jobbiga blåst..

Sv: jobbiga blåst..

Det härrör sig från en diskussion i en annan tråd. Likaså min fråga till Lia.

Men jag tycker faktiskt att Lia började det hela genom att söka fram inlägg som Udda skrivit i andra trådar och ställa mot henne. Jag tolkar det som om Lia försöker sätta dit Udda! Och det är väldigt oförskämt. Udda försvarar sig.

En häst kan faktiskt vara trevlig, stabil och lätthanterad men samtidigt bli spänd och mindre samarbetsvillig när det blåser. Är jätteirriterande när man vill jobba hästen ordentligt.

Norrland

"till skillnad från dina hästar så lever min, och han reagerar faktiskt på saker o ting och har faktiskt lite eget liv..inte som dina zombiehästar som inte verkar vara hästar övarhuvetaget..säker på att dom är friska?"

du tycker att det är trevligt?!
Jag tycker verkligen att det är riktigt otrevligt, för att inte tala om omoget.

jo kan hända ja blev lite otrevlig men jag är så fruktansvärt irriterad på henne så de finns inte, hennes hästar reagarar och kan inte reagera på någonting, kan inte bli rädda och har ingen flyktinstinkt oavsett vad som händer.
och om dom nu skulle bli rädda eller reagera på någonting så har dom dåligt självförtroende och kassa ägare som inte kan få sin häst så trygg att den aldrig blir rädd för något.

men du vill ju inte ha en sån häst, så du behöver ju inte bry dig om det, ellerhur?!

kassa ägare är vi allihopa! det beror bara på vem man frågar ;)

jag vill ha en trygg häst och ja anser att jag har en trygg häst..litar på han för fullt, jag hade aldrig stått ut med en tittig, nervös och osäker häst som man får kämpa med varje gång man ska rida eller liknande..jag vill bara kunna sitta upp och skritta iväg utan problem och de kan jag på min...även ifall han reagerar ibland på saker genom att hoppa till eller så.

sen vet ja med att jag borde inte bry mej men ja har svårt för de när lia anser att hästen omöjligt kan reagera för något eller hoppa till för nåt..liksom..och om dom nu skulle reagera så är dom inte tillräckligt tränade och har dåligt självförtroende.

men men..ja borde inte bry mej om att svara när ja blir sån..blir bara otrevligt.

Senast ändrad av en moderator:

Kan inte du berätta för oss andra hur du gör för att få hästar med så starkt självförtroende och så trygga att de aldrig någonsin reagerar för något överhuvudtaget?

Lia menar att hästar som överhuvudtaget reagerar alls har dåligt självförtroende. Och därför vill jag nu höra lite tips och en konkret beskrivning av hennes träningsfilosofi.
Vet du, det du gör är fult. Visa var jag sagt det du påstår, att jag skulle ha gjort.

Men jag tycker faktiskt att Lia började det hela genom att söka fram inlägg som Udda skrivit i andra trådar och ställa mot henne. Jag tolkar det som om Lia försöker sätta dit Udda! Och det är väldigt oförskämt. Udda försvarar sig.
Vadå sätta dit? Uddatyp motsäger sig själv i olika trådar, så vari ligger det oförskämda i att fråga hur det egentligen ligger till?
På tal om att vara oförskämd, så ska du kanske rannsaka dina egna inlägg i ovan nämnd tråd.

LIA

Även för dig gäller att jag vill att du visar, med citat, var jag skulle ha sagt allt du påstår att jag gjort.

LIA

Tack för att du försöker hålla diskussionen på en seriös nivå.
Vi har samma ideal när det gäller hästarnas mentalitet och uppträdande.

LIA

Vet du, det du gör är fult. Visa var jag sagt det du påstår, att jag skulle ha gjort.

Är det fult att fråga om tips och vilken träningsfilosofi du har? Jag är uppriktigt intresserad. Jag vill gärna veta hur man får en häst så självsäker och trygg att den aldrig reagerar i transporten när man åker iväg på tävling och träning. Att den aldrig reagerar i nya miljöer när man åker iväg osv. Eller om något nytt läskigt plötsligt dyker upp i hemmamiljön. Eller när det blåser, som ts frågar efter.

Du skriver ju i tråd efter tråd efter tråd att vi andra borde träna hästarna så. Jag hänvisar nu denna gång till "transport och bakbomstråden". Men jag vill inte tjafsa nu. Jag undrar bara hur du gör?:)

Sen har du rätt i att jag inte varit så trevlig mot dig i denna tråd. Men jag tycker faktiskt att du var mycket oförskämd mot Udda. Jag tycker att du har en tråkig ton i det du skrivit i denna tråd.

Jag ber om ursäkt för att jag inte varit trevlig.

Men jag tror även att du behöver rannsaka dig lite.

Norrland

Senast ändrad:

Tror nog du förstår vari det fula ligger.

Kan inte du berätta för oss andra hur du gör för att få hästar med så starkt självförtroende och så trygga att de aldrig någonsin reagerar för något överhuvudtaget?

Lia menar att hästar som överhuvudtaget reagerar alls har dåligt självförtroende.

Jag vill gärna veta hur man får en häst så självsäker och trygg att den aldrig reagerar i transporten när man åker iväg på tävling och träning. Att den aldrig reagerar i nya miljöer när man åker iväg osv. Eller om något nytt läskigt plötsligt dyker upp i hemmamiljön.

VAR... har jag sagt detta?

Vad gäller trådens ämne, så har jag svarat att våra hästar inte bryr sig om blåsten annat än att dom, som andra hästar, blir mer uppmärksamma när det pinar i. Jag tycker det är bra och vill inte ha dom annorlunda. Och ja, jag tycker alla borde ha samma inställning (eller rättare, jag trodde man hade det), för vad är vitsen med stirriga, osäkra och lättskrämda hästar? Uppenbarligen måste det finnas ett värde i att ha dom så, eftersom det är så vanligt förekommande och jag kritiseras för att ha zombies för att mina inte är det.

LIA

Utan att lägga mig i för mycket i diskussionen har jag med reflekterat att just under riktigt blåsiga dagar, när jag RIDER SJÄLV är hästen lite mer spänd. Som om han letar fel under turen. Antagligen är det för att han just inte hör lika bra som är det han annars går på ganska mycket. Han måste därför titta mer. Är han i hagen med andra kompisar är det inte alls samma sak.

Han är i övrigt en ganska oberörd häst. Hoppar aldrig åt sidan däremot kan han ibland vara tveksam om det är något nytt på den annars vanliga turen, men han går alltid att övertala.

Tror det har med naturliga instinkter att göra. Det har varit fördelaktigt att vara mer alert och vaken under blåsiga/stormiga dagar. Även om man rider förbi några som eldar på den annars vanliga turen reagerar han. Tycker det är sunt att de grundläggande instinkterna finns kvar. Sen att hästar hoppar för godispapper i diket har jag väl inte direkt samma förståelse för...:angel:

Senast ändrad:

Och ja, jag tycker alla borde ha samma inställning (eller rättare, jag trodde man hade det), för vad är vitsen med stirriga, osäkra och lättskrämda hästar?

Vi är helt överens om detta. Både du och jag vill ha lugna stabila hästar. Jag har det och du har det.

Men i bakbomstråden diskuterade vi huruvia bakbom behövs eller inte. Jag hävdar att det behövs eftersom hästar alltid kan reagera. Jag gav ett exempel när min trygga fina häst faktiskt hade reagerat på travbanan. Det berodde dock på att han inte är trygg och självsäker nog, enligt dig.

Du kör utan bakbom eftersom dina hästar är så lugna att de aldrig reagerar. De backar bara ut på kommando, jämt.

I den här tråden frågar ts vad man kan göra för att få en häst mindre spänd när det blåser. Jag tolkar inte som att hästen är galen och instabil. Jag tolkar hennes fråga som att den blir just spänd och ofokuserad. Svårt att rida ordentligt då. Du börjar klippa meningar från andra trådar för att få det till att ts har en otrygg häst.

Det är det här jag menar. Det är lätt att slänga ur sig hur andras hästar borde vara. Och framhäva sina egna.

Men återigen: Jag undrar hur du gör för att få hästar med så stort självförtroende att de inte reagerar. :)

Jag kan för mitt liv inte tycka att det är fult att fråga? Har du någon metod, eller?

Hur skulle du praktiskt lösa ts problem med blåsten?

Jag menar inte att tjafsa. Jag vill veta hur du gör och tänker! (Jag tänker inte sitta och leta och klippa in citat. Det räcker nu med det nu. Jag kan inte förklara min fråga mer.)

Norrland

Senast ändrad:

Vi är helt överens om detta. Både du och jag vill ha lugna stabila hästar.
Men varför kritiserar du min hästsyn då? Varför återkommer du med div påståenden om vad jag skulle ha sagt när du nu måste förstått att du har fel? Tar inte alla exempel igen utan endast ett (det finns flera) från ditt senaste inlägg: Du kör utan bakbom eftersom dina hästar är så lugna att de aldrig reagerar. NÄR och VAR har jag påstått att dom aldrig reagerar?

Jag har skrivit det tidigare och kan göra det igen. Givetvis reagerar våra hästar också, liksom alla andra. Annars vore dom ju faktiskt zombies. Men det är skillnad på hur hästar reagerar och hur mycket. Våra reagerar inte genom att t ex kasta sig ur transporten, det finns inte. Dom tittar, lyssnar, sniffar, tänker och konstaterar. Dom kan rycka till för plötsliga ljud eller rörelser, dom kan t o m ta ett steg, men där är gränsen. Dom kan också reagera med att röra sig mot det okända och konstiga, oavsett det är en plastpåse eller en helikopter. Dom söker sällan stöd hos oss eftersom dom inte behöver det, däremot är dom mycket sociala och sällskapliga.
Hoppas i o m detta att felcitaten upphör!

Jag har aldrig påstått att TS häst är galen(!), däremot anser jag på det som skrivits i båda trådarna att den kan vara "instabil", beroende på definition.

Konstigt att du inte vill se det fula i att konsekvent felcitera en persons inlägg. Tror du att man efter sådan behandling är så intresserad av att fördjupa sig vidare i sin egen hästhantering? Jag förutsätter nämligen att du skulle fortsätta med att förvränga det som skrivs.

LIA

Tycker det är sunt att de grundläggande instinkterna finns kvar. Sen att hästar hoppar för godispapper i diket har jag väl inte direkt samma förståelse för...
Precis min inställning också.
Självklart att hästarna ska anpassa sig till hård vind, men utan att för den skull behöva bli stirriga.

LIA

Jamen, Lia. Är det så svårt att svara på vilken träningsfilosofi du har? Hur får du hästarna så lugna och fina?

Vi försöker att hantera dom mycket från marken. Tömkör (mycket bra - lösgör och tränar samtidigt lydnaden), gör olika ledarövningar, går ut och går m.m. Lär känna dom ordentligt. Tränar på de moment de är osäkra på.

De går tillsammans i flock.

Vi tränar för tränare regelbundet. Åker då iväg ridhuset 1-3 ggr i veckan. Vi tävlar på lite lägre nivå ibland. De får då lära sig att komma till nya miljöer med jämna mellanrum.

Vi brukar träna lastning ibland. Bara för att veta att det sitter.

Det funkar rätt bra. Hästarna är lugna och fina.

Hur gör du?

Norrland

Dels beror det nog på hur du själv är som människa - är du lugn och trygg överför du mycket av det på hästen.

Men mycket beror nog även på hur hästen är som individ. Den har ju med sig en del i bagaget, både sådana saker som följer med på köpet och sådana den upplevt under årens lopp. Det är ju inte för inte man säger att en del fullblod är stirriga och kallblod lugna som filbunkar. Sen att det finns mer eller mindre av dessa egenskaper hos olika individer inom samma raser, jaa, det är självklart att det är så. Träning är A och O för att få en stabil häst, men jag tror att det kan vara betydligt lättare med en individ som inte har nerverna på utsidan, redan från början.

Så du menar att alla hästar som blir tittiga, oroliga när man rider när det blåser har dåligt självförtoende? Jag trodde det kallades instinkt. Min häst är ALLTID lugn, förutom när det blåser, då blir han orolig och tittig, inte så att han skulle sticka eller göra något dumt, han bara "håller ögonen öppna". Kanske för att det är hästars instinkt, som "Marieka" skrev, dom hör inte ev. rovdjur och faror?

Annars, vill jag gärna veta hur dina hästar får så bra självförtroende :)

Ps. Det här var inget oförskämt påhopp, jag är bara nyfiken :)

Senast ändrad:

Det håller jag med dig om. Det finns hästar som är nervigare av sig själv än andra. De går att få bättre med rätt hantering, men aldrig lika coola som de hästar som är det från början.

Jag föredrar lugnare hästar. Vill inte ha de här riktiga hopetossorna.

Norrland

Har jag påstått det?
Du svarar på ett inlägg jag gjorde eftersom Uddatyp kom med olika budskap i denna och en annan tråd. Läser du mina övriga inlägg i tråden så framgår nog tydligt vad jag menar i ämnet blåst.

Graden av självförtroende eller motsatsen hos hästen påverkar vi i hög grad i o m vår inställning. Inget konstigt i det. Hur jag gör är inte meningsfullt att börja skriva om här, då det i så stor grad beror på situation och om läsarens grundinställning stämmer med min. Som vi sett är det senare inte alltid fallet.
Dom som anser att man inte kan påverka hästars beteende med motiveringen att dom är flyktdjur och "är såna", kommer ändå aldrig att ändra den inställningen. So be it!

LIA

Ok.

Jag tror inte att du har någon bättre metod än oss andra då. Om du hade det skulle du väl gärna berätta om den.

Mina hästar är säkert lika självsäkra som dina hästar.

Norrland

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 595
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 093
Senast: Lavinia
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 693
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 451
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar