jobbiga blåst..

U

Uddatyp

är de bara min häst som blir allmänt lite små stirrig när de blåser som de gör nu och har gjort en längre tid?
han är inte lättskrämd eller så bara att han är så fruktansvärt vaken och med och beredd på allt och allmänt väldigt pigg och har svårt för att slappna av.

han är fullt hanterbar, bara de att han har väldigt svårt att ta de lugnt och slappna av.

önskar de kunde sluta blåsa någongång för de är så tröttsamt de här..de är som om de blåser så han blir helt virrig i huvet.

Sv: jobbiga blåst..

det är naturligt för hästar att bli på tårna när det blåser, då hör man ju inte rovdjuren. Vissa är det mer än andra.
har du provat bomull i öronen?

är de bara min häst som blir allmänt lite små stirrig när de blåser som de gör nu och har gjort en längre tid?
han är inte lättskrämd eller så bara att han är så fruktansvärt vaken och med och beredd på allt och allmänt väldigt pigg och har svårt för att slappna av.

han är fullt hanterbar, bara de att han har väldigt svårt att ta de lugnt och slappna av.

Ur annan tråd:
kan ju säga att min häst är allt de du beskrev där jo, han är lugn, trygg, säker, älskar transporter och gör allt man ber honom om..även saker ja vet att han inte gillar.
Hur var det nu? Har hästen självförtroende och är lugn och trygg, eller är den stirrig när det blåser? Våra häster skiter i om det blåser så träden står som sprättbågar. Det enda som händer är att dom hittar en bra läplats och står där. Man kan rida och köra dom som vanligt, lugnt och behärskat.

Förstår du nu att det är skillnad på hästar?

LIA

till skillnad från dina hästar så lever min, och han reagerar faktiskt på saker o ting och har faktiskt lite eget liv..inte som dina zombiehästar som inte verkar vara hästar övarhuvetaget..säker på att dom är friska?

ja har inte skrivit att han är rädd eller nervös eller svår att hantera, men han blir mycket mer vaken och lite mer med på allt och lite svårt att slappna av..svårt att förklara, men normala hästar reagerar på saker.
ja litar fortfarande på honom fullt ut och rider gärna ut trots blåsten för ja vet att han sticker aldrig och gör aldrig nåt sånt, rider fortfarande ut i bara repgrimman barbacka så förstår inte vad du menar?

så skillnaden på våra hästar är nog att min är en riktig häst som tänker och har en personlighet..han lever med andra ord.

din häst låter som en gammal avtrubbad ridskolehäst som inte har någon egen vilja eller något eget liv med egna ideer och känslor....och jag är glad att min häst faktiskt lever och visar tydligt vad han känner.

så vad menar du med de inlägget? att min häst inte har självförtroende? för de har han väldigt gott om kan ja lova, och han är säker och sticker aldrig osv..så vad vill du med de inlägget? visa hur avtrubbade hästar du har?

Senast ändrad av en moderator:

det är naturligt för hästar att bli på tårna när det blåser, då hör man ju inte rovdjuren. Vissa är det mer än andra.
har du provat bomull i öronen?

så illa är de inte att ja skulle stoppa bomull i öronen o så, men de är just de att han inte riktigt till 110% kan slappna av som jag stör mej lite på..han verkar konstant höra/se/känna lukter överallt hela tiden..de är lite lite jobbigt.

Tja, det är inte så mycket att göra åt, bara att gilla läget!^^ ha ha nä jag vet att det kan vara lite störande ibland....

Du är rolig du.
Säger emot dig själv i inlägg efter inlägg och slänger beskyllningar omkring dig om folk och hästar som du inte vet något om.

Varför inte koncentrera dig på att jobba med din hästs nervositet istället? Den MÅSTE inte vara det även om hästar blir mer uppmärksamma under blåst.

LIA

på de sättet du beskriver dina hästar så står ja fast vid de ja tror om dom..gunghästar med andra ord..låter de som iallafall.

och läs mina inlägg istället...min häst är inte nervös, han kan bara inte slappna av..nervös är han inte..han är inte den personligheten att han är sån, däremot en väldigt vaken häst som är med på allt..han är en häst med andra ord..jag vill inte ha en zombiehäst som inte rör sej i onödan, men de betyder inte att ja har en nervös tittig och stirrig figur.

skriver annars tidigare att de är svårt att förklara hur han blir, inte nervös eller jobbig på de sättet, fullt hanterbar och lyssnar hur bra som helst..men mera vaken, allert, och svårare att slappna av än när de inte blåser.

vad du än har gjort med dina hästar så har inte min häst en sån personlighet att han är som en zombie som inte rör på sej utan att ja sagt nåt, eller som inte tittar eller ens märker att han lever..han kommer aldrig att bli sån, och ja är väldigt glad att han är såpass vaken och allert som han är för de är en sån personlighet hos hästar ja tycker om...men just nu hade jag velat att han kunde slappna av lite trots blåsten..och de är inte lite blåst ja pratar om.

