Du använder en gammal webbläsare. Den visar troligen inte denna och andra webbplatser på ett riktigt sätt. Du bör uppgradera eller använda en annan webbläsare.
Jamen, Norrland.
Är det så svårt att svara på varför du upprepade gånger lägger ord i min mun som jag aldrig sagt?
Är det så du tycker man ska argumentera i en diskussion?
Tills du kommer med ett tillrättaläggande, upphör jag att diskutera med dig.
Verkar har blivit en riktig diskussion här o jag har följt den en bit men väljer att bara gå efter ursprungsinlägget... Jag rider ett kallblod som blivit uppfostrad av en mkt lugn o trygg människa som vet vad hon gör.. (kan inte ta åt mig äran för det är inte jag hihi) .. Kallblod brukar ju vara coolingar i grunden ofta men även han blir mer uppmärksam på omgivningen när det blåser ute. Jag önskar ofta att han kunde vara mer fokuserad på vårt jobb som jag försöker utföra men dels som jag tror att man får jobba på sådant så är det oxå hans naturliga instinkter o dessa varken vill eller kan jag ta ifrån honom... För att förtydliga så är det inte så att jag på något sätt får problem när vi är ute eller undviker att rida ut i blåsten, ja kanske för min egen skull som människa då kanske.. huvva så kallt... jag tror ändå jag skulle bli lite bekymrad om han skulle sluta öppna ögon öra o nos lite extra när något lite konstigt dyker upp... sålänge han inte vänder o sticker utan står stilla... brukar konsentrera mig på att slappna av i låren o hoppas att även han ska slappna av när han känner att jag är avslappnad...
Jotack, jiiis vad det har blåst och varit kallt senaste tiden. Var ute med två fyraåringar häromdan så vi trippade på tå hela ridturen. Men nyttig miljöträning för såna småttingar
Det positiva är att man slipper knotten!!
det är ju helt naturligt att hästar blir mer alerta när det blåser. dom måste vara extra mkt på vakt eftersom det är svårt att höra och se rovdjur!
det är nog inte så mkt att göra med, vissa hästar har mer flyktinstinkt än andra. men du kan ju prova att jobba med hans trygghet i alla situationer, det brukar hjälpa.
mina reagerar lite olika, en bryr sig knapt alls, en blir väldigt på tårna och en bryr sig oftast inte, förutom när det är så extremt hård vind att saker blåser omkring. och då är det ju inte vinden i sig han är orolig för, utan att det blåser saker på honom! men i sånt väder rider jag inte, tycker det är obehagligt jag med.
alla är dom av den uppmärksamma typen.
jag håller mig oftast på banan i hård vind, hästarna känner sig tryggare där och dom är lugna när dom koncentrerar sig på arbetet. då glömmer vi att det blåser.
Har själv ung häst (5 år) och har nu sedan april månad honom på lösdrift och har redan märkt att han är tåligare mot väder och vind..annars är hästar olika ,dagens tävlingshästar / ponnysar har mer nerv idag...och det har inget med nervositet att göra...
Har inte orkat läsa igenom tråden eftersom det blev sån tråkig pajkastning, men har läst nånstans att eftersom "bilderna" av omgivningen hela tiden ändras när det blåser så är det mycket för hästarna att ta in och bearbeta. Eftersom hästar är flyktdjur så kollar de ju hela tiden av omgivningen efter hot och när det blåser så ändras omgivningarna och de måste då på nytt kolla om det har dykt upp något hotfullt. Kommer tyvärr inte ihåg var jag läste detta och de uttryckte sig säkert bättre än vad jag gör, men det lät vettigt. I en trygg flock och med en trygg flockledare kan säkert hästarna påverkas olika mycket av detta, men min personliga åsikt är att när man kikar på flocken i hagen så är de mer på spänn och uppmärksamma när det blåser.
I vilket fall som så är det ju ett ypperligt tillfälle att träna ledarskap när det blåser. Jag gav mig ut i den trygga paddocken igår och ledde hästis över jätteläskig presenning som blåste och ändrade sig hela tiden. När det gick bra från marken så hoppade jag upp o red över. Jättenyttigt och matte var mycket stolt över hästis Nästa gång blir det övning utanför den trygga paddocken......
Det var faktiskt en mycket bra beskrivning av varför hästar reagerar på blåst.
Och visst har du rätt i att det är en sak i flocken, en annan sak på uteritt.
Hästars ögon är gjorda för att se allt samtidigt, med andra ord mkt detaljer som våra hjärnor sorterar bort.... Läste det i någon bok men minns inte vilken... Då förstår man va jobbigt det måste vara när det blåser... allt ändras hela tiden...
Hästmänniskan
Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad.
Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Kropp & Själ
Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
Hundavel & Ras Man undrar ju över en del ställningar hundar kan sova i. Huvudet helt bakåtböjt och halsen pressad mot en kudde är en favorit här, och...
Hästmänniskan Skönt att höra! Hon är ganska ädel, långbent och högrest. 169 i augusti, men eftersom hon är tre år så lär hon bli ett par tre cm till...
Hästhantering Först hur mycket väger en, eller ska väga snarare? 200-250 kilo?
Är det hö och inte något annat med lägre ts så är det inga problem med...
Cookies används för olika funktioner, trafikanalys, innehållsanpassning och annonser. Information om din användning av vår webbplats vidarebefordras till de sociala medier, annons- och analysföretag som vi samarbetar med. De kan kombinera informationen med annan information du tillhandahållit eller de har samlat in när du har använt deras tjänster. Våra regler och sekretesspolicy gäller. Genom att fortsätta använda denna sida godkänner du detta.