Vad tycker ni om läget?

Sv: Jobbigt! :(

Håller med om att spår låter som en bra ide. Kanske också något för amstaffen i henne. Weight pulling kanske? Det lär ju hunden bli fysiskt trött av i alla fall.

Jag tycker det låter som en hund som behöver få utlopp för sin jaktlust på ett kontrollerat och positivt sätt.
Det enklaste sättet är att lägga viltspår. Är det en hund med mycket jakt- och kamplust tycker jag det är ett bra sätt att lägga långa viltspår (Minst 1km, gärna 2) och ha ett skinn eller en rejäl klöv i slutet som hunden får bita och slita i för allt den är värd. På så sätt kan man även utveckla hunden till att gå riktiga eftersök, den kanske till och med kan fungera som avfångningshund.

Samtidigt behöver du nog få tag i en rastgård så hon kan springa bort alla myror i benen utan att du behöver vara rädd att hon sticker. Cykling med den riktig sele där hon får dra dig, eller kanske låta henne dra bildäck eller kedjor och verkligen ta i med kroppen.

Angående jaktlusten, har du någon gång tagit tag i hunden ordentligt och fått fram att hon ska ge f-n i det? Framförallt när hon är kopplad.

Annars håller jag med om att viltspår låter som en lysande aktivitet. Finns det kurser i din närhet?

DW (Drag Weight) är ju något som passar alla hundar och ett bra sätt att göra av med fysisk energi, annars tycker jag att spår och/eller olika kurser som redan nämnt är att bra alternativ.

Det känns som om du fokuserar på fel saker och i fel ände när man läser ditt inlägg.

Varför är det superviktigt att kunna ha hunden helt lös, lägg bort den fokusen och fokusera på lugna men mentalt uttröttande arbete så som att spåra. Att ha en orolig och stressad hund lös ( även om den kommer på inkallning ) tycker inte jag är bra aktivering, det skapar ofta än mer stress att bara kuta.

Går ni någon kurs eller har några hundkompisar som ni tränar tillsammans med, då blir träningen roligare.

Det var just det här jag tänkte på.

Kl

Att tänka att hunden måste får springa av sig för att slippa stressa är nog att tänka fel. För att min hund ska springa av sig sin energi får hon nog springa hela dagen tror jag.

Du har en hund som behöver jobba, inte gå promenader! Spår, lydnad, agility eller vad som helst där hunden faktiskt får göra något roligt.

Jag tycker att det låter som en helt normal understimulerad hund.
Dun hund behöver med all säkerhet jobba.
Dvd, tävlingslydnad, rallylydnad, sök, spår, agility. Vad fasen som helst.
Bara hunden får jobba ordentligt några dagar i veckan så tror jag att du skulle märka stor skillnad.
Du var beredd på en aktiv hund men du aktiverar den inte?

Knappast sök, med en hund som drar på vilt. Agility skulle jag inte heller satsa på, i alla fall inte ännu. Hunden behöver varva ner.

Spår - absolut! Fantastisk hjärngympa och man har hunden i lina. Lydnad eller rallylydnad, vilket som passar hunden bäst.

Weight pulling vet jag inte mycket om, men visst är det värt att prova.

Finns det någon jaktklubb i din närhet (och det gör det, garanterat) så brukar dom ordna kurser i viltspår, som är jättekul - och öppna för alla raser! Kurserna kan sen, om du vill och din hund är med på noterna, leda vidare till kurs i Eftersök. Där får hunden verkligen jobba och det är vansinnigt roligt - samtidigt som det ju handlar om allvarliga saker i slutänden.

Det är vad jag skulle rekommendera! Snart är det höst och kurserna drar igång. Jag viltspårar med min hund, men vill tillägga att man ska lägga ganska långa spår för att verkligen få hunden trött och nöjd....! Inte till att börja med, givetvis, men successivt.

Stort tack för alla era tankar och tips! Tar till mig dem.

Blir bara så trött vissa dagar, vill ge upp och känner att detta är helt fel hund för mig. För hon kräver verkligen extremt mycket stimulering/aktivering.

Hur fungerar weight pull? När kan man börja med det? Hon är drygt ett år och kanske inte helt utvuxen än. Man kanske behöver vara lite försiktig?

Ska kolla när brukshundsklubben kurser startar också. Spår kan nog funka också. Sök däremot tror jag inte på eftersom hon försvinner som en avlöning när hon kommer lös... :D

Stort tack för alla era tankar och tips! Tar till mig dem.

Blir bara så trött vissa dagar, vill ge upp och känner att detta är helt fel hund för mig. För hon kräver verkligen extremt mycket stimulering/aktivering.

Hur fungerar weight pull? När kan man börja med det? Hon är drygt ett år och kanske inte helt utvuxen än. Man kanske behöver vara lite försiktig?

Ska kolla när brukshundsklubben kurser startar också. Spår kan nog funka också. Sök däremot tror jag inte på eftersom hon försvinner som en avlöning när hon kommer lös... :D

Håll hoppet uppe. Hundar kan tära på ens tålamod! :crazy:

Gå in på www.swba.net
Där kan du läsa om drag weight och drag pulling.
Dw kan du börja med lite försiktigt, men du skulle nog rtg hunden först.
Dw är ju ett fantastiskt sätt att bränna energi på. Muskelhunden i henne gillar säkert att få dra.

Gör du NÅGONTING med henne nu? Tränar tricks eller lydnad eller så? Om inte, vänta inte utan börja direkt. Tex kan du gå in på canis.se och få deras gratis klickerkurs i mail. Fördelen med om du shejpar in tricks osv är att hunden får tänka själv för att förstå vad den ska göra, det är inte du som berättar för den (mer än att berömma så fort den gör små steg åt rätt riktning). Då får den tänka rejält och de flesta hundar brukar tycka att just sådant är jättekul och man får en mentalt trött hund som inte hittar på massor av hyss för att den är understimulerad.

Jodå... vi har jobbat en del med klicker. Tappade tyvärr den i skogen så jag måste skaffa en ny.

Lite tricks, tränar även lite lydnad - platsliggning osv, gömmer grejer (inne...) som hon får leta efter. Bestämde med en kompis i helgen att vi ska gå ut och lägga lite spår ut hundarna.

Har en mjuk sele som jag använder när vi joggar och cyklar, men efter senaste omkullkörningen tappade jag sugen, jag gjorde mig rejält illa eftersom hon är så snabb när hon gör sina 90 gradare rakt ut i skogen. Hinner jag läsa av henne så är hon (ganska) lydig och går att bryta. Men ibland hinner jag inte med. :crazy:

Nån som har erfarenhet av springer? Funkar det på en stark och dragsugen hund?

Jogga med selen blir oxå extremt jobbigt eftersom hon är så stark och vill springa lite fortare än mig...

Nu har jag legat med feber och förkylning en vecka och då blir det ju ingen ordning med nåt och det märks ju på hunden... :(

prova att simma med henne. Mina hundar älskar det och blir skönt trötta av det. Och jag menar simma och inte "bada".

Min hane har alltid haft myror i kroppen och vi håller på med IPO så jag tränar lydnad, skydd och spår. Minst en sak stort sett alla dagar i veckan. Jag säger tvärt om som många andra, han är svår att trötta ut mentalt. Han måste ha fysisk träning för att bli trött. Jag drar däck, cycklar, går i långgrunt vatten upp till magen på hunden(superbra! lugn aktivitet men jobbigt som bara den).
Om han inte blir trött fysikt också blir han som ett övertrött barn.

Viltspår och någon form av vattenträning skulle jag prova på din hund:)

Fast att träna "lite platsliggning och sånt" räcker inte med en sån hund. Då hade det varit bättre om du skaffat en soffhund (om nu såna finns...) utan bruks i sig.

Du får ta i lite mera, och träna någon timme om dagen minst, samt långa promenader. Du ska absolut gå med i någon hundklubb!

Det funkar super att bara träna tävlingslydnad även om man inte tävlar. Där får hunden tänka!

Om jag skippar träningen en enda dag märks det tydligt på hunden. Är man sjuk och inte har ork till långa utepromenader kan man träna i sängen. En klicker kostar inte måna kronor, så jag rekommenderar dig att skaffa flera!

Hemma kan man träna nästan vad som helst. Jag brukar köra korta lydnadspass inne ibland, där jag finlirar de moment hunden redan kan (med millimeters noggrannhet :D)

Du har fått många bra tips men ville bara säga att om du tycker att det är för meckigt med viltspår så funkar det jättebra med vanligt personspår också, och det är ju enklare att hålla på med och kanske enklare att hitta träningskompisar.

Till viltspår ska man ju ha blod och klöv och det ska ligga så länge så det blir väldigt tidskrävande.

Jo jag tänkte också främst på personspår, men kan man annars dra med sig något som ger lukt utan att man behöver trassla med en flaska blod osv?

Liknande trådar

Hundavel & Ras Min man har stora drömmar, vilket ju är bra, men samtidigt väldigt lite insikt i hur det ser ut i det verkliga livet, känns det som...
2 3
Svar
56
· Visningar
10 676
Senast: machafuko
·
Hundavel & Ras Funderar på att ge mig ut på djupt vatten och välja en ras som jag inte alls har någon nuvarande koppling till eller kontakter inom. Så...
Svar
6
· Visningar
1 152
Senast: Fisherling
·
Hundavel & Ras Ska börja med att skriva att ingenting är bestämt men vi funderar. För egen del vill jag ha så opartiska tips som möjligt eftersom att...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
6 705
Senast: Dandylinn
·
Hundträning Ni som har aktiva hundar som behöver mycket fysisk och psykisk träning för att må bra skulle ni kunna hjälpa mig med ett typ schema för...
2
Svar
23
· Visningar
1 972
Senast: Monstermom
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar