Jobbiga Hund Grannar

nasbom

Trådstartare
Vi har aldrig haft några problem med hästhatande grannar.
Men för 2 år sedan ungefär flyttade det hit ett par med hunduppfödning (iofs bor de 1km bort men vi rider förbi varje dag). Det har inte vart några problem alls egentligen men de har alltid vart ute och gått med sina hundar på åkrarna lösa. Det senaste halvåret har hundarna börjat springa mot hästar och springer runt benen på dem, hundägarna skriker på dem men har ingen kontroll alls. Jag har själv aldrig vart med om det, och tur är väl det- mina hästar är väldigt på tårna ändå och skulle det komma hundar springandes mot och runt oss skulle det smälla direkt.

I helgen hade en kompis vart ute och ridit och mötte dem, de hade 4 stora labradorer med sig som kom rusandes mot hästarna. När de väl var framme jagade de svansarna och bet i dem, sprang runt och så och när väl ägarna var framme fick de tag på hundarna och mannen började genast be om ursäkt. Medans kvinnan stog och svor åt dem, "jävla hästar som ska vara överallt".
Och det är ändå en allmän väg som vi alltid ridit på.

Jag blir så upprörd, de har sina hundar lösa springandes utan kontroll medans vi sitter på våra hästar. Jag har aldrig vart med om det, men blir jag det ska jag ta mig ett snack med dem kan jag säga. Så arg som jag blir när jag hör mina vänner berätta om händelserna. Jag har ju unghästar och allmänt pigga hästar, tänk om hundarna skulle komma när jag sitter på dem!? Därav kommer jag till en fråga med, om en av mina hästar skulle skada en hund när de springer mellan benen, skulle jag bli skyldig för olyckan då? Eller är det dem? Det är ju de som har lösa hundar som springer mellan mina hästars ben.. :crazy:

Sv: Jobbiga Hund Grannar

Man får helt enkelt berätta för dem vilka skyldigheter de har, men på ett vänligt sätt naturligtvis. OM det inte hjälper, får man be någon annan berätta för dem vilka skyldigheter de har som hundägare. Att de måste hållas kopplade all stund inte ägaren kan ha kontroll på dem.

Vad jag har förstått så blir du inte ersättningsskyldig men hur kul är det att veta att ens häst har sparkat sönder en stackars hund som inte visste bättre.

Jag undrar hur hundägarna hade reagerat om det var jag och min häst som kom ridandes där?
Min häst är hundvan och vi brukar ha vår schäfer tätt i hasorna i paddocken men en dag skulle vi lära en kompis hund att man skulle gå fint (lös) vid hästarna. :idea:
Vi tog min häst som var mest hundvan och jag red runt i paddocken, skritt gick bra men när vi skulle trava så ville hunden "leka med den stora hunden" och högg tag i svansen.
Maken till bakutsparkar var det längesedan jag varit med om och jag flög av som en vante. :grin:
Hästen rusade ett par varv i paddocken innan vi fick tag i huliganerna.

Hade varit intressant att se folks reaktioner på den uppvisningen ute på grusvägen, en avslängd (arg och blåslagen) ryttare och en häst i full kareta längs vägen med ett gäng hundar jagandes efter.

Det verkar inte fatta hur jä--a illa det kan gå!

Igår var jag ute och red och kom efter ett par som var ute med sin hund (i koppel) Min häst taktade och laddade och var allmänt jobbig att hålla och de både såg och hörde dom.
När dom sen mötte två andra hundar (en lös och en i koppel) så kom dom på den fantastiska idéen att låta hundarna springa lösa och leka. Det var precis att det slutade lyckligt.
Hur dum får man lov att vara???
Ser man en häst som är superstressad så väntar man väl tills den är på säkert avstånd? det hade tagit max två minuter.

Senast ändrad:

Hundägare har något som kallas för strikt hundägaransvar. Det innebär i praktiken att som hundägare blir du betalningsskyldig för ALLT hunden hittar på. Så nej, du kan inte bli ersättningsskyldig om din häst råkar sparka deras hund, men som sagts ovan, man får det ju på samvetet.

Klippt från skk.se
En hundägare har alltid strikt hundägaransvar, dvs Du är alltid ansvarig för vad Din hund företar sig oavsett om hunden har blivit provocerad eller ej. (Enligt Lag (2007:1150) om tillsyn över hundar och
katter, läs mer om lagen på Rixlex »» .>)
Ett exempel: Du har Din hund lös på Din tomt. Tomten är inhägnad men plötsligt kommer en främmande hund in på tomten och det blir slagsmål. När slagsmålet är över visar det sig att Din hund inte alls är skadad medan den främmande hunden har fått några bitsår. Som hundägare är Du i detta läge skyldig att ersätta den andra hundägaren för eventuell veterinärvård, trots att den främmande hunden faktiskt inte har på Din tomt att göra!

Om Din hund råkar i slagsmål med en annan hund så är Du alltid skyldig att ersätta den andre hundägaren för eventuella skador som Din hund orsakat. Detta gäller oavsett vem som kan anses ha varit vållande till slagsmålet. Den andre hundägaren är naturligtvis lika ansvarig för sin hund och måste således ersätta Dig för de eventuella skador Din hund har ådragit sig.

Ett exempel: Du har Din hund lös på Din tomt. Tomten är inhägnad men plötsligt kommer en främmande hund in på tomten och det blir slagsmål. När slagsmålet är över visar det sig att Din hund inte alls är skadad medan den främmande hunden har fått några bitsår. Som hundägare är Du i detta läge skyldig att ersätta den andra hundägaren för eventuell veterinärvård, trots att den främmande hunden faktiskt inte har på Din tomt att göra!

Om Din hund råkar i slagsmål med en annan hund så är Du alltid skyldig att ersätta den andre hundägaren för eventuella skador som Din hund orsakat. Detta gäller oavsett vem som kan anses ha varit vållande till slagsmålet. Den andre hundägaren är naturligtvis lika ansvarig för sin hund och måste således ersätta Dig för de eventuella skador Din hund har ådragit sig.

Detta stämmer tyvärr inte, även om man önskar delar av det skulle vara så.
Det blir väldigt svårt att avgöra vilken hundägare som är skyldig till vad eftersom båda hundägarna har strikt ansvar, vilket precis som du säger innebär att båda är skyldiga oavsett viken hund som attackerat.

Har tyvärr varit med om ett fall där en och samma hund vid 3 olika tillfällen fick åka akut till djursjukhuset efter att blivit attackerad av samma grannes hund vid alla tillfällen. Och där fick till den hunden som blivit attackerad snällt stå för kostnaderna varje gång, med motiveringen att hade hunden attackerat en människa, katt eller i stort sett vad som helst annat än en hund så hade den attackerande hundens ägare troligtvis fått stå för alla kostnader och även betala ett skadestånd.
Men just eftersom den attackerade en annan hund så var det lika mycket bådas skyldighet att ta ansvar för vad som hänt så båda fick ta sina egna kostnader, gick visserligen aldrig till rättegång eller liknande utan det var försäkringsbolagen som komma fram till detta och dom brukar ha ganska bra koll, i alla fall när dom ska kräva någon annan på pengar och slippa betala själva.

/Camilla

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och... 2
Svar
35
· Visningar
2 979
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 352
Senast: Lavinia
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha... 2 3 4
Svar
79
· Visningar
10 901
Senast: Svartkatt
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla... 2 3
Svar
42
· Visningar
6 281
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka