Jobbig stallsituation.. åsikter?

MissourisTopsanna

Trådstartare
Jag har hamnat i en klämd situation, och såklar hävdar alla alltid på sin egen rätt, så som jag hävdar på min egen rätt. Så jag skulle vilja ha åsikter utifrån.

I mitten av Januari hörde en bekant (stått i samma stall tidigare) av sig och frågade om jag ville stalla upp min häst med h***s två hästar i ett mindre stall. Det var ett stall med tre boxar, vi delade helger och på vardagar ingick utsläpp. Jag fick också lovat att det skulle finnas en ridbana på ridavstånd, h*n har travhästar. Jag litade på detta, skrev aldrig kontrakt och vi kom aldrig överens om uppsägningstid eller något. H*n däremot har skrivit ett kontrakt med de som äger stallet och har tre månaders uppsägningstid, jag har aldrig fått se något kontrakt. Och en ridbana finns men det var helt översnöad och inga lampor, det var en gammal fotbollsplan.

H****s hästar hade rymt några gånger innan jag flyttade dit min häst, h****s hästar rymde även två gånger till då jag var iväg med min häst på lektion. Någon vecka efter det hade min häst tydligen blivit rädd och slitit sig för en skoter och rymt med en av hennes hästar då hon skulle ta in dem, jag var inte där. Och någon vecka senare får jag ett samtal att hästarna är och springer över E4an. Efter det sa h*n att h*n ska flytta hästarna för att det inte gick att ha dem ute. Jag skyndade mig fort som tusan att hitta en ny stallplats så inte min häst skulle bli ensam, jag hittade ett jättefint stall och flyttar in nu på fredag. Hästarna har endast varit ute då jag tagit ut dem och suttit vakt senaste veckan, och har även tagit promenader med min.

Nu vill h*n att jag ska betala ännu en månad, fasten jag flyttar (och inte på eget bevåg utan har inget val), så att jag får dubbla hyror. Detta sa jag att jag inte tyckte var rätt, då jag inte har haft så mycket till val och det inte finns något kontrakt. Men gick med på att betala halva hyran för att slippa bråk, men ändå blev det bråk.

Vad tycker ni, är det jag som gör fel? (säg isådanafall gärna det! för jag vill absolut inte bråka men känner mig samtidigt lite lurad på dubbelhyror då inget av detta är mitt fel)

Sv: Jobbig stallsituation.. åsikter?

Betala inte, får du en faktura så bestrid. Om stallägaren väljer att gå vidare så är det hen som kräver pengar, alltså hens uppgift att bevisa vad du är skyldig. Kan inte stallägaren det (vilket är svårt för hen utan kontrakt m.m.) så kan du vara lugn :)

Förstår inte riktigt, vill stallägaren att du även ska betala för mars månad? Isf kan jag på ett sätt förstå det, du har flyttat med kort varsel och dessutom står du över in på mars månad. När flyttar stallägaren sina hästar? Är det också på fredag? Förstår att du inte vill riskera att din häst blir lämnad ensam. Om du var april som du också skulle betala för hade jag sagt blankt nej till att göra det.

Betala inte, får du en faktura så bestrid. Om stallägaren väljer att gå vidare så är det hen som kräver pengar, alltså hens uppgift att bevisa vad du är skyldig. Kan inte stallägaren det (vilket är svårt för hen utan kontrakt m.m.) så kan du vara lugn :)

Förstår inte riktigt, vill stallägaren att du även ska betala för mars månad? Isf kan jag på ett sätt förstå det, du har flyttat med kort varsel och dessutom står du över in på mars månad. När flyttar stallägaren sina hästar? Är det också på fredag? Förstår att du inte vill riskera att din häst blir lämnad ensam. Om du var april som du också skulle betala för hade jag sagt blankt nej till att göra det.

Dom som äger stallet hyr ut till hen som jag betalar till.
Hen betalar alltså en klumpsumma till dom som äger stallet varje månad och har skrivit ett kontrakt med dom.
Jag har ingen kontakt med dom som äger stallet, utan endast med hen som hyr stallet av dom.

Jag väljer nu att betala halva mars, alltså halva hyran för den månaden.

Är det fel att neka till att betala hela hyran?
Hade jag valt att flytta på eget bevåg hade jag självklart gått med på att ha en månads uppsägningstid. Men nu har jag som sagt inget val utan måste flytta hästen så den får komma ut och inte bli ensam kvar i stallet.

Nu blir min häst endast ensam torsdag dag och natten till fredagen så därav anledningen till att jag hade bråttom att hitta ny stallplats.

Har du inget kontrakt på uppsägningstid borde det väl inte finnas någon, och då borde du väl i så fall bara behöva betala för dom dagar du står där? Och inte för hela månaden.

Senast ändrad:

Har du inget kontrakt på uppsägningstid borde det väl inte finnas någon, och då borde du väl i så fall bara behöva betala för dom dagar du står där? Och inte för hela månaden.

Ja det är så jag känner. Men inte h*n. Och jag kan förstå det eftersom denne person har 3månaders uppsägningstid.