Senast ändrad av en moderator:

på de sättet du beskriver dina hästar så står ja fast vid de ja tror om dom..gunghästar med andra ord..låter de som iallafall.
Vilket sätt då?

han har väldigt svårt att ta de lugnt och slappna av./
men de är just de att han inte riktigt till 110% kan slappna av som jag stör mej lite på..han verkar konstant höra/se/känna lukter överallt hela tiden..de är lite lite jobbigt.
Så då är han inte nervös då?

LIA

nervös är när hästar tittar och hoppar till för allting, och är flyktbenägna..de är nervöst för min del.

så som du beskrivit att dina hästar inte kan bli rädda...de e de jag syftar på..alla hästar kan bli rädda trots bra självförtroende.

så illa är de inte att ja skulle stoppa bomull i öronen o så, men de är just de att han inte riktigt till 110% kan slappna av som jag stör mej lite på..han verkar konstant höra/se/känna lukter överallt hela tiden..de är lite lite jobbigt.

har du provat bomull? det kostar inget att prova...

LIa.

Kan inte du berätta för oss andra hur du gör för att få hästar med så starkt självförtroende och så trygga att de aldrig någonsin reagerar för något överhuvudtaget?

Vilka knep har du? Vilken är din träningsfilosofi?

Norrland (som tydligen också har en otrygg häst med dåligt självförtroende enligt dig)

Måste bara slänga in några ord här.
Jag har en häst som är 5 nu i år och inte riden mer än ca ett halvår. Ingen skillnad om vi rider själv eller med sällskap.Han är inte rädd för fan själv han. Så jag tror nog bara att vissa hästar är såna utan anledning medans andra är lite mer spända av sig.

jag tycker du är riktigt otrevlig nu faktiskt!

alla vill ha sina djur på olika sätt, du vill ha lite fart och fläkt, en häst som reagerar, ja då får ju oxå det! nån annan vill ha nåt helt annat!

KL
Personligen vill jag ha en häst som jag kan duscha lös, kan galoppera förbi en arbetande skogsmaskin med några få cm till godo utan att hästen tittar, men samtidigt vill jag ha en häst med reaktioner, jag vill ha mkt power när jag ber om det!

Och det är inte så svårt om man bara ger sig fan på det! Jag har en häst som inte reagerar på nåt, det finns inget som han är rädd för, men jag kan busa upp honom så han ser spöken överallt oxå, vi har busdagar där vi bara busar, och så har vi dagar vi gör annat, men det värsta jag vet är hästar som skyggar för saker i diket, eller hoppar åt sidan för att det flyger upp en fågel brevid, men det är jag, nån annan har inget emot det, och det är inte heller fel!

Nä, du har helt rätt i att hästar är personligheter. :) De har olika utmärkande drag, och man jobbar olika med om utifrån dessa personlighetsdrag. Dvs det som funkar på den ena kanske inte funkar på den andra.

Men även lugna och välhanterade hästar kan reagera ibland.

Lia menar att hästar som överhuvudtaget reagerar alls har dåligt självförtroende. Och därför vill jag nu höra lite tips och en konkret beskrivning av hennes träningsfilosofi.

Norrland

Kanske ska svara på din fråga också. :)

Många hästar blir lite mer spända när det blåser. Bomull, som flera sagt, är ett bra tips. Rida ut med en hästkompis med kan vara ett annat.

Annars rida på som vanligt även när det stormar. Så att hästen vänjer sig. Om det är häster som blir riktigt stirriga så kanske man inte ska rida ut just de dagarna. Utan hålla sig till ridbana.

Norrland

"till skillnad från dina hästar så lever min, och han reagerar faktiskt på saker o ting och har faktiskt lite eget liv..inte som dina zombiehästar som inte verkar vara hästar övarhuvetaget..säker på att dom är friska?"

du tycker att det är trevligt?!
Jag tycker verkligen att det är riktigt otrevligt, för att inte tala om omoget.

"till skillnad från dina hästar så lever min, och han reagerar faktiskt på saker o ting och har faktiskt lite eget liv..inte som dina zombiehästar som inte verkar vara hästar övarhuvetaget..säker på att dom är friska?"

du tycker att det är trevligt?!
Jag tycker verkligen att det är riktigt otrevligt, för att inte tala om omoget.

Håller med det är onödigt skrivet.
som jag skrev förut så har jag en häst som inte bryr sig om något heller(jo det finns säkert något han tycker är läskigt men jag kan då inte komma på något).
Och min häst är fullt frisk och är bara så cool lugn i alla situationer.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 595
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 093
Senast: Lavinia
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 693
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 451
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar