Jobbig stallsituation.. åsikter?

Sv: Jobbig stallsituation.. åsikter?

Oavsett om jag hade haft råd eller inte hade jag betalat båda stallhyrorna så du slipper få skit bakom ryggen sedan.
Hade inte viljat betala för mer än 10 dagar (en dredjedelsstallhyra för de få dagarna du står där) men jag hade betalat det jag faktiskt har muntligt uppsägningstid för.

Få se nu om jag uppfattat det hela rätt.
Din bekant erbjuder dig - per SMS - stallplats. Du tackar ja.
Detta är ett muntligt avtal.

Din bekant föreslår en mån uppsägningstid någonstans längs vägen. Du säger OK.
Detta är en muntlig överenskommelse om uppsägningstid.

Det visar sig att era hästar rymmer upprepade gånger och ni båda tycker att det hela inte fungerar. Din bekanta säger upp sitt avtal, med tre månaders uppsägningstid, och letar upp ny stallplats.
Utmärkt så.

Du letar också upp nu stallplats så fort som möjligt eftersom din häst annars riskerar att bli ensam samt att din häst inte kan vara ute.
Utmärkt så.

Men, och detta är väl den springande punkten. Du är inte utkastad. Det är ditt val att omedelbart flytta hästen (jag håller med om att skälen är starka och goda och jag tycker att du gör rätt). Därmed är det nog affärsmässigt rätt av din bekant att begära hyra för hela uppsägningstiden.

Visst svider det med dubbla hyror.
Jag förstår om du är besviken över att stallet inte fungerade så som du önskat.
Men du hade ju möjligheter att, när du var och tittade på stallet, avgöra om hagarna/staketen var OK och om du tyckte att det var OK med icke belyst ridbana.
Du valde att tacka ja och flytta in, du valde att acceptera en månads uppsägningstid.
Betala och se glad ut!:laugh:

Allt utom det fetade stämmer. Det var inte längs vägen utan när jag sa att jag hittat stallplats. Ja jag har betalat halv hyran nu. Hade jag fått veta en månad i förväg att jag måste hitta ny stallplats hade det varit lättare, men nu skedde allt så snabbt. :/

Eftersom du erbjudit dig att betala en halv stallhyra så tycker jag du tar moraliskt ansvar också.

Oavsett om jag hade haft råd eller inte hade jag betalat båda stallhyrorna så du slipper få skit bakom ryggen sedan.
Hade inte viljat betala för mer än 10 dagar (en dredjedelsstallhyra för de få dagarna du står där) men jag hade betalat det jag faktiskt har muntligt uppsägningstid för.

Jag har ingen muntlig uppsägningstid dock. Utan det var samma dag som det bestämdes som hen sa att "du har en månads uppsägningstid" , hade aldrig hört det förut. Och hade inte det på stallet innan som även hen hade stått på tidigare.

Jag måste säga att jag tycker du varit väldigt tillmötesgående som betalar en halv stallhyra.
Förutsättningarna har ändrats drastiskt från det du först tackade ja till. Du tackade ja till ett litet stall med sällskap till din häst. Nu blev din häst ensam hastigt och lustigt, vilket inte är ok.
Du kan inte stå kvar ens om du skulle vilja. Det är inte ditt stall så du kan inte hyra ut övriga platser så din häst får sällskap. Bland annat.

Det är tråkigt för din bekant att den inte fixade ett kontrakt med dig, men det är inget du ska lastas för. Återigen ser man hur viktigt det är med skrivna papper även bekanta emellan...

Vad härligt att din häst fått ett nytt stall och därmed stallkompisar. :)

Håller helt med!

Varför ska du betala hyra för stallplats när all service och sällskap som förväntas ingå inte längre erbjuds?
Om hyresvärden bara drar och lämnar sina hyresgäster i sticket anser jag att det muntliga kontrakt ni haft upphör omedelbart.
Om det skulle gå vidare till tingsrätten, vilket jag inte för ett ögonblick tror, så haltar hyresvärdens argument betänkligt.

Du kan dessutom häva att du aldrig fått någon uppsägningstid men erbjuder dig, som du redan har gjort, att betala halva månadshyran i ren goodwill.

Att hyresvärden tecknat ett hyresavtal utan att först kontrollera vad som ingick i avtalet, exempelvis hela hagar som det går att ha hästar i, så ska det inte drabba dig. Du har inga skyldigheter gentemot dem.

Nej jag skulle hävda att jag inte betalar för något jag inte får men att jag kan förstå den olyckliga situationen och erbjuda mig att betala halva stallhyran som en gest gentemot hyresvärden. Men aldrig att jag betalar uppsägningshyra för dels en uppsägningstid som inte avtalats men även för ett stall som står tomt och inte erbjuder adekvat service under uppsägningstiden. Det säger ju sig självt egentligen. Om du ska åka på att betala för uppsägningstiden ska det ju vara för att du själv valt att flytta, inte för att du tvingas flytta då din häst annars blir ensam och att du för sköta den helt själv.

Betala inte något förutom en vad du anser vara en hyra av ren goodwill.
Riktigt dålig stil att göra på detta vis av en hyresvärd och helt strunta i sina hyresgäster. Extremt självupptaget anser jag.
Lycka till! :)

Det är skönt att höra att jag inte varit helt ute och cyklat i alla fall. Denne bekanta är en riktigt trevlig person som jag inte vill hamna i bråk med. Men jag har nu betalt en halv hyra, och det är rätt lungt nu om än lite stel stämning.

Nu står hästen i stor skogshage och har kompisar i hage bredvid. Ska skriva på ett ordentligt kontrakt imorgon för nya stallet. I kontraktet jag skriver nu så skriver jag på två månaders uppsägningstid, och hyresvärdarna har en månads uppsägningstid. Förhoppningsvis ska allt flyta på nu, viktigast är att hästen trivs och har tillgång till hage och vänner! :)

Det verkar udda att du ska acceptera 2 månaders uppsägningstid om och hyresvärden har en månad, jag hade ifrågasatt det och efterfrågat att få samma uppsägningstid från båda håll., men du kanske inte är i en position att det är lämpligt att krångla och hellre tar den eventuella olägenheten.

Det verkar udda att du ska acceptera 2 månaders uppsägningstid om och hyresvärden har en månad, jag hade ifrågasatt det och efterfrågat att få samma uppsägningstid från båda håll., men du kanske inte är i en position att det är lämpligt att krångla och hellre tar den eventuella olägenheten.

Jag hade inga problem med det, ett mycket fint stall med fina hagar och upplyst och uppskottad ridplan. :) Känns inte läge att börja diskutera nu. :) jag hade tur som fick flytta in så snabbt.

Eftersom alla förutsättningar som rådde har brutits upp, så har du ju tagit ditt moraliska ansvar om du betalar för en den tid hästen stod kvar in på nya månaden. Jag kan inte se att du ens skulle behöva betala för så mycket mer än det du har nyttjat, och det går ju inte att nyttja stallet vidare med ensam häst. Resten får ju den som hyr stallet ta hand om i de fall uppsägningstiden är längre. Jag utgår ifrån att du inte hade något med den hyresvärden att göra, utan att du hyrde i din tur av den som hyrde stallet.

Eftersom alla förutsättningar som rådde har brutits upp, så har du ju tagit ditt moraliska ansvar om du betalar för en den tid hästen stod kvar in på nya månaden. Jag kan inte se att du ens skulle behöva betala för så mycket mer än det du har nyttjat, och det går ju inte att nyttja stallet vidare med ensam häst. Resten får ju den som hyr stallet ta hand om i de fall uppsägningstiden är längre. Jag utgår ifrån att du inte hade något med den hyresvärden att göra, utan att du hyrde i din tur av den som hyrde stallet.

Ja, man kan säga att jag "hyrde i andrahand". Det tråkiga var dock att jag inte ville bråka med denna person och oftast blir det bråk om man hävdar sin egen åsikt fullt ut, oavsätt om det är rätt eller fel. Så att betala en halv månad var för att "tysta bråk". Om du förstår. :)

Hoppas att det går bra nu då och hon förstår ändå att du faktiskt gör det för att vara bussig :)
Lycka till i nya stallet.

När jag flyttade från mitt förra stall så var det några dagar in i den nya månaden, och då betalade jag halva summan för den månaden. Tycker det är rätt rättvist att göra så och inte tjaffsa.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag flyttade min häst för 2,5 år sedan till ett nytt stall. Stallägaren mailade över ett uppstallningsavtal till mig som han bad mig...
2
Svar
21
· Visningar
4 304
Senast: Piaff
·
Ekonomi & Juridik Hej, liten fråga. Jag har hyrt ett stall där jag haft 2 månaders uppsägningstid med inackorderade, men sedan blivit uppsagd med...
2
Svar
33
· Visningar
5 468
Senast: ameo
·
Ridning Hej! Jag är en tjej på 15 år som har älskat höstar hela sitt liv. Jag har en äldre syster som nu har flyttat hemifrån så jag får ta hand...
Svar
14
· Visningar
2 113
Senast: Buck
·
V
Hästmänniskan Jag vet att det finns personer här på forumet som känner både mig och de aktuella personerna i det här fallet, så därför väljer jag att...
Svar
8
· Visningar
2 824
Senast: villvaraanonym
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Ta bort tandsten med ultraljud
  • Avlivning älskade katt
  • Uppdateringstråd 30