Vill väldigt ogärna skapa bråk pga. av detta. Och har försökt formulera mig på ett bra sätt och skrivit att jag kan betala halv månadshyran för mars för att slippa bråk om det.

Och jag får samtidigt känslan då jag ogärna vill bråka och känner att personen blev irriterad, att nästan jag själv tänker "glider jag förbi nu och är oansvarig och dum som inte betalar en månad till?"

Hade jag bestämt själv att flytta utan anledning så hade jag självklart gått med på en månads uppsägningstid oavsett kontrakt eller ej. Men nu var situationen helt annorlunda.

Men då borde det ju ha varit i dennes intresse att ha bestämt en uppsägningstid kan jag tycka, oavsett vilken uppsägningstid denne har. Det finns ju inget kontrakt alls vad jag förstod.

iom att ni inte har någon avtalat uppsägningstid (varken muntlig (?) eller skriftlig) så tycker jag nog att det ok att bara betala för halva mars.

Dock så brukar man ju onekligen betala för hela månaden som man 'påbörjat', du står ju ändå ett par dagar in i mars.

Hon lär ju inte bli glad om du inte betalar hela, så du får väl tänka ut om du tycker att det är värt att bråka om? Vet ju inte hur stora summor det handlar om.

I vilket skick är staketen och är det stallägaren eller din kompis som satt upp dem? Flyttar din kompis också?

Om ni inte har något muntligt avtal heller om uppsägningstid så kan du ju faktiskt flytta på dagen. Då har du inte förpliktelser. Jag tycker det var schysst gjort av dig att betala halva nästa månadshyra.

iom att ni inte har någon avtalat uppsägningstid (varken muntlig (?) eller skriftlig) så tycker jag nog att det ok att bara betala för halva mars.

Dock så brukar man ju onekligen betala för hela månaden som man 'påbörjat', du står ju ändå ett par dagar in i mars.

Hon lär ju inte bli glad om du inte betalar hela, så du får väl tänka ut om du tycker att det är värt att bråka om? Vet ju inte hur stora summor det handlar om.

Varken muntligt eller skriftligt. Hen skickade sms, "hej hörde att du sökte stallplats i stan, jag hyr ett litet stall du kan komma och kolla om du vill, finns ridbana och utsläpp vardagar ingår"

Kom dit, stallet var jätte mysigt. Det hade inte snöat så mycket än då så staketet var någon meter högre än vad det är nu, nu kan jag kliva över staketet om jag vill utan problem, s¨lågt är det. Det fanns en gammal fotbollsplan utan belysning och inte skottad på ridavstånd = ridplan.

Jag sa fört okej då hon sa att jag hade en månadsuppsägningstid nu då jag sa att jag hittat ett stall efter att hon sagt att hon ska flytta sina hästar, men så satt mina föräldrar ned foten och sa att jag absolut inte ska göra det då jag blir "utskickad" för stannar jag blir hästen ensam i ett stall där den inte kan gå ut. Vilket är olagligt.

Jag pratade med min pappa och sa att jag absolut inte ville bråka med denne person och tyckte att det var jätte jobbigt, han sa då att jag kan ju gå med på att betala halv hyran som kompromiss. (pappa är värsta äffärsmannen och tar sådant här seriöst)

Så det är därför jag har känslan att det kanske blev lite för seriöst och jag bara borde betala det? Dock blir det väldigt tight ekonomisk för mig att betala två hyror och det var inget jag såg framför mig, utan det kom som en smäll. Hade alltså inget undanlagt för det heller. Vet mycket väl att min ekonomi inte har med att göra ifall jag borde betala eller ej.

Jag vill mer veta vad som är moraliskt rätt. Att hon förstår min situation och tycker det är ok att betala en halv hyra, eller att jag bör betala en hel hyra och förstår hennes situation?

I vilket skick är staketen och är det stallägaren eller din kompis som satt upp dem? Flyttar din kompis också?

Staketet är nu typ, en meter högt om jag gissar. Jag kan kliva över det utan problem, det är knappt någon el heller. Vad jag uppfattade så fanns staketet där när hen som jag kände flyttade dit, men hen har fixat till det lite. Ja, hen som har sina två hästar där sa till mig att "det funkar inte att ha hästarna ute så jag ska säga upp stallet" så skyndade jag mig fort som tusan att hitta en ny stallplats. Mitt sto blir ensamt idag fram till fredagmorgon, vilket känns tillräckligt hemskt.

Om ni inte har något muntligt avtal heller om uppsägningstid så kan du ju faktiskt flytta på dagen. Då har du inte förpliktelser. Jag tycker det var schysst gjort av dig att betala halva nästa månadshyra.

Jag alltså, "lagligt" har jag inga förplikterser vet jag. Men min fundering var, moralsikt har jag kanske det? Eller är det hen som har det moraliskt mot mig?

Få se nu om jag uppfattat det hela rätt.
Din bekant erbjuder dig - per SMS - stallplats. Du tackar ja.
Detta är ett muntligt avtal.

Din bekant föreslår en mån uppsägningstid någonstans längs vägen. Du säger OK.
Detta är en muntlig överenskommelse om uppsägningstid.

