Jobbigt, återkommande sadelproblem.

Status
Stängd för vidare inlägg.

feel

Trådstartare
Sadeltråden har blivit väldigt lång och responsen där är dålig.

Jag har ett väldigt jobbigt sadelproblem, har provat ett helt gäng med sadlar och har samma problem med alla... de glappar baktill.

Fick hem en Albion K2, ser ut såhär;
sadel1.jpg

sadel2.jpg

Jag får utan problem in en hand under bakvalvet;
sadel3.jpg

Vad beror detta på? Jag blir snart galen...

Sv: Jobbigt, återkommande sadelproblem.

Ingen som har något förslag på vad som kan vara fel? Är sadeln för rak? För svängd?

Ligger den jämt an annars? Det är svårt att se men jag tycker att det ser ut som att bossorna är formade som ryggen. Dvs att sadeln är gjord för en bredare/lite plattare rygg och hästen ser ut att ha lite mer takformad rygg. Vad har du provat för sadlar innan?

Jo, det stämmer nog att sadeln kan vara gjord för en plattare häst, bossorna är som i luften "åt sidorna" också. Morris&Nolan och Crown ligger ungefär likadant som denna.

Amerigo DJ var för svängd, Equipe Ice också. Amerigo Vega släppte baktill, så även två olika Equipe dressyrsadlar... Röösli ruggade honom baktill. Min Passier Optimum släpper baktill, Passier GG funkar något bättre.

Så av någon anledning släpper alla sadlar baktill, han blir rätt krumryggad vid rörelse, så antagligen är det nog därför... men vad har man för sadel till en krumryggad häst???

Undrar om inte Super hade samma problem med sin häst. Har för mig att hon skaffade en isabell werth och att den funkade bra.
Har du provat en sån?

Oftast funkar det bäst med rundbossor i bak på såna hästar som blir lite krumryggade vid arbete. Äger en sån Pålla själv. Men du ska inte fästa dig för mycket vid hur sadlarna ligger när hästen står på gången utan det är när du rider som är det viktiga förstås.

Ha nån som filmar dig när du rider, rid i alla gångarter, o även lättridning/nedsittning i traven o sitta ned/stå upp i sadeln i galopp. Sen tittar du hur hästen ser ut på ryggen när du sadlat av, hur schabraket ser ut och hur det ser ut på filmen.

Hade varit intressant att se Vegan in action för dom SKA ju släppa upp i bak?

Hade samma problem med en häst, letade främst hoppsadel men det var samma problem när jag provade dressyrsadlar, provade massor av sadlar och det blev några kostsamma felköp. Hittade tillslut en ullstoppad Farmland (hoppsadel) som låg kanon. Har nu en Butet som ligger bra på många hästar. Kan ju vara värt att prova dessa...

Har inte provat någon IW faktiskt, hade varit intressant, men det är ju en rätt "stor" sadel så misstänker att den hade stuckit ut åt alla håll, hästen är väldigt nätt i typen.

Problemet är att släpper dom såhär mycket i stallgången så släpper dom ännu mer när han rör sig, den här hängde med nästan hela vägen upp i lättridningen, det ser helt galet ut. Det är som att sadlarna bara sitter fast längst fram och sedan är de helt lösa baktill?

Vegan släppte ungefär från mitten och bakåt, och det är nog lite för mycket?

Att de lättar lite någon cm längst bak vid rörelse gör nog ingenting, eller det kommer man nog aldrig ifrån på den här hästen iom att han rör sig som han gör. Nu rider jag runt i min Globus Loke (allround), den ligger faktiskt helt stilla (dock med fårskinn under) men den är ju så SJUKT hård, och Globus dressyrsadlar vägrar jag... obekvämare sadlar finns ju inte.

Undrar om en sån där Stenbergs sadel skulle kunna funka.

Jo IW är "mycket" sadel.

Kollade lite på Stenbergs nu, dom verkar ju se olika ut allihopa?

Hästen verkar inte så superbrydd om sadlarna faktiskt, han funkar ungefär likadant med allihopa.

Jag tror också IW är för mycket sadel, och för bred i sidled precis som Albionsadeln var. Den behöver nog en bredare rygg då.
Stenbergsadlarna kan du ju ringa honom själv och fråga om, jag tror dom fortfarande görs för varje häst om man vill.

En fråga bara, jag har ju ingen aning men är du säker på att den rundar ryggen på rätt sätt när den blir krum som du säger, det är inte så att den mera skjuter rygg, kanske emot känslan av sadeln? (Min hatar verkligen sadlar som reser sej bak, dvs som är för svängda för henne hon kan inte gå ordentligt alls i såna, och som jag minns krummade hon bla upp bak på nåt konstigt sätt i prestigen jag provade på henne senast)

Jag är inte tillräckligt skicklig för att avgöra huruvida han rundar ryggen korrekt eller inte, men det är hans sätt att röra sig (även på lina) och han har uppfört sig likadant med både raka och svängda sadlar. Så det är svårt att säga. Men när jag värmer honom i lägre form så kommer han upp väldigt med ryggen, när jag sedan tar tillbaka honom med bakdelen mer under sig så blir ju ryggen automatiskt lägre (iom att hela baken sänks).

Han är en Lusitano och har ju lite annorlunda rörelsemönster än våra "vanliga" hästar, vet inte riktigt om det spelar någon roll. Har bara haft honom i ett år och innan dess har han gått med Portugisiska sadlar både i Portugal och i Sverige, och de sadlarna uppför ju sig lite annorlunda än våra engelska sadlar. Kan ha med det att göra också (tänker på hur han höjer ryggen, om det kan vara "mot" sadeln om han tycker dom känns konstiga?).

Ok, nej det vara bara en tanke om den inte gillar sadlarna, eftersom alla verkar resa sig. Men så låter det ju inte alls då. Svårt, jag har inte bra tips:(

Tycker sadeln ligger väldigt ovanpå, har du provat någon close contact sadel?? Tex Butet, Childeric, Devoucoux, CWD, Forestier osv.... Något som ligger nära och inte är gjord för en helt platt rygg, för då får du ju ingen anläggningsyta på bossan.

Sen tror jag det var en Innova som den hästen hade, ej Isabell? Innovan är rakare och inte lika lång. Kan ju testas. Men tror även den kommer vara för bred i sidled, den är ganska "klumpig".

Om du syftade på Super så var det en isabell hon hade. Inte en innova. Hittade ett gammalt inlägg från henne.:)

Har tyvärr inte haft någon möjlighet att prova någon av de märkena, rätt ovanliga. Synd, för tycker Forestier ser riktigt fina ut.

Han drar M-MW i Passier och Röösli, så han är ju ingen bred häst. Så egentligen tycker jag att det borde vara lätt att hitta sadel, jag har ju tidigare haft en riktigt tunna till häst som alla sadlar var för smala på ;)

jag tror att centaur är inne på helt rätt spår! testa något av dom märkerna. jag kan varmt rekomendera forestier:love:

Sadeltråden har blivit väldigt lång och responsen där är dålig.

...

Om du inte får någon respons så kanske det helt enkelt beror på att ingen kan hjälpa dig.

Jag hänvisar till sadeltråden, som kommer att låsas vid 2000 inlägg (på ett ungefär). Det känns inte som om någon vill ha tillbaka 20-tals olika sadeltrådar här inne...

/moderatorn

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
22 164
Senast: Whoever
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 931
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
31 327
Senast: Elendil
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 459

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?

Hästrelaterat

Omröstningar