Det visar sig att era hästar rymmer upprepade gånger och ni båda tycker att det hela inte fungerar. Din bekanta säger upp sitt avtal, med tre månaders uppsägningstid, och letar upp ny stallplats.
Utmärkt så.

Du letar också upp nu stallplats så fort som möjligt eftersom din häst annars riskerar att bli ensam samt att din häst inte kan vara ute.
Utmärkt så.

Men, och detta är väl den springande punkten. Du är inte utkastad. Det är ditt val att omedelbart flytta hästen (jag håller med om att skälen är starka och goda och jag tycker att du gör rätt). Därmed är det nog affärsmässigt rätt av din bekant att begära hyra för hela uppsägningstiden.

Visst svider det med dubbla hyror.
Jag förstår om du är besviken över att stallet inte fungerade så som du önskat.
Men du hade ju möjligheter att, när du var och tittade på stallet, avgöra om hagarna/staketen var OK och om du tyckte att det var OK med icke belyst ridbana.
Du valde att tacka ja och flytta in, du valde att acceptera en månads uppsägningstid.
Betala och se glad ut!:laugh:

Ni har ett muntligt avtal att du hyr in din häst i stallet kompisen har kontrakt på. Det visar sig att det inte funkar, och du väljer att flytta. Ni har inte avtalat om någon uppsägningstid.

I såna här fall brukar man gå på vad som är brukligt. Hur ser det ut i området, vad gäller uppsägningstider? En månad är nog den kortaste uppsägningstiden man kan räkna med på ett uppstallningsavtal, och jag tror att det hade varit svårt att slingra sig ur en månads uppsägning om det nu hade blivit någon rättslig tvist om det hela (osannolikt, för lite pengar). Du har själv valt att flytta (inte blivit utslängd), och visst är det trist med dubbla hyror.

Jag sa fört okej då hon sa att jag hade en månadsuppsägningstid nu då jag sa att jag hittat ett stall efter att hon sagt att hon ska flytta sina hästar, men så satt mina föräldrar ned foten och sa att jag absolut inte ska göra det då jag blir "utskickad" för stannar jag blir hästen ensam i ett stall där den inte kan gå ut. Vilket är olagligt.

Det här tycker jag låter ändå som att du borde betala en månads uppsägning. Rent krasst så skulle du ju kunna fixa sällskap och hage och därmed blir det inte olagligt.

Moraliskt, betala för en månad. Eftersom du tom står kvar ett par dagar i mars.
Men du kan lika gärna strunta i det, hon lär ju inte gå vidare med det.

Ni har ett muntligt avtal att du hyr in din häst i stallet kompisen har kontrakt på. Det visar sig att det inte funkar, och du väljer att flytta. Ni har inte avtalat om någon uppsägningstid.

I såna här fall brukar man gå på vad som är brukligt. Hur ser det ut i området, vad gäller uppsägningstider? En månad är nog den kortaste uppsägningstiden man kan räkna med på ett uppstallningsavtal, och jag tror att det hade varit svårt att slingra sig ur en månads uppsägning om det nu hade blivit någon rättslig tvist om det hela (osannolikt, för lite pengar). Du har själv valt att flytta (inte blivit utslängd), och visst är det trist med dubbla hyror.

Det muntliga avtalet var väl att stalla upp hästen med den bekantas 2 hästar samt att dela passen på helgerna?

Den bekanta flyttar sina hästar och lär inte dela passen därmed är förutsättningarna drastiskt ändrade. Ska TS uppfylla villkoren fast uthyraren inte uppfyller det som var utlovat?

En halv månads uppsägning är en rimlig kompromiss i mina ögon

Om du hade haft tillgång till den service som ingick i stallplatsen har du ju gått med muntligt på en månads uppsägningstid. Nu låter det ju som om hela servicen faller pga att de andra hästarna flyttar före dig, och då håller jag med om att betalningen blir tveksam. Det blir ju mer som att rörelsen/företaget upphör och det verkar väl konstigt att man kan tvingas betala för en tjänst som upphört. Hade den inte upphört hade du ju kunnat stå kvar uppsägningstiden ut och sedan flyttat till ny plats.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag flyttade min häst för 2,5 år sedan till ett nytt stall. Stallägaren mailade över ett uppstallningsavtal till mig som han bad mig...
2
Svar
21
· Visningar
4 304
Senast: Piaff
·
Ekonomi & Juridik Hej, liten fråga. Jag har hyrt ett stall där jag haft 2 månaders uppsägningstid med inackorderade, men sedan blivit uppsagd med...
2
Svar
33
· Visningar
5 468
Senast: ameo
·
Ridning Hej! Jag är en tjej på 15 år som har älskat höstar hela sitt liv. Jag har en äldre syster som nu har flyttat hemifrån så jag får ta hand...
Svar
14
· Visningar
2 113
Senast: Buck
·
V
Hästmänniskan Jag vet att det finns personer här på forumet som känner både mig och de aktuella personerna i det här fallet, så därför väljer jag att...
Svar
8
· Visningar
2 824
Senast: villvaraanonym
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Ta bort tandsten med ultraljud
  • Avlivning älskade katt
  • Uppdateringstråd 30